الجزایر پس از انقلاب و کنترل حرکت های افراطی در داخل، به یکی از باثبات ترین دولت های آفریقایی تبدیل شده است. این کشور مسلمان با تقویت ظرفیت های اقتصادی و سیاسی توانسته است به یکی از بازیگران فعال در صحنه منطقه ای و بین المللی تبدیل شود به نحوی که در جنگ ایران و عراق و در جریان آزادی دیپلمات های آمریکایی در تهران، نقش میانجی گری را برعهده داشته است. به منظور بررسی روابط دوجانبه ایران و الجزایر و نیز نگاه این کشور به موضوع گسترش افراط گرایی و ظهور گروه داعش در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، با “سفیان میمونی” سفیر این کشور در تهران گفتگو داشته ایم که در ادامه می خوانید.

مصاحبه اختصاصی آوا دیپلماتیک با “سفیان میمونی” سفیر کشور الجزایر در ایران

 قبل از انتصاب به عنوان سفیر الجزایر در ایران مهمترین سمت های دیپلماتیک شما چه بوده است ؟

در اگوست ۲۰۰۹ به عنوان سفیر الجزایر در جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدم و در 8 دسامبر 2009 وارد ایران شدم. بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، در سمت مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه فعالیت می کردم. پیش از آن، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۴، سفیر الجزایر در اندونزی، استرالیا، نیوزلند، سنگاپور و برونئی دارالسلام بودم. همچنین چندین سمت مدیریتی را بر عهده داشتم؛ از آن جمله: معاون سازمان اتحادیه آفریقا و مدیر روابط چندجانبه آفریقا. از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۲ نیز به عنوان مشاور نمایندگی دائم الجزایر در نیویورک خدمت کردم. در بسیاری از اجلاس و همایش های سران دولت ها در سازمان ملل و سپس در اتحادیه آفریقا، جنبش عدم تعهد و گروه ۱۵ شرکت داشته ام.

 چه عواملی باعث شد تا شما به عنوان سفیر کشور الجزایر در ایران انتخاب شوید؟

من در سمت مدیرکل آسیا و اقیانوسیه در وزارت امور خارجه کشور الجزایر مسئول امور همکاریها با کشور ایران بودم.  به دنبال تغییراتی که در انتصاب سفرا صورت گرفت و با توجه به علاقه ارتقاء روابط فی مابین دو کشور، بنده به عنوان سفیر الجزایر در تهران منصوب شدم. همانطور که در ایران نیز آقای عامری (مدیرکل سابق خاورمیانه و شمال آفریقای وزرات امورخارجه ایران) به عنوان سفیر جدید ایران در الجزایر به جای آقای مهدی محمدی انتخاب شدند.

در چه رشته ایی ادامه تحصیل داده اید ؟

اینجانب فارغ التحصیل دانشگاه حقوق الجزایر هستم و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه پاریس سوربن 1 اتخاذ کرده ام، همچنین دارنده مدرکی از مؤسسه مطالعات بین الملل دانشگاه پاریس سوربن 2 هستم و به چهار زبان عربی، فرانسه، انگلیسی و اسپانیولی صحبت می کنم. متأهل و دارای دو فرزند هستم.

 روابط ایران و الجزایر از چه جایگاه سیاسی بین دولتمردان دو کشور برخوردار است؟

در دهه گذشته، الجزایر و ایران در توسعه روابط دوجانبه با رعایت احترام متقابل و بر اساس منافع طرفین، روند موفقیت آمیزی داشته اند. این دو کشور با اعتماد، درک متقابل، ایمان و همبستگی با هم مرتبط هستند. با بهره مندی از این دوستی دیرینه و برخورداری از نقطه نظرات مشترک، رابطه همکاری نزدیکی بین ایران و الجزایر در جنبش عدم تعهد، سازمان کنفرانس اسلامی، گروه ۷۷ و گروه ۱۵ شکل گرفته است.

همانطور که از مذاکرات پیاپی وزرای خارجه دو کشور در جریان ملاقات ها، همایش ها و اجلاس مختلف نمایان است، در صحنه سیاسی نیز، ایران و الجزایر از سنت خوب گفتمان و هم اندیشی برخورداند. دربین مقامات وزارت های امور خارجه دو کشور نیز ساز و کارهای مناسب برای انجام رایزنی های سیاسی پی در پی وجود دارد. بنده معتقد هستم در فضای فعلی پرتنش و بحران بین المللی و تحت سلطه تک قطبی سازی که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی است، وجود چنین سنت گفتمانی، امری ضروری می باشد.

 به نظرتان دو کشور انقلابی ایران و الجزایر توانسته اند همکاری تنگاتنگی در ارتباط با تحولات منطقه در عرصه بین‌المللی داشته باشند؟

ایران و الجزایر با یکدیگر روابط دوستانه و بسیار خوبی دارند. در حقیقت سنت خوب هم‌اندیشی بین این دو کشور برقرار است و این دو کشور درباره تحولات منطقه‌ایی و یا مواردی که مربوط به منافع دو کشور می شود، مواضع نزدیک به یکدیگر دارند. همانطور در جنبش عدم تعهد،G77 ، G15  و نیز در اوپک رابطه همکاری همیشه وجود دارد و معمولا مواضع مشترکی هم اتخاذ می کنند. اگر به گذشته نگاه کنیم الجزایر قبل و بعد از انقلاب اسلامی بین ایران و عراق و بار دیگر هم به دنبال جریان گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا‌ در تهران، الجزایر میانجیگری کرد، در نتیجه این اعتماد به الجزایر از طرف ایران همیشه وجود داشته است.

سوابق روابط اقتصادی دو کشور ایران و الجزایر را چگونه ارزیابی می کنید ؟

در حوزه اقتصاد، ایران و الجزایر همواره سعی در ارتقاء روابط دوجانبه و توسعه همکاری ها بر پایه منافع طرفین داشته اند. بدین منظور، دو کشور با انعقاد بیش از پنجاه و چهار قرارداد، تفاهم نامه و برنامه همکاری که در برگیرنده تمامی بخش های اقتصاد است، موفق شده اند چارچوبی قانونی برای همکاری تنظیم کنند. این چارچوب قانونی با هدف گسترش دامنه همکاری های دوجانبه و افزایش قابل توجه فرصت ها بر اساس امکانات وسیع هر دو کشور ارائه شده است که امروزه چشم انداز بهتری از همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری را پیش رو دارد.

در حال حاضر، بسیاری از شرکت های ایرانی به تجارت با همتایان الجزایری می پردازند. حضور بیش از پانزده شرکت ایرانی در الجزایر نشان دهنده افزایش روابط بین ایران و الجزایر می باشد. در واقع همکاری های اقتصادی که عملاً در سطح توسعه نیافته بوده اکنون به تدریج در حال توسعه می باشد.

بدیهی است هنوز راه زیادی در پیش است. البته نتایج حاصل شده تاکنون، با دورنمای امیدبخشی از توسعه همکاری های دوجانبه، همچنان در سطح ظرفیت های موجود در دو کشور باقی مانده است و نیاز به توسعه بخشیدن و بهینه سازی روابط در کلیه زمینه های همکاری همچنان وجود دارد.

هدف مشترک دو کشور در حال حاضر ارائه همکاری های اقتصادی قابل توجه است. الجزایر و ایران در حال انجام تدارکات دومین نشست کمیسیون عالی مشترک به ریاست نخست وزیر الجزایر و معاون اول رییس جمهوری ایران می باشند. این نشست که قرار است در سال ۲۰۱۵ در الجزیره برگزار گردد به تقویت همکاری ها، توسعه مبادلات اقتصادی و ارتقاء مشارکت بین دو کشور اختصاص می یابد.

با توجه به این دوستی دیرینه و تعهد به افزایش روابط، من مطمئن هستم که الجزایر و ایران در استفاده هر چه بهتر از امکانات خود در جهت ارتقاء همکاری های دو جانبه موفق خواهند بود که منتج به ایجاد یک همکاری جامع با هدف برآورده نمودن آرمان های مردم خواهد شد.

 تا چه اندازه سفر مقامات رسمی دو کشور می تواند بروی توسعه همکاری های سیاسی اقتصادی دو جانبه اثرگذار باشد؟

همانگونه که قبلا نیز مطرح شد روابط بین ایران و الجزایر وارد مرحله جدیدی از پویایی گردیده است که بازتاب فوق العاده ای در تحکیم رشته های پیوند بین دو کشور دارد. بازدیدهای مستمر هیات هایی از هر دو کشور به صورت مستمر صورت می پذیرد و انتظار می رود که پس از برگزاری دومین نشست کمیسیون عالی مشترک درآینده این روابط گسترشی روز افزون یابد.

رئیس مجلس ملی مردمی الجزایر، محمد العربی ولد خلیفه، در ماه فوریه ۲۰۱۴ به منظور شرکت در نهمین اجلاس رؤسای مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، به ریاست جناب آقای روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران حضور داشتند.

قائم مقام وزیر امور خارجه الجزایر ماه اوت سال گذشته به منظور شرکت در اجلاس وزرای کمیته فلسطین در تهران حضور داشتند. وی فرصت ملاقات با جناب آقای محمد جواد ظریف را به دست آورد و نقطه نظرات مختلف پیرامون بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

هیاتی متشکل از نویسندگان الجزایری نیز، از ۶ تا ۹ اکتبر درهمایشی با عنوان «ادبیات معاصر الجزایر» که به همت دانشگاه شهید بهشتی سازماندهی شده بود، شرکت کردند.

در آستانه برگزاری شصتمین سالروز انقلاب اول نوامبر، خانم جمیله بوپاشا، قهرمان آزادی ملی و مبارز آزادیخواه از ۵ تا ۱۹ اکتبر درتهران حضور داشته اند.

هیاتی از وزرات کشاورزی الجزایر برای شرکت در کارگروه منطقه ای تهیه و شناخت گیاه کینوآ در تاریخ ۱۸ و ۱۹ اکتبر در تهران حضور خواهند داشت البته وزیر مسکن الجزایر اظهار امیدواری کرد که در ماه نوامبر سفری به ایران داشته باشد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور ایران نیز قرار است در ابتدای سال ۲۰۱۵ به الجزایر سفر کند. این تبادل دیدارها نشان می هد که همکاری بین ایران و الجزایر پویا و زنده است.

 نقش تبادلات فرهنگی در گسترش نزدیکی روابط دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید ؟

فرهنگ نیز یکی دیگر از زمینه های همکاری دوجانبه و رسانه برتر روابط و تفاهم بین مردم ایران و الجزایر به حساب می آید. در این منظر، دو کشور به طور منظم، نمایشگاههایی از هنرهای مخصوص به خود را برگزار می کنند. هفته صنایع دستی ایران در سالهای ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ در الجزایر برگزار شد. تهران، به نوبه خود، هفته صنایع دستی الجزایر را در فوریه سال ۲۰۱۲ برگزار کرد.

سفارت الجزایر در تهران، شصتمین سالگرد اول نوامبر را جشن خواهد گرفت و در خلال سال ۲۰۱۵، مجموعه ای از برنامه های فرهنگی و وقایع ازجمله فستیوالهای فیلم الجزایر و نمایشگاهها را با مشارکت ایرانیان برگزار خواهد کرد.

این رویدادها به ایرانیان و دوستداران هنر، چشم اندازی از هنر الجزایری و تصویری از میراث غنی الجزایر در هنر و صنایع دستی را ارائه خواهد کرد. از فرش و سرامیک و نقره کاری گرفته تا لباسهای سنتی، سفالگری و نقاشی، الجزایر قطعاٌ تنوع عظیمی در مهارتهایی که در منطقه بی مانند هستند دارد.

تنوع محصولات الجزایر از گوناگونی و تاریخ معتبر کشور نشأت می گیرد. با قرار گرفتن در چهارراه قرون، تمدن ها و قاره ها، الجزایر درتمامی طول تاریخ محل ملاقات ها و تبادلات بوده است. باعث تعجب نیست که امروزه، صنعتگران محلی با ترکیب سنت های اجدادشان با ارزشهای اسلامی و هویت خود در دنیای مدرن، کار آفرینی می کنند.

این موضوع نشان دهنده این است که برنامه اجرایی تبادلات فرهنگی که توسط دو کشور به امضا رسیده است در حال پیگیری و اجرا می باشد و حکایت از موافقت برای توسعه فعالیت های تبادلاتی میان دو ملت دارد.

این امر، بدان معنی است که همکار ی های بین دو کشور ایران و الجزایر به گونه ای کلی مستمر و متوازن در حال تقویت و گسترش می باشد و تمامی روابط دو جانبه را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

 تا چه اندازه پتانسیل های اخیر موجود در بین این و الجزایر احیا شده است ؟

الجزایر و ایران از پتانسیل عظیمی برای همکاری برخودار هستند و چشم اندازهای واقعی و عینی را ارائه می دهد. از این منظر، ارتباط دوجانبه با قوت، به طور جامع و با روشی متوازن، با هدف در بر گرفتن تمامی جنبه های ارتباط دوجانبه تداوم دارد.

حسن نیت از جانب دو کشور برای بالابردن روابط اقتصادی و به کار گیری پتانسیلهای شان به منظور تقویت بیش از پیش همکاری ها وجود دارد. هدف مشترک دو کشور در حال حاضر این است که همکاری های اقتصادی مهم و حساسی را فراهم کنند. دو کشورباید بخشهای جدید همکاری را ترسیم کنند، به تبادلات اقتصادی تنوع ببخشند و مشارکت خود را در برخی حوزه ها ارتقاء دهند.

اما مسئولیت تقویت ارتباطات تنها مربوط به دولتها نیست بلکه به بازرگانان و اتاق های تجاری هم مربوط می شود. اتاق های بازرگانی دو کشور نیاز دارند تا فعال تر باشند و اطلاعات مربوط به فرصتهای اقتصادی که توسط بازار ایران و الجزایر ارائه می شود را منتشر کنند و در اختیار سایرین قرار دهند.

مع الوصف، من به توانایی دو کشور برای تقویت روابط اقتصادیشان و فراتررفتن از تبادلات تجاری ساده، برداشتن گام های بیشتر و تنوع بخشیدن به روابط همکاری میان دو کشور و نشان دادن ابتکارتی با هدف ساختن روابط طولانی مدت به نحوی که دو طرف از آن منفعت ببرند، اطمینان دارم.

 به نظر شما در زمینه مبارزه با گروه «داعش» این دو کشور چه همکاری‌هایی می توانند با یکدیگر داشته باشند؟

ایران و الجزایر در این زمینه نظرات مشابهی دارند و هر دو کشور نیز اقدامات داعش را محکوم کرده‌اند زیرا داعش یک سازمان تروریستی است که اقداماتی را تحت لوای اسلام انجام می‌دهد در صورتی که اسلام از این جرایم و اقدامات مبراست و اینگونه اقدامات را قاطعانه رد می کند.

سازمان های تروریستی که ادعای مبارزه برای اسلام را دارند و از نام اسلام برای کشتار، ایجاد رعب و وحشت، خشم و نفرت استفاده می کنند، هیچ ارتباطی به اسلام ندارند. اسلام از هرگونه عمل ناپسندیده تروریستی که به آن نسبت می دهند مبری است. در حقیقت، ظهور افراطی گری و ایجاد تهدیدهای جدی، چالش عمده پیش روی جامعه جهانی است که باید مورد توجه قرار گیرد. تروریسم یک تهدید جهانی است که نیازمند برخوردی منسجم و بین المللی است.

همانطور که می دانید، الجزایر به مدت یک دهه با تروریسم مقابله کرد و به بهای سنگینی توانست بر این معضل غلبه کند. پس از سالها مبارزه مؤثر با تروریسم، الجزایر با تجربه ای غنی، امروزه از آنچه که باید در برخورد با این معضل ها صورت پذیرد، درک روشنی دارد.

تروریسم، به عنوان یک تهدید جهانی، مستلزم واکنشی جهانی نیز هست. نابود کردن این پدیده، مستلزم رویکردی جامع با استفاده از تمامی ابزار سیاسی، اقتصادی، نظامی و حقوقی است. همکاری و مشارکت بین تمامی دولت ها امروزه به ضرورتی حیاتی تبدیل شده است. تبادل اطلاعات و تضمین همکاری ها و هماهنگی قوی بین مأموران امنیتی میتواند به از بین بردن شبکه های تروریستی بینجامد و از وقوع حملات تروریستی پیش گیری کند.

از آنجایی که این مبارزه، مستلزم مشارکت منطقه ای و بین المللی است، الجزایر در حال تبادل تجربه ها و استراتژی های خود، با بسیاری از کشورها،در زمینه مبارزه با تروریسم است.

در سطح دوجانبه، الجزایر با بسیاری از شرکای خود، که با رعایت اصل استراتژی جهانی سازمان ملل در مبارزه با تروریستم با این پدیده مقابله می کنند، در حال همکاری است. از طریق برقراری رابطه دائمی با کشورهای عربی و غیر عربی که در زمینه مبارزه با تروریسم فعال هستند، می توان با این معضل عظیم برخورد کرد.

الجزایر باور دارد که مسائل پیچیده نیازمند تدابیری فراتر از تدابیر نظامی – امنیتی است. اینچنین مشکلات، نیازمند راه حل هایی چندبعدی هستند.

در سطح منطقه ای، الجزایر با کشورهای همسایه خود مشکارکتی فعال دارد و در حال توسعه استراتژیهای خود مبتنی بر رویکردی جامع پیرامون امنیت، توسعه و همبستگی است.

در حوزه بین المللی، ساز و کارهای بی شماری در جهت مبارزه با تروریسم جهانی ایجاد شده است. پیش از این نیز، در سال 2005، یک استراتژی جهانی برای برخورد با تروریسم اتخاذ شد و این اولین باری بود که تمامی دول عضو سازمان ملل بر سر یک استراتژی مشترک و یک چهارچوب عملی برای مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند.

بی تردید، موفقیت در مبارزه با تروریسم به توانایی جامعه جهانی در انجام برخوردی قاطع به شیوه ای هماهنگ در سطح ملی، منطقه ای و جهانی، بستگی دارد.

 داعش در تلاش است در شمال آفریقا نیز حضور فعالی داشته باشد. آیا داعش در الجزایر نیز نفوذ داشته است؟

اول از همه باید بدانیم که گروه «داعش» سعی می‌کند قوای خودش را در همه جا گسترش دهد. اینکه شعبه ایی از داعش در الجزایر باشد را نمی‌پذیرم. درست است که نیروهای کوچک تروریستی در الجزایر وجود داشته اند ولی حرکات این گروه ها توسط ارتش الجزایر خنثی شده و همه آنها مغلوب و برچیده شدند.

با توجه به اینکه مرکز مطالعات آفریقایی مبارزه با تروریسم در الجزایر قرار دارد. آیا مطالعاتی درباره امکان تشکیل پایگاه های جدید داعش در آفریقا مورد بررسی قرار گرفته است؟

این مرکز با کارشناسانی که در اختیار دارد مطالعاتی را در مورد مبارزه با تروریسم انجام می‌دهد و درصدد است که کشورهای آفریقایی را برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم هماهنگ کند.  نکته این است که قبلا موضوع مبارزه با تروریست مربوط به القاعده بود و الان بحث داعش مطرح شده و ممکن است فردا یک گروه تروریستی با نام دیگری تشکیل شود. به هرحال شاید اسامی این گروه‌ها متفاوت باشد اما اهدافشان یکسان است و فرقی با هم ندارد. آنچه واقعا اهمیت دارد این است که جامعه بین المللی نیازمند مبارزه با این تهدید جهانی می باشد.

 الجزایر هم سالها با گروه های تروریستی مواجه بوده است.

بله، الجزایر برای بیش از یک دهه 1999-1992 از تروریسم رنج می برد، اما در شکست این معضل و دستیابی به یک تجربه گرانبها در مبارزه با این پدیده موفق بود. الجزایر بارها خواستار همکاری بین المللی برای ریشه کن کردن این پدیده شد و با توجه به تجربه ای که در زمینه مبارزه با تروریسم به بهای سنگینی بدست آورد، در بسیاری از موارد آمادگی خود را برای کمک به جامعه بین المللی ابراز نمود.

در این سال‌ها گروه‌های افراطی در الجزایر حضور داشتند اما الجزایر موفق شد در نهایت به ثبات سیاسی دست پیدا کند. چرا کشورهای همسایه الجزایر نتوانستند به این ثبات دست پیدا کنند؟

در زمانی که آقای بوتفلیقه روی کار آمد کشور با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو بود. پس از انتخابات، رییس جمهور بوتفلیقه تلاشهای خود را به حل مشکلات اختصاص داد. در این خصوص، قبل از هرچیز وی تصمیم گرفت رفراندوم آشتی ملی به منظور ایجاد صلح و توازن در کشور برگزار کند. پیروزی رفراندم برای اتفاق مدنی بیانگر  انزجار  مردم الجزایر از خشونت و آرزوی آنها به رسیدن به صلح و توازن است. موافقت حداکثری مردم الجزایر با سیاست این پیمان ملی نشان دهنده سخاوت ذاتی مردم  و پایبندی آنها به ارزشهای والای مقاومت که مشخصه واقعی اسلام است می باشد. امروزه مردم الجزایر خشونت را نمی پذیرند زیرا خشونت در سنت های آنها نمی گنجد.

رییس جمهور بوتفلیقه فعالیت خود را با مقابله با مشکلات اقتصادی آغاز کرد. وی خط مشیی برای احیای اقتصاد، اصلاح سیستم های مالی و آموزشی و ایجاد نوآوری در بخش خصوصی را در پیش گرفت. الجزایر اصلاحاتی ساختاری را در پیش گرفت که تغییراتی اساسی را در بهبود اقتصاد بهمراه داشت. تلاشها در این خصوص نتایج مثبتی نیز در بر داشته است. به عنوان مثال، یک سال قبل از انتخابات، کشور دارای بدهی خارجی 36 بیلیون دلار و ذخایر خارجی 2 بیلیون دلار بود. امروز الجزایر موفق به پرداخت بدهی های خود شده و ذخایر خارجی آن به 224 بیلیون دلار رسیده است و این امر خود نشانه ای از موفقیت آقای بوتفلیقه می باشد.

واضح است که امروز استراتژی رییس جمهور به ثمر نشسته است. در واقع الجزایر ثبات قبل خود را بدست آورده، اقتصادش را احیا کرده و مخاطبان خود را بار دیگر به دست آورده است.به منظور ایجاد تحولات مثبت، ارتقاء سطح زندگی، ارتقاء زیرساخت های کشور، کاهش نابرابری های منطقه ای و مقابله با بیکاری، رییس جمهور بوتفلیقه سه برنامه سرمایه گذاری را راه اندازی نمود ۱۵۰بیلیون دلار برای سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰ بیلیون دلار برای دوره ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ و ۲۵۰بیلیون دلار برای سالهای ۲۰۱۰ تا 2015

این برنامه ها نتایج مثبتی به همراه داشت از جمله تحقق زیرساخت های مختلف، ایجاد تجهیزات  اقتصادی-اجتماعی و کاهش کسری بودجه در مسکن با احداث یک میلیون واحد مسکونی در هر 5 سال.

با توجه به همه این موفقیت ها، ثبات و صلح موجود در داخل کشور، مردم الجزایر تمایلی به بازگشت به دوران تلاطم قبل از انتخاب رییس جمهور بوتفلیقه که در سال 1999 صورت گرفت، ندارند. به بیان دیگر رییس جمهور  محبوبیت خود را مدیون اقداماتی است که در جهت منافع مردم انجام داده است.

رشد اقتصادی الجزایر تا چه اندازه وابسته به صادرات نفتی و غیرنفتی این کشور است؟

اتفاقاً چالش بزرگ پیش روی الجزایر همین موضوع است. پس از چندین دهه وابستگی شدید بر صادرات هیدروکربن، دولت الجزایر در حال حاضر به دنبال اجرای سیاستی در جهت تشویق بخش های خصوصی و ایجاد تنوع اقتصادی می باشد. در تلاش برای کاهش تسلط بخش هیدروکربن که در حال حاضر 95 درصد از صادرات و درآمد الجزایر را تشکیل می دهد ،‌دولت در صدد تقویت بخش های جدید مانند صنعت، معدن، گردشگری، … می باشد.

 آیا الجزایر تلاش می کند به رتبه اول اقتصاد در آفریقا دست پیدا کند؟

دولت در طول دهه گذشته یک برنامه گسترده اصلاحات با هدف بهبود اقتصاد و ارائه فرصت هایی برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی معرفی کرد. امروزه الجزایر به عنوان یکی از بازارهای قابل توجه منطقه در حال ظهور است. در حال حاضر الجزایر دومین و یا سومین قدرت اقتصادی بزرگ آفریقا است. اگر بخواهیم در بحث صادرات و بازار جهانی کشورهای آفریقایی را رده‌بندی کنیم کشورهای آفریقای جنوبی، نیجریه، الجزایر و مصر چهار کشور اول محسوب می شوند. اما امروزه الجزایر، بر پایه برنامه های اقتصادی خود، بزرگترین و جذاب ترین بازار منطقه می باشد.

 همانطور که مطلع هستید طی چند هفته گذشته شاهد یک نوع جنگ در حوزه قیمت گذاری نفت هستیم که می توان از آن به نام جنگ خاموش در حوزه انرژی یاد کرد در این کارزار عربستان سعودی تلاش می کند ضمن پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت کشور های ایران و روسیه را تحت فشار قرار دهد. آیا این رویکرد تاثیری بروی اقتصاد الجزایر و درآمدهای نفتی‌ این کشور داشته است؟

البته.  مانند سایر کشورهای تولید کننده نفت باعلاقه زیادی نوسان های قیمت نفت را دنبال می کنیم اما من فکر نمی کنم که ما با مشکلی در زمینه صاردات نفت و همچنین درآمدها مواجه باشیم.

 آیا کشور الجزایر همانند ایران قیمت فروش نفت در بودجه‌ سال ۲۰۱۴ را بشکه ایی۱۰۰ دلار محاسبه کرده است؟

خیر کمتر از این میزان است. حدوداً بیش از ۱۰ سال است بودجه‌ای که برای نفت در کشور بسته می شود نصف قیمت بازار جهانی است.

یعنی بودجه‌تان را ۵۰ دلار بسته‌اید؟

تقریباً.

 با این احتساب دولت الجزایر مازاد درآمد نفتی را در کجا هزینه می کند؟

این درآمد ابتدا به افزایش ذخایر ارزی اختصاص یافته و همچنین به ایجاد یک صندوق تنظیم درآمد با هدف پوشش کسری بودجه، بدهی خارجی و کاهش تاثیر تلاطمات خارجی بر اجرای سیاست مالی کمک کرده است.  درآمدهای نفتی دولت همچنین به برنامه های عمران کشور که پیشتر توضیح داده شد اختصاص یافته است. یکی از پروژه های ما احداث بزرگراه شرق به غرب با طول بیش از 1200 کیلومتر است که الجزایر را به تونس متصل می نماید. بزرگراه دیگری نیز هست که الجزایر را به بخش جنوبی، صحرا و مالی متصل می کند. قسمتی از این بزرگراه که مربوط به الجزایر می باشد تمام شده است.

ورود این میزان درآمد نفتی به سیستم اقتصادی کشور اگر بدون تدبیر باشد می تواند منجر به افزایش نقدینگی در کشور و در نهایت منجر به افزایش نرخ تورم شود. در این شرایط دولتمردان الجزایر با چه تمهیداتی توانسته اند تورم را در کشور کنترل کنند؟

وزارت دارایی و اقتصاد الجزایر باید به این سئوال شما پاسخ دهند.

 در پایان اگر صحبتی باقی مانده است بفرمایید.

امیدوارم روابط عالی موجود بین ایران و الجزایر همچنان در آینده در زمینه های مختلف تقویت یابد.

گفتگو از: محمدرضا نظری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin