غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با “دولتعلی حاتم اف” سفیر تاجیکستان در ایران روابط اقتقتصادی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.به گزارش آوا دیپلماتیک، “دولتعلی حاتم اف” سفیر تاجیکستان در ایران با بیان این که اقتصاد کشور تاجیکستان اقتصاد دست نخورده ‌ای است اظهار داشت: تمام کشورهای دنیا می خواهند در تاجیکستان سرمایه‌گذاری کنند ولی نظر رییس جمهور تاجیکستان این است که فرصت برای حضور ایرانی‌ها در تاجیکستان فراهم شود.

وی با بیان این‌که زبان و دین تاجیکستان و ایران مشترک است، گفت: زن‌های تاجیک بهتر است به جای ازدواج با مردان چینی، همسر مردان ایرانی شوند.

حاتم اف با تاکید بر این‌که خانم‌های تاجیکی از زنان موفق و پیش قدم ایرانی چیزی کم ندارند، تصریح کرد: باید زمینه‌های این الگوسازی‌ها فراهم شود.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران با اشاره به این‌که نزدیک به 65 درصد از آب‌های آسیای مرکزی در کشور تاجیکستان تقطیر می‌شود، اظهار داشت: این کشور از نظر ذخیره آب رتبه هشتم را دارد و تمام آب تاجیکستان شیرین و نوشیدنی است.

وی ادامه داد: ما اطمینان داریم می توانیم در آینده از بزرگترین صادرکنندگان آب در دنیا باشیم.

حاتم‌اف با تاکید بر رشد سرمایه‌گذاری‌ ایرانی‌ها در تاجیکستان در زمینه کشاورزی بیان کرد: تاجیکستان کوه‌های زیادی دارد و ما نمی دانیم زیر کوه‌ها چه داریم ولی تمام کوه‌های ما دست نخورده است و فقط بعضی‌ها به‌ویژه چینی‌ها با حسرت به آن‌ها نگاه می کنند.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران در پایان با ارائه پیشنهاد تشکیل شورای بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان تصریح کرد: تشکیل این شورا می‌تواند آغاز سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور بوده و ایرانیان باید بدانند امکانات در تاجیکستان بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر استفاده می شود.

در ادامه این نشست غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که باید در ارتباط ایران و تاجیکستان تجدیدنظر کلی به وجود آید گفت: ایران در حال حاضر آماده اعزام هیات‌های تجاری خود به تاجیکستان است.

شافعی با بیان این‌که البته موانعی در مسیر توسعه این روابط بین دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ باید هر دو کشور کمک کنند تا این موانع تا حدی برطرف شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin