همایش هشتادمین سالگرد برقراری روابط ایران و دانمارک با حضور سفیر دانمارک در ایران در دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه برگزار شد.به گزارش آوا دیپلماتیک، “آندرس کریستین هوگارد” سفیر دانمارک در همایش هشتادمین سالگرد برقراری روابط ایران و دانمارک اظهارداشت: روابط ایران و دانمارک قدمت بسیار طولانی دارد و ما از سال 1934 در تهران دارای سفارتخانه شدیم در طی این سال ها نیز نمایندگان و هیات های شرکت های تجاری و بازرگانی دانمارکی به منظور پیگیری مسائل مختلف مثل ساخت راه آهن شمال جنوب ایران به این کشور سفر کرده اند.

وی با بیان این که روابط سیاسی دو کشور در دهه های مختلف دارای فراز و فرودهای بسیاری بوده است گفت: روابط ایران و دانمارک تنها متاثر از پایتخت ها نبوده بلکه فضای سیاسی و روابط شرق و غرب نیز بر آن تاثیر داشته است.

سفیر دانمارک در ایران به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران اشاره و عنوان کرد: روی کار آمدن دکتر روحانی باعث خوش بینی در میان مردم شد ضمن این که فضای سیاسی و بین المللی را نیز متاثر کرد.

وی اظهارامیدواری کرد که با فضای جدید فراهم شده در ایران مساله هسته ای نیز حل شود و تحریم ها کاهش و یا به طور کامل از بین برود.

هوگارد همچنین اظهارامیدواری کرد: روابط تجاری و اقتصادی ایران و دانمارک بیش از پیش افزایش پیدا کند و این دو کشور شرکای اقتصادی خوبی برای هم باشند.

سفیر دانمارک در ایران با بیان این که به طور قطع مساله هسته ای بر روابط دو کشور تاثیر داشته است گفت: واقعیت این است که تحریم ها برای همه دارای ضرر و زیان بوده چرا که ما به ایران به عنوان شریک مهم در منطقه ملتهب خاورمیانه و ایران هم به اتحادیه اروپا نیاز دارد.

این مقام دیپلماتیک به بحران انسانی کشور سوریه اشاره کرد و گفت: کشور کوچکی مثل دانمارک و قدرت منطقه ای مثل ایران می توانند در کنار هم به حل این بحران کمک کنند.

وی به همکاری های سفارتخانه دانمارک با مقامات تهران در زمینه مساله پناهندگان افغان اشاره کرد و گفت: دو کشور زمینه های متعددی برای همکاری دارند، مبارزه با دزدان سومالی در دریای عربی از دیگر نمونه های همکاری های دو کشور است.

“آندرس کریستین هوگارد” روابط دانمارک با سایر کشورها را متاثر از اتحادیه اروپا دانست و گفت: امیدواریم با بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا امکان همکاری های دو کشور بیش از پیش فراهم شود به ویژه که اخیرا شاهد بودیم نمایندگانی از این اتحادیه به تهران سفر کردند که لازم است این سفرها افزایش پیدا کند.

وی همچنین تاکید کرد: سازمان های غیردولتی و هیات های تجاری – اقتصادی هم نقش بسیار مهمی در تقویت روابط دو کشور دارد.

همایش هشتادمین سالگرد برقراری روابط رسمی ایران و دانمارک با حضور کارشناسان و مقاماتی از وزارت خارجه ایران و سفارتخانه دانمارک در دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه برگزار شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin