مدرسه سفارت ترکیه  در ایران برای اولین بار مراسم روز کودک را با حضور کودکان ترک زبان، کودکان ایرانی واتباع خارجی در محل اقامتگاه سفیر ترکیه برگزار کرد. در حاشیه این جشن دیدگاه “امیت یاردیم” را درباره برگزاری این مراسم و نیز تظاهرات برخی از ارامنه در مقابل سفارت ترکیه جویا شدیم.

گفتگوی اختصاصی آوا دیپلماتیک با “امیت یاردیم” سفیر ترکیه در ایران

برای اولین بار مراسم روز کودک در اقامتگاه حضرتعالی برگزار شد. این برنامه با چه هدفی برگزار شده است؟

البته این برای ما تجربه جدیدی است چون مدرسه ما تازه افتتاح شده است. سال های پیش این مراسم در خیابان فردوسی و در خود سفارت اجرا می شد.  امسال برای اینکه بتوانیم از کودکان ایرانی و بچه های سایر مدارس خارجی در ایران دعوت به عمل بیاوریم، تصمیم گرفتیم مراسم را در این محل برگزار کنیم. می خواهیم از این تجربه درس بگیریم و در سال های آینده با بر طرف نمودن ایرادات مراسم بهتری برگزار کنیم و در راستای بهبود این مراسم از نظرات، انتقادات و پیشنهادات میهمانان ایرانی خود استفاده خواهیم کرد.

این مراسم با پیام آتاترک شروع شد. مهم ترین پیام آتاتورک برای نوجوانان و علی الخصوص کودکان چیست؟

در واقع آتاترک رهبری بود که بیشتر عمر خود را در مبارزات به سر برد. تقریبا بیشتر مبارزاتش هم علیه کشورهای غربی بود ولیکن هرگز این جنگ ها را به یک نفرت و یک ایدئولوژی منفی تبدیل نکرد و همین دلیل آتاترک این عید را به بچه ها هدیه کرد و به این طریق پیغام دوستی، برادری و صلح را به همه مردم جهان رساند. امیدوارم که این مراسم در سراسر دنیا به شکل صحیح منعکس شود و ما بتوانیم پیام صلح و دوستی را به همه مردمان دنیا برسانیم که کودکان ما یا همان نسل آینده می توانند با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کنند.

خاورمیانه بسیار آشفته و ملتهب است و در نتیجه کودکان زیادی از این وضعیت رنج می برند. پیام سفیر ترکیه در ایران برای این کودکان چیست؟ نسبت به آینده چه امیدی به آن ها می دهید؟

برای رسیدن به آینده ای که مد نظر داریم، تمام کشورهای دنیا باید دست در دست هم دهند تا برنامه ها و پروژه های مختلفی اجرا شود تا از آن طریق به این هدف دست پیدا کنیم. اگر این اتحاد و یکپارچگی وجود نداشته باشد، نمی توانیم به آینده خوشبین باشیم. در واقع پایه و اساس تمامی این مسائل این است که انسان ها می بایست به اعتقادات دینی و فرهنگی یکدیگر احترام بگذارند تا بتوانند زندگی خوبی را در کنار هم پیش ببرند. مدتی قبل گروهی مقابل سفارت ترکیه جمع شده بودند و به پرچم ترکیه اهانت های خیلی تندی کردند. رنگ قرمز پرچم ترکیه نشانگر خون شهدای اسلام است و هلالی که در پرچم ما وجود دارد ارزش های اسلامی را نشان می دهد. در واقع اتفاق مقابل سفارت و مراسم امروز خود گواه این است که در دنیا اختلافات زیادی وجود دارد. من شخصا اتفاقات مقابل سفارت و پیغام هایی که داده شد را اصلا قبول نمی کنم و با برپایی همین مراسم  پیام دوستی خود را به همه اعلام می کنم.

البته کودکان ارمنی طی مراسمی که مقابل سفارت ترکیه داشتند معتقدند که اجدادشان توسط امپراطوری عثمانی کشته شده اند. دیدگاه شما درباره این موضوع چیست؟

ما مردم دنیا را هرگز به خاطر دین، فرهنگ یا نژاد آنها نادیده نمی گیریم و پیغام دوستی و برادری خود را به همه می دهیم. اما اگر افراد دیگر برای ما پیغام انتقام دارند، آنوقت شما می بایست این سوال را از آن ها بپرسید.

البته بهتر می شد که برای این مراسم از بچه های ارمنی نیز دعوت می کردید.

درب سفارت ترکیه به روی همه باز است. در این مورد هیچ شک و تردیدی نداشته باشید. قبل از هر چیز پایبندی به ارزش های اسلامی مهم است. ما از فرزندان ارمنی هم به گرمی استقبال خواهیم کرد. شما هم باید بروید نظیر این سوالات از افرادی بپرسید که در مقابل سفارت ترکیه تظاهرات تدارک دیده بودند. برای من جالب است که بدانم آن ها چه جوابی به شما می دهند. شما بروید و این سوال ها را از آن ها بپرسید، سپس من حاضرم مصاحبه مفصل تری با شما داشته باشم و در آن مصاحبه به جزئیات اشاره خواهم کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin