استاندار فارس گسترش روابط فنی و تجاری با کشور اوکراین را گامی موثر در مسیر پویایی اقتصاد، تحقق شهر سالم و توسعه پایدار دانست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مهندس اسماعیل تبادار در دیدار با سفیر اوكراین، سرمایه گذاری و مناسبات دوجانبه میان این استان و كشور اوكراین را ضرورتی انکار ناپذیر تلقی کرد و گفت: فارس به لحاظ برخورداری از اقلیم های مختلف و تنوع محصولات فرصتی غیر قابل اغماض است که هموراه توجه فعالان اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را به خود جلب کرده است.

مهندس تبادار همچنین به توانمندی های استان فارس در زمینه های نفت و گاز اشاره كرد و گفت: این استان دارای مخازن متعدد نفت و گاز و چندین پالایشگاه است و بر همین اساس آماده همكاری با اوكراین در این زمینه ها هستیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این كه رابطه بین دو كشور جمهوری اسلامی ایران و اوكراین را به لحاظ سیاسی با قوام و دوام خواند و افزود: امیدوارم در سایه این تعامل مناسب، روابط دو كشور در زمینه های اقتصادی، علمی و صنعتی نیز گسترش بیشتری یابد.

مهندس تبادار در بخش دیگری از سخنان خود فارس را ایرانی كوچك توصیف کرد که همه مشخصات كشور ایران در آن نهفته است.

استاندار فارس با بیان این كه این استان گاهواره تاریخ و تمدن ایران زمین بوده و مراكز گردشگری آن شهره دنیا است، تأکید کرد: آرامگاه حافظ و سعدی دو تن از مشاهیر ادبی ایران و جهان و همچنین حرم حضرت شاهچراغ(ع) كه در میان مسلمانان و به ویژه شیعیان مشهور هستند در شیراز واقع شده است.

وی ادامه داد: آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده در سطح ملی و بین المللی فراوانی در استان فارس قرار دارد و به همین دلیل این استان را با پیشنیه فرهنگی اش در سطح دنیا می شناسند.

مهندس تبادار با بیان این كه استان فارس در زمینه كشاورزی جایگاه ویژه ای در سطح كشور داشته و 20 درصد از اشتغال استان در این بخش رقم خورده است، افزود: استان فارس در مجموع تولیدات زراعی، باغی و دامی رتبه دوم ایران را در اختیار دارد و در زمینه صنایع تبدیلی نیز جایگاه سوم كشور را به خود اختصاص داده است.

وی به وجود نیروی انسانی فوق العاده در استان فارس اشاره كرد و با بیان این كه 160 واحد دانشگاهی در این استان وجود دارد، گفت: دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشكی شیراز آوازه بین المللی دارند و به لحاظ علمی در سطح دنیا دارای رتبه هستند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این كه دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشكی شیراز هر كدام به تنهایی دارای یك هزار استاد ممتاز ملی و بین المللی است، گفت: در زمینه توریسم سلامت، فارس و به ویژه شهر شیراز دارای جایگاه بسیار برجسته ای است و در پیوند كبد، كلیه و كاشت حلزون گوش در سطح جهانی مورد توجه جدی قرار دارد؛ به نحوی كه افراد بسیاری از كشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر همسایگان برای درمان بیماری های خود از سالهاست به شیراز مراجعه می کنند.

در این دیدار سفیر اوكراین در ایران نیز با بیان این كه میان استان فارس و اوكراین زمینه های مشترك فراوانی وجود دارد، گفت: تلاش می كنیم توسعه روابط با جهشی رو به جلو همراه باشد.

سرگئی بوردیلیاک با تأكید بر این كه اوكراین كشوری دوست برای ایران در سطح قاره اروپا است، تصریح كرد: هیچ كشوری نمی تواند در روابط خوب میان ایران و اوكراین تاثیر بگذارد و این روابط خوب در زمان تحریم ها نیز ادامه داشته است.

سفیر اوكراین در ایران با تاكید بر این كه در تمام حوزه ها آماده همكاری با ایران هستیم، افزود: اوكراین دارای چرخه كامل تولید هواپیما و تولید كشتی است و برای تولید هواپیما در ایران نیز به تفاهم دست پیدا كرده ایم.

سرگئی بوردیلیاک با بیان این كه اوكراین سالانه 65 میلیون تن گندم تولید می كند و پنجمین كشور دنیا در زمینه تولید محصولات كشاورزی است، ادامه داد: تلاش می كنیم میزان تولید گندم خود را به یكصد میلیون تن در سال برسانیم.

سفیر اوكراین در ایران همچنین خواستار همكاری صنایع دارویی استان فارس با اوكراین شد و افزود: اوكراین در تولید داروهای تزریقی پیشرفت قابل توجهی داشته است كه این مهم می تواند نقش قابل ملاحظه ای در حوزه دارو و درمان فارس ایفا کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin