سفیر اندونزی در تهران با تاکید بر لزوم انعطاف‌پذیری از سوی ایران و 1+5 معتقد است که می توان به لغو تدریجی تحریم ها امید داشت.دیان ویرنگ جوریت، سفیر اندونزی در تهران درباره روابط ایران و اندونزی پس از روی کار آمدن حسن روحانی، گفت: از انتخاب روحانی نه تنها کشورهای در حال توسعه بلکه کشورهای توسعه یافته نیز به عنوان رییس‌جمهور ایران استقبال کردند. همه کشورها پس از انتخاب وی، امیدوار به گسترش روابط با ایران هستند.
وی در ادامه افزود: در راستای گسترش روابط میان دو کشور، هیات بزرگ تجاری و اقتصادی از اندونزی از 24 تا 27 آگوست (5-2شهریورماه) به تهران سفر می‌کنند. در ماه سپتامبر نیز هیاتی از هنرمندان اندونزیایی برای شرکت در هفته فرهنگی به ایران سفر می‌کنند. اندونزی بسیار خوشبین است که تغییرات مثبتی در ایران روی خواهد داد و در آینده روابط دو کشور گسترش پیدا می‌کند.
سفیر اندونزی در تهران درباره حجم مبادلات تجاری میان تهران – جاکارتا، خاطرنشان کرد: در سال 2011 میزان مبادلات تجاری میان دو کشور 1.8 میلیارد دلار بوده اما به دلیل تحریم‌های اعمالی علیه ایران و بحران اقتصادی در جهان در سال 2012، 1.4 میلیارد دلار و در شش ماهه اول 2013، 1.4 میلیارد دلار باقی مانده است که تلاش می‌شود این میزان افزایش پیدا کند.
او درباره خرید نفت اندونزی از ایران، یادآور شد: با وجود تحریم‌های اعمالی علیه ایران، اندونزی از این کشور نفت وارد می‌کند اما این واردات به صورت غیرمستقیم انجام می‌گیرد در واقع نصف حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به واردات نفت و گاز از سوی اندونزی از ایران باز می‌گردد.
این دیپلمات اندونزیایی درباره موضوع هسته‌یی ایران پس از بر روی کار آمدن دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان، گفت: از همان ابتدا دولت اندونزی اعلام کرده است که تمام کشورهای عضو ان‌.پی‌.تی حق استفاده از انرژی هسته‌یی دارند اما هر دو طرف باید از خود انعطاف نشان دهند و تمام اقدامات به صورت گام به گام باشد.
سفیر اندونزی در تهران با اشاره به روند مذاکرات هسته ایی خاطرنشان کرد: اختلافات موجود میان ایران و 1+5 از طریق گفت‌وگو و مذاکرات قابل حل است و پس از حل اختلافات می توان کم کم تحریم‌ها را لغو کرد
وی ادامه داد: اندونزی نیز خواهان گسترش فن‌آوری انرژی هسته‌یی برای تولید برق و دیگر اهداف صلح‌آمیز است اما در این‌باره با مشکلی مواجه نیست زیرا این کشور همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin