سفیر اندونزی در ایران در دیدار با بازرگانان و مدیران واحدهای تولیدی تبریز به ظرفیت های فراوان اقتصادی دو کشور اشاره کرد.“دیان ویرنگ جوریت” سفیر اندونزی در ابتدای این دیدار با تبریك نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت: برگزاری سالم و آزاد انتخابات بار دیگر به كشورهای غربی نشان داد كه این كشور از جمله كشورهای دموكراتیك جهان است.
وی اظهار كرد: ایران و اندونزی اشتراكات زیاد فرهنگی و دینی دارند كه اتحاد و گسترش همكاری های فی ما بین می تواند به ایجاد یك قطب بزرگ در جهان منجر شود.
جوریت خاطرنشان كرد: ایران به عنوان بزرگترین كشور شیعی مذهب و اندونزی به عنوان بزرگترین كشور مسلمان سنی می تواند نقش مهمی در تعاملات منطقه ای و جهانی ایفا كند.
وی ادامه داد: متاسفانه با وجود قدمت 60 ساله روابط دیپلماتیك این دو كشور و سابقه هزاران ساله تبادل فرهنگی و اقتصادی، آنچنان كه شایسته است از ظرفیت های متقابل یكدیگر شناخت نداریم.
جوریت با تاكید بر گسترش روابط اقتصادی بین ایران و اندونزی، اظهاركرد: كالاها و تولیدات این دو كشور مكمل یكدیگر است و این موضوع می تواند به تقویت زیرساخت ها و افزایش سرمایه گذاری های متقابل بیانجامد.
وی افزود: متاسفانه اكثر تبادلات اقتصادی ایران و اندونزی توسط كشورهای واسطه صورت می گیرد كه حذف واسطه ها و صادرات مستقیم محصولات می تواند تحولی عظیم در روابط تجاری این دو كشور ایجاد كند.
سفیر اندونزی در ایران با بیان اینكه دولت جاكارتا برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود سه راهبرد توجه به سرمایه گذاری، تجارت و گردشگری را در اولویت برنامه های خود قرار داده است، افزود: در این چارچوب ایران می تواند به عنوان شریك بزرگ تجاری ایفای نقش كند.
جوریت ادامه داد: پایین بودن هزینه كارگران در ایران و اندونزی می تواند عامل مثبتی برای جذب سرمایه گذاران باشد.
وی با بیان اینكه هر دو كشور ایران و اندونزی به فناوری های روز دنیا دست یافته اند گفت: تبادل این فناوری ها می تواند عامل مهمی در توسعه روابط تجاری و گسترش سرمایه گذاری های متقابل به شمار آید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin