سفیر اندونزی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: برای تحقق هدف گذاری 2 میلیارد دلاری مبادلات تجاری باید تعرفه‌ها بهبود یابد و به این منظور بعد از عید فطر هیاتی از اندونزی به ایران می‌آید.

به گزارش آوا دیپلماتیک، اکتاوینو علیمودین در این دیدار افزود: هدف ما این است که نشست‌های مشترکی داشته باشیم و بتوانیم مسائل و مشکلات بر سر راه بازرگانان 2 کشور را رفع کنیم.

وی درباره نقش ایران به‌عنوان هاب (مرکز) منطقه گفت: ما نیز این ایده را در نظر داریم و برای بررسی بیشتر و آشنایی بازرگانان با این ایده، تلاش می‌کنیم اما باید رقابت‌ کشورهای دیگر مانند قطر را نیز در نظر بگیریم.

علیمودین بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و اندونزی تاکید کرد و گفت: با اجرای تفاهمنامه‌های 2 کشور، حجم روابط تجاری نیز افزایش می یابد.

سفیر اندونزی در تهران به روابط 2 کشور در زمینه انرژی اشاره کرد و افزود: مبادلات نفتی ایران و اندونزی افزایش پیدا کرده است؛ به عنوان نمونه پارسال یک شرکت نفتی اندونزی 88 میلیون دلار از ایران خرید داشت که امسال این عدد را به 220 میلیون دلار رسانده و همچنان رقم ها روبه‌پیشرفت است.

وی با اشاره به حضور بازرگانان ایرانی در نمایشگاه اکسپو پارسال اندونزی گفت: امسال نیز این نمایشگاه برگزار می‌شود و علاقه‌مندیم بازرگانانی از شهرهای مختلف ایران مانند زنجان، ارومیه و… در این نمایشگاه حضور یابند و علاوه بر آشنایی با طرف های اندونزیایی، محصولات خود را معرفی کنند.

سفیر اندونزی در تهران، صنعت، کشاورزی و معدن را از زمینه‌های همکاری 2 کشور برشمرد و گفت: در آینده نزدیک هیات‌هایی به ایران می‌آیند و ما به آینده روابط خود با ایران بسیار امیدواریم.

در این دیدار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران کشور اندونزی را پل ارتباط ایران با کشورهای آ.سه.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) خواند و گفت: ایران نیز برای ارسال کالا به کشورهای همسود و همچنین افغانستان در موقعیتی است که می‌تواند در اقتصاد اندونزی تاثیرگذار باشد و کالای اندونزی را به کشورهای دیگر برساند.

غلامحسین شافعی افزود: مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی در سال‌های زیادی سیر مثبت داشت بویژه تا سال 2011 که مبادلات اقتصادی به 2 میلیارد دلار رسید اما پس از آن به دلیل تحریم‌ها حجم مبادلات به رقم 500 میلیون دلار کاهش یافت.

شافعی اضافه کرد: پس از تحولاتی که با امضای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به وجود آمد و فضای جدیدی که بر روابط اقتصادی ایران حاکم شد، روابط اقتصادی ایران و اندونزی نیز تغییر کرد، به طوری که رفت ‌وآمدهای بازرگانان 2 کشور در 2سال گذشته بیشتر شد و رئیسان جمهوری با یکدیگر دیدار کردند. همه این عوامل فضای جدیدی ایجاد کرده است و می‌توان در این مسیر جدید برای افزایش مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری 2 کشور حرکت کرد.

وی تصریح کرد: کشورهای شرقی بویژه کشورهای مسلمان برای ایران اولویت بالایی دارند و در این میان اندونزی به‌عنوان کشوری شرقی و اسلامی از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآوری کرد: در سفری که بخش‌خصوصی ایران در سال 1392 به اندونزی داشت، قرارداد ایجاد یک پالایشگاه در جاوه شرقی اندونزی امضا شد که راه‌اندازی پالایشگاه روند خوبی را طی می‌کند.

شافعی گفت: به نظر می‌رسد میان فعالان اقتصادی دو کشور خلاء ارتباطی وجود دارد و ما به‌عنوان اتاق بازرگانی به دنبال ارتباط و رفت‌وآمد هر چه بیشتر فعالان اقتصادی 2 طرف هستیم تا افزایش شناخت بیشتر از ظرفیت‌های یکدیگر، امکان افزایش مبادلات اقتصادی میان 2 کشور فراهم شود.

وی درباره ایجاد شورای مشترک بازرگانی ایران و اندونزی، تصریح کرد: ایجاد این شورا در اتاق ایران در حال پیگیری است و ما در تدارک هیاتی اقتصادی برای اعزام به اندونزی هستیم.

برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 10 ماهه پایانی سال گذشته میزان صادرات ایران به اندونزی 126 میلیون و 435 هزار و 44 دلار بوده که در این مدت ارزش واردات از این کشور به 149 میلیون و 494 هزار و 834 دلار رسید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin