سفیر جمهوری ترکیه در ایران از اجرایی شدن قرارداد ترجیحی میان دو کشور از ابتدای سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رضا هاکان تکین در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ترکیه نخستین بار چنین قراردادی را با ایران امضا کرده است، افزود: هر چند این قرارداد موجب نگرانی هایی بین صنعتگران ایرانی به واسطه ناتوانی در رقابت با کالاهای تولید ترکیه شده، اما باید در نظر داشت که رقابت، ضرورت توسعه است.

وی با اشاره به اینکه تجارت ترکیه با اتحادیه اروپا موجب رشد کیفی تولیدات این کشور شد، اظهار داشت: شاید در ابتدای کار مشکلاتی پیش بیاید اما فضای رقابتی، تولیدکنندگان را به سمت کیفی سازی سوق می دهد و در طولانی مدت کالاهای کیفی تر با قیمت کمتر عرضه می شود.

سفیر ترکیه با بیان اینکه قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه قابل تجدید نظر بوده و تعداد کالاهای مشمول این قرارداد قابل افزایش است، ادامه داد: در نشست های مشترک سیاستگذاران دو کشور پس از بررسی روند اجرای این قرارداد، تدابیر لازم برای رفع مشکلات احتمالی اتخاذ می شود.

هاکان تکین بر تقویت روابط اقتصادی ایران و ترکیه تاکید کرد و گفت: اختلاف نظرهای سیاستمداران دو کشور در خصوص تحولات منطقه، تاثیری در همکاری های اقتصادی نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به پیشینه روابط ایران و ترکیه و علاقه مندی های مشترک، اظهار کرد: روابط دو کشور مانند رابطه اعضای یک خانواده با وجود نوسانات و اختلافات، همیشه پایدار خواهد بود.

در چارچوب قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه، تعرفه گمرکی ۱۲۵ قلم کالا از سوی ایران و ۱۴۰ قلم از سوی ترکیه کاهش یافته است.

به طور عمده صادرات محصولات کشاورزی و شیلات از ایران و صادرات کالاهای صنعتی از ترکیه مشمول این توافقنامه قرار گرفته است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin