به مناسبت هجدهمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران میزبان همایش علمی “مزاری و منطق مقاومت” بود.

نصیراحمد نور؛ سفیر افغانستان در ایران طی سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر گفت: مصیبت های ملت افغانستان از اشغال کشور توسط اتحاد جماهیر شوری سابق شروع شد و تبعات منفی آن همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: روس ها در دوران جنگ هیچگاه کسی را از راه انتحار و ترور به شهادت نرساندند و از مجاهدین هم کسی به یاد ندارد که به شیوه های ناجوانمردانه دست زده باشد؛ چیزی که امروزه به وفور یافت می شود. دشمنان در لباس مهمان، خبرنگار و پیام آور صلح و از همه بدتر در لباس مذاکره می آیند که این مورد درباره شهید مزاری رخ داد.

نماینده فوق العاده رئیس جمهور افغانستان در ایران در ادامه تاکید کرد: نسل جوان و دانش آموختگان ما باید اسیر آنچه در گذشته رخ داده، نباشند و سعی کنند؛ تا دنیایی نو را بسازند، دنیایی مبتنی بر معیارهایی که هرکس در آن گنجایش داشته باشد.

نصیر احمد نور با اشاره به برداشت برخی که فکر می کنند برای پایان دادن به ستم ها و تبعیض ها تنها راه حل ایجاد جامعه تک قومی و تک مذهبی است، گفت: در هیچ جای دنیا نمی توان، کشوری تک قومی، جامعه ای تک تباری، تک دینی و تک مذهبی ایجاد کرد؛ چرا که این در سنت خداوندی و در حوزه امکان نیست.

سفیر افغانستان در ایران در ادامه افزود: برای شاهد این موضوع می توان به جامعه حضرت آدم اشاره کرد، حتی در خانواده حضرت آدم نیز تفاوت در شناخت حق و عدالت وجود دارد و حتی جرم و جنایت رخ داده است.

وی با اشاره به نگاه پیامبر(ص) به سلمان فارسی و همچنین تعبیر قرآن کریم نسبت به ابولهب گفت: اینها برای آنان که به دنبال خدمت به خدا و قوم خود و بشریت می باشند درس آموز است. اگر مجزا دانستن قوم خود از دیگران درست تجزیه و تحلیل شود، در حقیقت به معنای این است که ما یک جامعه بشری را علیه قوم خود تحریک کنیم و می توان گفت که این خدمت به قوم و تبار نیست.

وی تصریح نمود: نمیتوان ستم های گذشته را با ستم های حال و آینده پاسخ داد. تعصب را نمی توان با تعصب جبران کرد و نمی توان خون را با خون شست.

نصیراحمد نور خاطرنشان کرد: در جامعه امروز افغانستان گروه هایی وجود دارند که به دلیل ظلم هایی که در گذشته با آن مواجه بوده اند، به فکر به راه انداختن مسئله ای تحت عنوان اینکه برای “حقوق اقلیت ها” عدالت برپا می کنند، برای گروه و اقلیت خود می خواهند امتیاز کسب نمایند؛ در حالی که چنانچه ما روی حقوق اقلیت ها تاکید کنیم و ملت خود را به عنوان اقلیت ها تجزیه نماییم، در حقیقت خواسته‌ تبعیض طلبان و ستم پیشگان را آسان نموده ایم و آب به آسیاب آنها ریخته و تبعیض را نهادینه و قانونمند کرده ایم.

وی افزود: ما باید در راه برقراری جامعه ای مبتنی بر عدالت و تساوی آن گونه که اسلام و ارزش های پیشرفته تمدن اسلامی تأکید دارد، گام برداریم و درجه بندی را از میان برداریم.

نصیراحمد نور در پایان سخنان خود ضمن توصیه دانشجویان افغان به بهره گیری مناسب از شرایط موجود و امکاناتی که در کشور ایران برای آنان وجود دارد، از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران که در دوره‌های مختلف جهاد و نیز طی سه دهه اخیر میزبان افغانها بوده، قدردانی و سپاسگزاری کرد.

در ادامه سخنان سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، اسدالله امیری، اتشه (وابسته) فرهنگی سفارت، ضمن تسلیت هجدهمین سالگرد شهید عبدالعلی، ایشان را معمار وحدت ملی بر مبنای معیارهای اسلامی خوانده و ریشه افکار و اندیشه های او را در دو عنصر احیای کرامت انسانی و ایجاد عدالت اجتماعی در همه عرصه های اداری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواند.

لازم به ذکر است که همایش “شهید مزار و منطق مقاومت” در پنج برنامه علمی (علوم سیاسی، حقوق، ادبیات، علوم اجتماعی و فلسفه) به کار خود پایان داد.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin