مراسم روز ملی افغانستان در محل اقامت سفیر این کشور در ایران با حضور مقامات ایرانی و تعدادی از سفیران و نمایندگان خارجی مقیم تهران برگزار شد.

27 مرداد روزی است که در آن مردم افغانستان به رهبری امان‌الله خان، بساط سلطه استعمار پیر انگلیس بر کشورشان را برچیدند و افغانستانی مستقل و مبتنی بر خواست و اراده مردم را بنا نهادند.

نصیر احمد نور، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در نود و چهارمین گرامیداشت روز ملی افغانستان گفت که کشورش در دوره‌های مختلف نقش ماندگاری در تاریج و تمدن بشری داشته است. مرد و زن افغان شیفته آزادی کشور خود هستند و برای آن همواره مبارزه کرده‌اند و با قربانی‌هایی که دادند و پایمردی متجاوزان را شکست داده و استقلال خود را بازیافتند.

وی گفت: افغانستان در یک دهه گذشته با کمک جامعه بین‌الملل درعرصه‌های مختلف دستاوردهای چشمگیری داشته است و برای تحکیم روابط و توسعه همکاری‌ها با همسایگان خود، کشورهای منطقه و جهان اهمیت زیادی قائل بوده است.

نور با اشاره به روابط دیرینه دو ملت ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: کشور برادر ایران از مهمترین‌ همسایگان و دوستان افغانستان است و خواهد بود. ما از ایران که همواره در کنار جهاد و مقاومت مردم افغانستان بوده و مهاجران افغان را در آغوش گرفته و در بازسازی افغانستان مشارکت داشته است قدردارنی می‌کنیم و امیدواریم در دولت تدبیر و امید آقای روحانی روابط دو کشور شتاب بیش‌تری پیدا کند.

سفیر افغانستان در ایران با بیان این‌که کشورش در 12 سال گذشته در چارچوب کمک‌های بین‌المللی تلاش کرده تا صلح و امنیت را برقرار سازد تصریح کرد که پس از 2014 نیز این تلاش‌ها به نفع صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه خواهد داشت و ما از همه دوستان برای بازسازی افغانستان و مبارزه با تروریسم سپاسگذار هستیم.

این دیپلمات ارشد افغان گفت: کابل با تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا پیمان‌های استراتژیک بلندمدت امضا کرده است و آخرین آن امضای یادداشت تفاهم همکاری استراتژیک میان ایران و افغانستان در روز تحلیف رییس ‌جمهور جدید ایران بود. ما برای همکاری با کشورهای مختلف در فضای احترام و منافع متقابل اهمیت قایل هستیم وبه آن توجه داریم.

وی اظهار کرد که افغانستان در بسیاری از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت و مشارکت دارد از جمله در کنفرانس همکاری‌های اقتصادی که با هدف اعتمادسازی بین اکشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای با محوریت افغانستان ایجاد شده است.

نور گفت: دستیابی به صلح در سرلوحه اهداف افغانستان است و از همه امکاناتش برای رسیدن به صلح منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

در ادامه این مراسم سیدعباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور که به همراه تعدادی از مدیران و کارشناسان وزارت خارجه در این مراسم حضور یافته بود با تبریک روز ملی افغانستان به دولت و ملت این کشور گفت: دو کشور ایران و افغانستان متعلق به یک حوزه تمدنی واحد هستند و مشترکات زیادی در تمام عرصه‌های تاریخی و فرهنگی و اعتقادی دارند که دو ملت را به یک ملت واحد تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که صلح و امنیت مردم افغانستان صلح و امنیت برای مردم ایران است اظهار کرد: ایران هیچ گاه از کمک به افغانستان مضایقه نکرده است و در شرایط سخت در سه دهه گذشته ایران همواره با وجود فشار جنگ تحمیلی و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی قدرت‌های خارجی برادران افغان خود را فراموش نکرده است.

عراقچی با اشاره به دیدار رییسان جمهور دو کشور در سال جاری حاکی از علاقه دو طرف به ارتقاء روابط در ابعاد مختلف است افزود: آقای کرزی اولین رییس‌جمهوری بودند که انتخاب آقای روحانی را در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر تبریک گفتند و در مراسم تحلیف نیز حضور یافتند.

معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های امنیتی دو کشور گفت: هدف از این یادداشت تفاهم تقویت همکاری‌های امنیتی در حوزه‌های مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، کنترل مرزها است.

در این مراسم هم‌چنین فدا حسین مالکی، سفیر پیشین ایران در افغانستان و معاون رییس‌جمهور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، محمد‌رضا بهرامی و محمد‌ابراهیم طاهریان سفیران پیشین ایران در افغانستان و فغانی، رییس ستاد افغانستان وزارت خارجه در این مراسم نیز حضور داشتند.

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin