سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران معتقد است که پایان اشغال شوروی در افغانستان به منزله پایان کار امپراطوری‌ کمونیسم در جهان بود.

“نصیر احمد نور” سفیر افغانستان در تهران گفت: افغانستان گذشته‌ای پر افتخار دارد به خصوص در جهاد شهره آفاق است، همچنین در تجاوز ستیزی و استعمار شکنی نیز کارنامه درخشانی دارد.

وی ادامه داد: نقطه آغاز و پایان بسیاری از امپراطوری‌های بزرگ در همین سرزمین رقم خورده است.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان با یادآوری تاریخ شکست دیگر قدرت‌های جهانی در سرزمین افغانستان، تاکید کرد، آغاز شکست امپراطوری بریتانیا که آفتاب در قلمروش غروب نمی‌کرد، در افغانستان رخ داد.

نصیر احمد نور خاطرنشان کرد: در دورانی نه چندان دور شوروی به افغانستان حمله کرد، شوروی ابر قدرتی بود که دنیای غرب با تمام قدرت نظامی و اقتصادی خود از آن هراس داشت.

وی تصریح کرد، غرب برای حفاظت از خود به تشکیل پیمان‌های نظامی پرداخت تا از خطر توسعه طلبی شوروی در امان باشد زیرا شوروی امپراطوری بود که هرجا پا می‌گذاشت باز نمی‌گشت و کشورها را می‌بلعید و به موجودیت سیاسی آن کشورها خاتمه می‌داد.

سفیر افغانستان در تهران ادامه داد: شوروی امپراطوری بود که بیش از 3 دهه قبل به افغانستان یورش برد این موضوع در حالی اتفاق افتاد که جهانیان باور نداشتند شوروی افغانستان را ترک کند بلکه نگران آن بودند که شوروی به افغانستان بسنده نکرده و به کشورهای اطراف افغانستان حمله ور شده و تا آب‌های گرم پیشروی کند.

احمد نور با اشاره به نگرانی کشورها منطقه در آن بازه زمانی تاکید کرد: هنگامی که شوروی به افغانستان حمله کرد خطر تجاوز و بلعیدن دیگر کشورها نیز بود اما مردم افغانستان با تلاش، جهاد و مقاومت نقطه پایان این امپراطوری را رقم زدند و یکبار دیگر آنچه را که بر سر امپراطوری انگلیس آوردند در مورد شوروی نیز تکرار کردند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران تصریح کرد: متاسفانه هنگام نبرد با شوروی دولت رسمی افغانستان آنچه که داشت در اختیار توسعه طلبی این امپراطوری گذاشت؛ پلیس، اداره‌ها، سیاست و رژیمی که در افغانستان برسر کار آمده بود همه در خدمت اشغال و برنامه‌های بعدی اشغالگران بود.

وی افزود: در چنین وضعیتی مردم مجاهد، استعمار ستیز و شهادت طلب افغانستان دست به قیام زدند و جانانه در مقابل آنان دفاع کردند.

احمد نور اضافه کرد: هنگامی که جهاد سراسری شکل گرفت مهاجرت‌ها نیز آغاز شد و میلیون‌ها نفر به کشورهای مختلف دنیا سرازیر شدند.

وی با اشاره به مجاهدت ملت مسلمان افغانستان ادامه داد، افغان‌ها خانه، کاشانه و خون خود را فدا کردند در نتیجه شوروی پس از 10 سال جنگ‌های خونین شکست را پذیرفت و مجبور به ترک خاک افغانستان شد.

احمد نور با اشاره به سرگذشت شوروی تصریح کرد: پایان اشغال شوروی در افغانستان به منزله پایان وجود امپراطوری شوروی در جهان بود و پس از آن 15 کشور از شوروی جدا و به استقلال رسید بنابراین کشورهای استقلال یافته مدیون فداکاری بی دریغ مردم مسلمان و غیور افغانستان هستند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران  گفت: امروز  افغانستان دارای وضعیت جدیدی است در آنجا نظامی برقرار است که تمام اقشار مردم خود را در تشکیلات متعدد آن سهیم می دانند.

وی با اشاره به فرصت ایجاد تغییر در افغانستان امروز برای فرهیختگان، روشنفکران و نخبگان افغان خاطرنشان کرد، بنابراین آنچه را که پدران این سرزمین انجام دادند جلوگیری از اشغال کشور بود و امروز نیز جوانان نباید اجازه دهند تروریست‌ها بر کشور چیره شوند.

احمد نور با اشاره به اینکه افغانستان دارای وادی‌های سرسبز، زمین‌های حاصلخیز ، آب‌های فراوان و معادن گوناگون است،  یادآور شد: جوانان افغانستان باید سرنوشت کشور را در دست بگیرند زیرا افغانستان چه روی زمین و چه زیر زمین دارای ثروت‌های ارزشمندی است که فقط نیاز به عزم جدی فرزندان خود برای سازندگی دارد

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin