سفیر ترکیه طی نشست با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز از آمادگی کشور ترکیه برای  افزایش همکاری با ایران خبر داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رضا هاکان تکین در نشستی با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز گفت: کشور ترکیه در زمان حاضر هم در بخش های اقتصادی و صنعتی با شرکتهای بزرگ اروپایی رقابت دارد و ورود شرکت های اروپایی به ایران تاثیر منفی در فعالیت های اقتصادی ترکیه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تجار ایران و ترکیه نقش مهمی در گسترش همکاری های دو کشور دارند، افزود: از دولت ها انتظار می رود زمینه فعالیت بیشتر بخش خصوصی را فراهم کنند.

سفیر جمهوری ترکیه، افزایش مراودات هیات های تجاری و اقتصادی را به منظور افزایش سطح همکاری های تجاری دو کشور ضروری دانست و گفت: قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه زمینه مناسبی برای ارتقای همکاری ها فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه رقابت، موتور توسعه اقتصادی است، گفت: یکسان سازی شرایط رقابت تجار ایرانی و ترکیه موجب افزایش کیفی تولیدات ایران خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی گفت: ترکیه با ایجاد زیرساخت های مناسب درصدد افزایش سهم خود از گردشگری جهانی است.

هاکان تکین با اشاره به ورود 40 میلیون گردشگر به ترکیه در سال 2014 گفت: ورودی گردشگران ایرانی به ترکیه هم 30 درصد افزایش نشان می دهد.

وی با اعلام اینکه تعداد ورودی گردشگران ایرانی به ترکیه در سال گذشته 10 برابر ورودی گردشگران ترکیه به ایران بود، اظهار کرد: ایران با توسعه زیرساخت های مناسب گردشگری و توجه بیشتر به این مقوله می تواند سهم درآمدی خود را از اقتصاد گردشگری افزایش دهد.

سفیر ترکیه، افزایش پروازهای ایران و ترکیه را به منظور افزایش تعاملات فرهنگی و اقتصادی ضروری دانست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم با اشاره به مناسبات دیرینه ایران و ترکیه گفت: با وجود تحریم های اعمال شده علیه ایران، ترکیه همکاری های خود را با ایران ادامه داده است.

صمد حسن زاده به ظرفیت های اقتصادی استان آذربایجان شرقی، تسهیلات در نظر گرفته شده برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی و معافیت های ویژه اقتصادی در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و ضرورت برقراری پرواز مستقیم از تبریز به آنکارا را خواستار شد.

وی با بیان اینکه ترانزیت نقش مهمی در فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی دارد بر ضرورت رفع مشکلات حمل و نقل و ترانزیت کالا بین ایران و ترکیه تاکید کرد.

حسن زاده با بیان اینکه در زمان حاضر کشورهای اروپایی علاقمندی خود را برای همکاری با ایران اعلام کرده اند، اظهار داشت: ما به خاطر نزدیکی زبانی و فرهنگی با ترکیه علاقمند به افزایش همکاری با این کشور و سرمایه گذاری های مشترک هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری ایران و وجود آثار تاریخی و مکان های مذهبی، امنیت موجود را بستری برای جذب گردشگر دانست.

ارزش همکاری های تجاری ایران و ترکیه در زمان حاضر 14 میلیارد دلار است که 10 میلیارد دلار آن سهم ایران است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin