سفیران پنج کشور انگلیس، بلژیک، دانمارک، لهستان و هلند در مجمع ایران و اروپا در زوریخ بر اهمیت تداوم برجام تاکید کردند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نیکلاس هاپتون سفیرانگلیس طی اظهاراتی در این نشست گفت: دولت انگلیس به موفقیت در اجرای برجام متعهد است و بخشی از این نیز به افزایش مبادلات تجاری وابسته است اما آهسته تر از حد انتظار بوده زیرا ایجاد اعتماد در بخشهای تجاری زمان می برد اما دولت انگلیس از زمان اجرای برجام، برای ایجاد این اعتماد فعال بوده است و وجود فرصتهای عظیم در ایران را مورد تاکید قرار داده و در بخشی زمینه ها هم پبشرفتهایی حاصل شده و تجارت انگلیس با ایران نسبت به سال گذشته 78 درصد افزایش داشته است.

هاپتون در خصوص آینده برجام گفت: انگلیس موضع خود را درباره مزایای برجام و خطرات عدم تایید (برجام توسط دولت آمریکا) را اعلام کرده و ما بطور کامل متعهد به اجرای موفقیت آمیز برجام توسط همه طرفها در بلندمدت هستیم.

وی افزود: همانطور که دبیر کل (هلگا اشمید) گفت همه طرفها از جمله ایران باید به تعهدات عمل کنند و قضاوت ما تا الان بر اساس گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که ایران کاملا پایبند بوده است. ما امیدواریم که ترامپ برجام را تایید کند و آمریکا به اجرای این توافق ادامه دهد و انگلیس در این زمینه به همکاری با شریکان برای تضمین اجرای موفقیت آمیز برجام ادامه خواهد داد.

سفیر انگلیس خاطرنشان کرد: برنامه جامع اقدام مشترک توافقی درباره موضوعات بسیار مشخص است که یک طرف را ملزم به برداشتن تحریمها کرده و طرف دیگر را به اعمال محدودیتهایی بر برنامه هسته ای متعهد کرد. برجام یک دستاورد بزرگ بود که حاصل 13 سال دیپلماسی بود و به همین علت انگلیس کاملا به آن متعهد است و برای موفقیت آن تلاش می کند.

هاپتون همچنین در پاسخ سوالی گفت: درصورت عدم تایید پایبندی ایران توسط دولت ترامپ، دولت انگلیس به رایزنی با کنگره در خصوص مزایای برجام و ضرورت حفظ آن ادامه خواهد داد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin