عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران به اتفاق هیات همراه و سرکنسول این کشور در زاهدان با احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این دیدار علی زینی وند معاون سیاسی اجتماعی استاندار و ماندانا زنگنه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز حضور داشتند.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه دیدار با سفیر افغانستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: به گفته مقامات افغانستانی راه نجات این کشور به لحاظ اقتصادی در بندر چابهار می گذرد بنابراین استفاده از این ظرفیت در زمینه تجارت و ترانزیت ارزان و ایمن از خواسته های هر دو کشور است.

وی ادامه داد: در این نشست درباره تسهیل روند تجارت و ترانزیت در نقطه مرزی میلک بحث و گفت و گو شد و یک گفتمان واحد در این زمینه بین مسوولان دو کشور شکل گرفت.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در این نشست به نتایج خوبی رسیدیم و امیدواریم مصوبات آن بزودی محقق شود.

وی افزود: اخیرا مشکلاتی در مرز میلک رخ داد که اگر ادامه دار شود سبب دلخوری می شود به همین دلیل با پیگیری مسوولان ایران و افغانستان در همین یک ماه اخیر مسوولان افغانستانی هم در سطح ملی و هم در سطح استانی سفرهایی به کشور داشتند که به رفع این مشکلات کمک می‌کند.

موهبتی خاطرنشان کرد: نظم بخشی مجریان در دو سوی مرز می تواند به روند تجارت و ترانزیت در این نقطه مرزی سرعت دهد و موانع موجود را حل کند.

سفیر افغانستان در ایران نیز در گفت و گو اظهار داشت: خوشبختانه در دو سفری که به چابهار داشتم از نزدیک مشاهده کردم که بندر چابهار از امکانات و خدمات لازم برای انتقال و ترانزیت کالا به افغانستان برخوردار است.

عبدالغفور لیوال افزود: تا کنون جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه همکاری لازم را با افغانستان داشته است و نمونه آن را در انتقال محموله گندم اهدایی هندوستان به افغانستان شاهد بودیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم در این انتقال کالا استفاده معقول و بهینه در طول زمان کمتر با هزینه ارزان تر از مرز میلک است که اگر هر دو طرف برای تسهیل گری تجارت و ترانزیت تلاش کنند رانندگان و شرکت های باربری به این مرز روی خواهند آورد.

سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه مرز میلک گلوگاه اصلی ترانزیت از بندر چابهار است، تصریح کرد: تسهیلگری در این مرز نه تنها میزان فعلی تجارت و ترانزیت را افزایش خواهد داد بلکه برای آینده نیز به توسعه ظرفیت ترانزیت از طریق بندر چابهار کمک می کند چرا که باید خود را برای حجم بزرگتری از تجارت آماده کنیم.

وی اظهار داشت: در این نشست هم از طرف مسوولان ایرانی و هم از طرف مسوولان افغانستان قول تسهیلگری و رفع موانع تجارت و ترانزیت در مرز میام داده شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin