سفیر اندونزی در تهران با بیان اینکه هر گونه اتهام علیه ایران باید اثبات شود، تاکید کرد: اتهام‌زنی به هر کشوری مبنی بر شریک جرم بودن، از سر ناپختگی است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، اوکتاوینو علیمودین سفیر اندونزی در تهران در گفتگو با ایرنا، در خصوص حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو و ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش‌آفرینی ایران در این حملات گفت: هر گونه اتهام علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص این حمله پهپادی یا هر اتفاق دیگری در خلیج فارس باید کاملا اثبات شود.

وی با اشاره به رویکرد جاکارتا در قبال تحولات اخیر منطقه اظهار داشت: اندونزی به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، همواره این موضوع را مطرح و درخواست کرده است تا شواهد و قرائن لازم را درخصوص چنین حوادثی ارائه کنند چرا که این حادثه به خودی خود قابل قضاوت نیست.

این دیپلمات اندونزیایی با محکوم کردن چنین حوادثی در عین حال تصریح کرد: اتهام‌زنی به هر کشوری مبنی بر شریک جرم بودن، از سر ناپختگی است.

علیمودین با اشاره به تداوم بحران یمن و وضعیت مردم این کشور اظهارداشت: ما همیشه این موضوع را به این شکل مطرح کرده‌ایم که مشکلات میان عربستان سعودی و یمن باید پایان یابد. این موضوع نه تنها برای مردم منطقه مناسب نیست بلکه برای ما هم در جهان اسلام وجهه خوبی ندارد.

وی عربستان و یمن را به مذاکره و گفت و گو دعوت کرد و ابراز داشت: دو طرف باید از طریق روشی جامع راه حلی برای پایان دادن به این مسئله (جنگ) را پیدا کنند.

سفیر اندونزی در تهران همچنین در خصوص راهکارها و پیشنهادات ایران برای حل بحران گفت: موضع دکتر ظریف و جمهوری اسلامی ایران باید درخصوص تنش‌ها در منطقه به صورت تصویر کلی بررسی شود.

علیمودین در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به اندونزی بیان کرد: این سفر بخشی از دیپلماسی مرتبط با جنوب شرق آسیا است. در این سفر، موضوعات متعددی را بررسی کردیم که یکی از آنها در حوزه سلامت، اخیرا با سفر وزیر بهداشت اندونزی به تهران عملی شد.

این دیپلمات اندونزیایی سفر وزیر بهداشت کشورش به ایران را به عنوان دستاوردی مهم توصیف کرد و یادآور شد: ما این سفر توافق کردیم که محصولات دارویی و تجهیزات مشترکی را در حوزه بهداشت و سلامت تولید کنیم.

علیمودین با اشاره به امضای پیمان مودت توسط ایران با کشورهای آسه‌آن عنوان کرد: امیدواریم این موضوع به جلسات بیشتر دیگری میان وزارت امور خارجه ایران و کشورهای حوزه آ. سه. آن در ایران منجر شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin