سفیر تاجیکستان، آثار میرسیدعلی همدانی را نمونه بسیار عالی از مفاهیم انسانی دانست که به مباحث اخلاق و عرفان می پردازد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نعمت‌الله امامزاده در آئین افتتاحیه همایش بین‌المللی میرسیدعلی همدانی با اشاره به تواضع خاص کشور تاجیکستان به کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: به خاطر برگزاری نخستین همایش میرسیدعلی همدانی از مسئولین این همایش تشکر می‌کنم.

وی با ابراز خرسندی از جلسات بعدی و بازگو شدن ادبیات و اشعار این عارف، افزود: میرسیدعلی همدانی به‌عنوان ادیب شیرین‌زبان و استاد در فلسفه و تمدن شرق یکی از علمای بزرگ زبان فارسی و تاجیک به شمار می‌رود.

سفیر تاجیکستان در ایران بابیان اینکه دانایی میرسیدعلی همدانی موجب نام بلند او شده است، گفت: شهرت وی ماوراء‌النهر را در برگرفته و مریدان فراوانی دارد.

امامزاده با اشاره به محبوبیت فراوان میرسیدعلی همدانی خاطرنشان کرد: مردم کولاب برای شخصیت وی احترام فراوان قائل هستند.

وی بابیان اینکه میرسیدعلی همدانی نام خود را در تاریخ تاجیک جاودانه کرده است، افزود: در تمدن بشری امیر همدانی، همانند جامی، معلم اخلاق، محبوب و معروف بود و بهترین فضیلت‌های انسانی را در شخصیت خود دارد.

سفیر تاجیکستان در ایران اضافه کرد: میرسیدعلی همدانی در آثار خود قائل به عدالت و اعتدال است و در آثار او نمونه‌های بی‌نظیر ادبی، مقام و منزلت انسانی و ترنم عشق الهی جای فراوانی دارد.

امامزاده ادامه داد: آثار میرسیدعلی نمونه بسیار عالی از مفاهیم انسانی است به‌طوری‌که در اشعار وی مباحث اخلاق و عرفان مشهود است.

وی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی میرسیدعلی همدانی در تاجیکستان با حضور عالمان، عارفان و همدان شناسان ۲۵ کشور جهان، گفت: قرار گرفتن آرامگاه این متفکر در شهر کولاب نشان‌دهنده این است که درگذشته اتحاد قوی بین دو کشور بوده است.

سفیر تاجیکستان در ایران یادآور شد: باید آثار و افکار متعالی میرسیدعلی همدانی بررسی و نقش تفکر ایشان نیز در تمدن بشری دیده شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin