دو کشور ایران و سلواکی در طول سال گذشته گام های بلندی را برای گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی برداشته اند که این روند به دنبال سفرهای متقابل مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور محقق شده است. به طور حتم ادامه این روند افق های روشنی در روابط دو کشور متصور ساخته است و به همین منظور سفیر جدید اسلواکی در ایران، تمایل دارد تا از ظرفیت های به دست آمده، بیش از پیش در جهت بهبود روابط تهران – براتیسلاوا بهره ببرد.

گفتگوی اختصاصی آوا دیپلماتیک با لوبومیو گلیان، سفیر اسلواکی در ایران

شما در حال حاضر به عنوان سفیر اسلواکی در ایران و آکرودیته افغانستان و پاکستان مشغول به خدمت هستید. با توجه به سوابق دیپلماتیک شما در اروپا، چه معیارهایی را در انتخاب خود موثر می دانید؟

مجموعه دیپلماتیک ما دیپلمات های زیادی ندارد. اسلواکی کشوری پنج میلیون نفری است و ما بنا به دلایل سیاسی ترجیح خود را بجای متخصصان یک حوزه خاص، بر دیپلمات های جهانی گذاشته ایم البته ما تنها یک سفیر مسلط به زبان فارسی داریم که اکنون در ازبکستان حضور دارد.

شاید بهتر باشد بگوییم تجربیات و نتایج کاری نقش بسزایی در پاسخ به سوال شما دارد. پس از اعزام به بلغارستان، چک و سفارت در دانمارک، من روشهای کارآمد در تجارت جدید و بینش بازتری به مسایل پیدا کردم و 30 سال است که در دستگاه دیپلماتیک کشور مشغول به خدمت هستم.

نسل ما شاهد گذر کشور از کاپیتالیسم و جامعه دموکراتیک، پایان جنگ سرد، جدایی مسالمت آمیز چک­اسلواکی از یکدیگر، تاسیس کشور مستقل اسلواکی و ایجاد دستگاه دیپلماسی بود و در آن مشارکت کرد.

 شاید تجره ما از دوران گذر از اقتصاد دولتی اسلواکی به سوی اقتصاد بازار آزاد (فرایند خصوصی سازی) یا بازسازی نظام بانکی که بیش از 10% تولید ناخالص داخلی خود را به آن تخصیص دادیم و از هیچ کمک خارجی استفاده نکردیم برای کشور شما هم جالب توجه باشد.

با اشاره به تجربیات شما باید بگویم که انتظار آن می رفت به جای ایران در سفارت یکی از کشوری اروپایی منصوب شوید و بجای شما، یکی از دیپلمات های مسلط به زبان فارسی حاضر در منطقه را به تهران اعزام کنند. دستگاه دیپلماسی اسلواکی چه معیارهایی را در انتصاب سفیران در نظر می گیرد؟

همانطور که پیشتر هم تاکید کردم، دستگاه دیپلماسی ما نسبتا کوچک است و همه دیپلمات ها و سفیران از انعطاف بالایی در روند کاری خود برخوردارند. در نتیجه، ما سفرایی را در اختیار داریم که نه در سطح منطقه یا یک کشور، بلکه در سطح جهانی فعالیت می کنند.

از سوی دیگر یان بوری، سفیر پیشین اسلواکی در ایران، که به زبان عربی تسلط داشت، همه عمر حرفه ای خود را در خاورمیانه گذرانده بود، در حالی که تخصص من در حوزه بالکان است و به همین دلیل، من نخست در بلغارستان حضور داشتم.

در کشور من رایج نیست که یک سفیر را دو یا سه بار به یک کشور بفرستند. دستگاه دیپلماسی ما عمدتاً بر موازین حرفه­ای­گری، ارزیابی منظم و نتیجه بخشی و انعطاف کاری استوار است و در کنار آن، تسلط به یکی از زبان های مربوطه نیز امتیاز مثبتی به حساب می آید.

اولویت های شما به عنوان سفیر اسلواکی در تهران چیست؟

از منظر روابط دوجانبه، اولویت اصلی من استفاده از دوران تاریخی پساتحریم جهت گسترش روابط اقتصادی است. اولویت دوم ما استمرار بخشیدن به گفتمان گسترده و تخصصی سیاسی در همه سطوح است. گسترش روابط فرهنگی، آموزشی و گردشگری نیز از ظرفیت بالایی برخوردارند.

اگر بخواهیم از یک دیدگاه اروپایی به ماجرا بنگریم، اسلواکی هم اکنون ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد و تمرکز خود را بر ارتقای روابط میان اتحادیه اروپا و ایران (از طریق گشایش نمایندگی اتحادیه و نمایندگان ایران در بروکسل) گذاشته است.

در این مسیر، حوزه های شاخص همکاری عبارتند از: انرژی اتمی، اقتصاد، مبادلات، محیط زیست، مهاجرت، همکاری های منطقه ای و حقوق بشر.

اتحادیه اروپا آمادگی آن را دارد تا با استفاده از منابع عظیم ایران، زنجیره تامین گاز طبیعی و نفت را در اروپا تنوع و امنیت ببخشد.

در دیداری که با آقای روحانی داشتید، دغدغه اصلی ایشان درباره روابط اسلواکی و ایران شامل چه مواردی می شد؟

ما راجع به چگونگی گسترش ظرفیت های کشف نشده روابط اقتصادی دو کشور پس از اجرای برجام و نیز درباره کمک ریاست اسلواکی بر شورای اتحادیه اروپا به بهبود روابط اتحادیه اروپا و ایران صحبت کردیم.

در این دیدار رئیس جمهور شما را از اولویت های اسلواکی در مقام ریاست شورا و اهمیت گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران برای تسریع همکاری ها در بخش های گوناگون نظیر سیاست، تجارت و بانکداری، مهاجرت و … آگاه ساختم.

آیا در سخنان آقای روحانی، نکته خاصی راجع به گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران مطرح شد؟

نکته خاصی مطرح نبود. من آن را تنها به این دلیل بازگو کردم که اولویت های اسلواکی در دوران ریاستش بر شورا را به عنوان ابزاری مهم به تصویر بکشم.

آقای روحانی تمایل ایران به گسترش روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا را خاطرنشان کردند و ظرفیت های فراوان اقتصاد ایران و نیز کشش بازار را برای جذب سرمایه گذاری های خارجی را مورد تاکید قرار دادند.

آنطور که از پیشرفت فرایند گشایش دفتر اتحادیه در تهران خبر دارم، آغاز آن مصادف با دیدار نایب رئیس کمیسیون اروپا، فدریکا موگرینی و 7 کمیسیونر دیگر در آوریل امسال بود.

چرا تیمی که فرآیند بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران پی گیری می کنند بجای استقرار در سفارت اسلواکی، در سفارت هلند مستقر شده اند؟

تیم رابط از همان زمان در سفارت هلند مستقر بود و آماده سازی کارهای دفتر اتحادیه اروپا را در دوران ریاست هلند بر شورا آغاز کرد. سفارت هلند از نظر لجستیکی آمادگی سازماندهی جلسات متعدد و بازدیدها در دوران تقویت روابط اتحادیه و ایران را دارد. فکر می کنم به همین دلیل تصمیم بروکسل بر آن شد که ریاست محلی را تغییر ندهند به این ترتیب ما مسولیت های خود را از یکدیگر تفکیک کرده ایم و سفارت اسلواکی مسولیت حوزه شنگن و جلسات کنسولی و امنیتی را برعهده دارد. در پایان پاسخ به این سوال لازم است بگویم ما سفارت خود را در سپتامبر سال گذشته مصادف با آغاز ریاست دوره ایی ما بر شورای اتحادیه اروپا، به محل دیگری منتقل کردیم.

چه فراز و نشیب هایی در طول چند سال اخیر در روابط فرهنگی و علمی میان ایران و اسلواکی وجود داشته است؟

در سالهای اخیر، ما توانستیم رویدادهای هیجان انگیزی را برگزار کنیم. سفرای قبل از من کنسرت های بسیاری را از موزیسین های معروف اسلواکی و نمایشگاههای نقاشی از نقاشان این کشور و نیز نقاشان ایرانی که کارشان به اسلواکی مرتبط بود ترتیب داده اند که جالبترین آنها نمایشگاه مجموعه دست نوشته های اسلامی صفوت بگ باساگیچ از کتابخانه دانشگاه براتیسلاوا که ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

در دانشگاه کمینوس در براتیسلاوا، یک استاد ایرانی حضور دارد که فرهنگ و زبان فارسی را درس می دهد. در دانشگاه تهران نیز ما یک محقق جوان از اسلواکی داریم که مشغول مطالعه زبان فارسی است و ممکن است در آینده بتواند دوره های مطالعات ایران شناسی و فارسی را در براتیسلاوا ترتیب دهد.

ما هم اکنون آماده ایم تا سطح همکاری های دوجانبه را در حوزه فرهنگ ارتقا دهیم. من امیدوارم که تفاهمنامه همکاری فرهنگی جدید بزودی و به هنگام دیدار وزیر فرهنگ ما از ایران امضا شود.

من همچنین بسیار خوشحالم که دانشجویان ایرانی علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در براتیسلاوا هستند و همینطور روابط، برنامه و همکاری بسیار خوبی با دانشگاه آزاد داریم.

ایران از چه جایگاهی در عرصه سیاست خارجی اسلواکی برخوردار است؟

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی (ظرفیت آن به عنوان مرکز حمل و نقل میان بازارهای مهم جهان)، منابع طبیعی (ظرفیت نقش آفرینی به عنوان منبع جدید نفت و گاز اروپا) و قدرت منطقه ای (توانایی ایجاد ثبات در این منطقه ملتهب) نقش مهمی ایفا کرده است.

از منظر روابط دوجانبه باید گفت ایران بازاری جدید با ظرفیت 80 میلیون نفر و فرصت های جدیدی برای شرکت های ما جهت انعقاد تجارت است. به ندرت اتفاق می افتد که بتوانیم بازار جدیدی برای صادرات محصولات خودمان بیابیم.

با توجه به آنچه پیشتر گفته شد و با در نظر گفتن اهمیت آن در منطقه، تصمیم گرفتیم سفارت اسلواکی در تهران را بازسازی کنیم. ما تعداد کارکنان سفارت را با جذب یک دیپلمات در حوزه اقتصادی و ایجاد دفتر وابسته نظامی به دوبرابر افزایش دادیم و در حال حاضر، آماده تحقق بخشیدن به اهداف سیاست خارجی و اولویت های اقتصادی خود نه تنها در ایران، بلکه در پاکستان و افغانستان نیز هستیم. من معتقدم که تاسیس یک دفتر دیپلماتیک توسط ایران در اسلواکی گام بعدی در جهت بهبود کیفیت روابط دوجانبه اسلواکی و ایران خواهد بود.

چه تغییری در مناسبات دو کشور پس از اجرای برجام رخ داده است؟

ما پیش از آن و به تدریج، خود را از طریق سفر نخست وزیر در سال 2013 و وزیر امورخارجه در سال 2014 برای دوران جدید آماده کردیم. تغییرات اصلی را می توان در نحوه همکاری های اقتصادی دوجانبه دید. تنها یک روز پس از اجرای برجام، دو قرارداد اقتصادی مهم در تهران توسط معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد اسلواکی به امضا رسید.

البته در طول دیدار وزیر اقتصاد توافقنامه همکاری برای تشکیل کمیته مشترک اقتصادی بدست آمده است و ما گفتمان های تجاری بسیاری را از طریق اتاق های بازرگانی و تماس های مستقیم و همکاری میان شرکت های دو کشور برقرار کرده ایم.

ما همچنین در سطح معاون وزیر خارجه (آقای مجید تخت روانچی در براتیسلاوا) و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، اقای صالحی که به براتیسلاوا رفته بودند رایزنی سیاسی داشته ایم.

در آخرین دیدار دکتر ظریف از براتیسلاوا، توافقنامه رایزنی سیاسی بین دو کشور منعقد شده و همایش بازرگانی دیگری برگزار شد. در سال آینده نیز تمرکز خود را بر فراهم نمودن مقدمات لازم برای دیدار آقای پلگرینی، معاون نخست وزیر از ایران معطوف کرده ایم که مسول بخش سرمایه گذاری هستند و متعاقب آن، معاون اول رئیس جمهور، آقای جهانگیری از براتیسلاوا دیدار خواهند کرد.

در یک کلام می توان گفت که گفتمان سیاسی در همه سطوح مجدداً برقرار، قراردادهای اولیه امضا و همکاری همه جانبه ایجاد شده است و ما در حال حاضر تمرکزمان را بر مبادلات آموزشی، فرهنگی و گردشگری معطوف کرده ایم.

می خواهم بگویم ما شاهد بهترین سطح روابط در طول تاریخ میان کشورهایمان هستیم و استمرار تماس ها و روابط دو جانبه از زمان استقلال اسلواکی، هیچگاه به این اندازه نبوده است.

دکتر ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سفری که به اسلواکی داشتند، با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کردند. مهمترین بخش های این مباحثات شامل چه نکاتی می شد؟

در این دیدار مسایل مختلفی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. نخستین موضوعی که مورد بحث قرار گرفته است مربوط به اهمیت و افق روابط دوجانبه و تاثیر مثبت برجام بر همکاری های اتحادیه اروپا و ایران است. رئیس جمهور ما به موقعیت و تجربیات منطقه ای ایران علاقه دارد.

سیاست مداران دو طرف همچنین به اهمیت روابط اقتصادی، بهبود نظام بانکی و همکاری و بهره برداری از گفتمان حقوق بشر نیز پرداختند. فرصت های همکاری در حوزه نفت و گاز نیز مورد بحث قرار گرفته است.

در دیدار دکتر ظریف از اسلواکی، جلسات اقتصادی دوجانبه نیز برگزار شد. چه افق های اقتصادی در این جلسات برای دو کشور ترسیم شده است؟

فکر می کنم در این هیئت بیش از 30 بازرگان، وزیر خارجه ایران را همراهی می کردند و تا آنجا که من می دانم، جلسه تجاری که در این دوره در براتیسلاوا برگزار شد افق های جدیدی در همکاری های اقتصادی در حوزه هایی نظیر ماشین آلات، خودروسازی، الکترونیک، مدیریت آب و فاضلاب و منابع تجدیدپذیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همینطور در این نشست برخی قراردادهای جدید نیز به بحث گذاشته شده است.

مشکل بخش بانکی در دیدار دکتر ظریف با تاجران اسلواکی مطرح شد و در حال حاضر ما باید مشکل ارتباط بانکی، چالشهای تراکنشی، مشکلات بیمه و غیره را حل کنیم. البته آنچه مشخص است، دو طرف برسر مسایل مالی توافق دارند.

آیا همکاری میان بانکهای اسلواکی و ایران آغاز شده است؟

هیئت بانکی ما، به ریاست بانک ملی اسلواکی در اوایل مارس امسال مذاکره را با طرفین ایرانی آغاز کردند. کارشناسان حوزه بانکداری در هیئت همراه وزیر اقتصاد هم حضور داشتند. این روزها، هیئت بانک اکسیم اسلواکی (بانک صادرات و واردات) در ایران حضور دارد که نمایندگانی از دیگر شرکت های اسلواکی را با خود آورده است. آنطور که من اطلاع دارم، شرکت های بیمه اسلواکی نیز مایل به همکاری با ایران هستند.

به نظر من، مشکل بانکی حل خواهد شد، اما بسیار زمانبرتر از آن چیزی است که فکر می کردیم. بانکهای خارجی فعال در اسلواکی عمدتاً از اتریش، بلژیک و ایتالیا هستند و از این رو، بانکهای اسلواکی باید منتظر تصمیم بانکهای مادر باشند.

وزیر امور خارجه اسلواکی در دیدار با دکتر ظریف خاطر نشان کرد که فعالیت بخش اقتصادی سفارت اسلواکی در تهران بهبود خواهد یافت. آیا برنامه مدونی در این زمینه وجود دارد؟

به لطف تحولاتی که به سرعت در روابط اقتصادی میان دو کشور رخ داده است، ما تصمیم به بازگشایی بخش اقتصادی سفارت اسلواکی کرده ایم (در سال 2009 بسته شده بود). وظیفه اصلی دیپلمات جدیدی که مسئولیت همکاری های اقتصادی را برعهده دارد کمک به شرکت های اسلواکی برای ایجاد ارتباط، ارتقای صادرات، ایجاد تجارت مشترک و جذب سرمایه گذاری ایرانی است.

این امر برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه حجم اطلاعات موجود در جهان ما آنقدر زیاد است که به دشواری می توان اطلاعات مورد نظر را بدست آورد. ایشان این فعالیت ها را در رابطه با پاکستان و افغانستان نیز انجام خواهد داد.

تشکیل اتاق بازرگانی میان دو کشور سطح همکاری های اقتصادی و تجاری بین تهران و براتیسلاوا را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد داد. شکل گیری و فعالیت این نهاد اقتصادی در چه مرحله ای قرار دارد؟

اتاق بازرگانی ایران و اسلواکی انجمنی مدنی است که در سال 2011 در براتیسلاوا با هدف ارتقای روابط تجاری میان دو کشور تاسیس شد. این نهاد سمینارها، همایش ها و سخنرانی هایی را جهت افزایش همکاری میان تاجران اسلواکی و ایرانی برگزار کرده است.

البته شرکت های ایرانی که خواهان آغاز تجارت در اسلواکی باشند مورد اهتمام ویژه ای خواهند بود. همچنین از امسال، این انجمن تمرکز خود را بر شرکت های اسلواکی خواهد گذاشت که مایل به گسترش تجارت خود با ایران باشند. امسال همچنین سازمان مشابه دیگری فعالیت خود را در بازار ایران آغاز کرده است. سفارت ما فعالانه در حال همکاری با اتاق بازرگانی تهران، اتاق بازرگانی ایران و اتاق های بازرگانی استانها است.

در 15 نوامبر 2016 و طی جلسه علنی مجلس ایران، مصوبه ای برای ارتقای همکاری های اقتصادی میان ایران و اسلواکی به تصویب رسید. این مصوبه چه تاثیری بر روابط اقتصادی دو کشور خواهد گذاشت؟

قرارداد حفاظت از سرمایه گذاری ها در 17 ژانویه 2016 توسط معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواکی، آقای کاژمیر و وزیر اقتصاد و دارایی شما، آقای علی طیب نیا امضا شد. این یکی از قراردادهای اولیه اقتصادی لازم برای تضمین منافع تاجران و شرکت های ما می باشد که می خواهند در کشور شما تجارت کنند.

البته در سال آینده توسط سیاستمداران ما همکاری های متقابل در حوزه سرمایه گذاری مورد بحث قرار خواهد گرفت. موضوع اصلی نیز امضای قراردادهای بازرگانی و گشودن درها برروی تحول روابط ناگسستنی اقتصادی است.

همکاری های اقتصادی ایران با سایر کشورها وابسته به اجرای کامل برجام است. آیا انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده می تواند به تضعیف تدریجی برجام منتهی شود؟

برجام قراردادی بین المللی است، نه یک قرارداد دوجانبه میان ایران و ایالات متحده. گاهی اوقات، فضای پیش از انتخابات ممکن است متفاوت با اصل سیاست باشد. دولت جدید تغییرات جدیدی را در سیاست خارجی امریکا ایجاد خواهد کرد، اما تجربه نشان داده است که جمهوری خواهان، سیاستمدارانی واقع­گراتر و دارای گرایش بیشتری به تجارت هستند و تجارت نیز رابطه خوبی با سیاست تحریم ندارد.

اهمیت این سوال از آن جهت است که روابط دوجانبه اقتصادی میان دو کشور به اجرای برجام بستگی دارد.

به نظر من، اتحادیه اروپا از طریق مسئول بخش سیاست خارجی خود، فدریکا موگرینی به صراحت تمایل خود به ادامه سیاست های پسابرجام در قبال ایران و نیز رضایت از اجرای برجام توسط ایران را اعلام کرده است.

اسلواکی که ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، از این سیاست بسیار حمایت می کند. اجرای برجام ساز و کار مناسبی است و من فکر می کنم که آینده این توافق بیش از هر کشور دیگری، به ایران بستگی دارد.

با توجه به اینکه شما سفیر آکرودیته افغانستان و پاکستان نیز هستید. پیشنهاد شما برای کاهش خشونت در این منطقه چیست؟

تماشای بهبود روابط میان ایران و پاکستان و ایران و افغانستان برایم بسیار جالب است و ارتباطات بسیاری در سطوح سیاسی و تجاری وجود دارند. این کشورها قراردادها و توافقنامه های جدید اقتصادی را به امضا رسانده اند.

در پاسخ به سوال شما باید بگویم که قراردادهای بین المللی، منطقه ای، همکاری دوجانبه، درک و تبادل افراد، ایده ها و کالاها از جمله همکاری است که می تواند ثبات را به منطقه بیاورد، امنیت آن را بهبود ببخشد و تاثیر مثبتی بر کشورهای همسایه و منطقه داشته و مثال خوبی برای آنها باشد.

برای کاهش خشونت در منطقه ای که مملو از مشکلات حل نشده و خشونت فرقه ای است و ما شاهد برخورد منافع قدرت های منطقه ای یا جهانی بایکدیگر هستیم، زمان، هزینه و تلاش بسیاری از سوی نقش آفرینان واسطه مورد نیاز است.

اسلواکی بعنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و کشوری که نقش ریاستی در آن ایفا می کند، در حال ایفای نقش اروپا در رابطه با سوریه و عراق می باشد. هرچند که این مشکل از نظر اعمال قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تا مبارزه با سازمان های تروریستی، بازگرداندن آرامش، کمک های بشردوستانه و محافظت از شهروندان، فرایند مصالحه، معضلات مهاجرت، مجازات مجرمان جنگی و حتی بازیابی اقتصادی جهت بنای روابط بین الملل پس از جنگ، ابعاد بسیار پیچیده ای بخود گرفته است.

برای مثال، اتحادیه اروپا 6.4 میلیارد یورو را به مشکلات و عواقب آنها از شروع درگیری ها تخصیص داده است و راه حل سیاسی نهایی سوریه و عراق باید با موافقت نقش­آفرینان سیاسی داخلی این کشورها باشد؛ در واقع نباید مداخله ای از خارج صورت گیرد و بایستی همه چیز بر اساس مبانی اصلی حقوق بین الملل بنا شود. برای ما بسیار مهم است که به مهاجرین ساکن در اروپا کمک کنیم تا به خانه هایشان بازگردند و به زندگیشان ادامه دهند.

آیا این امکان وجود دارد که پس از شکست داعش، خشونت و افراط­گرایی به شکل جدیدی در خاورمیانه بازتولید شود؟

پس از شکست داعش، افراط­گرایی ممکن است به انواع و روش های قدیم متجلی شود. شاید موثرتر باشد اگر از الآن به فکر پیشگیری از این روند معکوس باشیم. ما باید ریشه های اجتماعی، اقتصادی و فرقه ای تروریسم را از بین ببریم و دخالت های خارجی را متوقف کنیم.

در عمل، براحتی می توان خشونت را آغاز کرد، اما به سختی می توان آن را متوقف نمود، چراکه خشونت به طور حتم خشونت و انتقام می آورد. ما تجربیاتی از جنگهای بالکان بدست آوردیم که اروپا را شگفت زده کرد.

اسلواکی از الحاق کشورهای حوزه بالکان به اتحادیه اروپا نه تنها بدلیل توانایی این سازمان در جهت تضمین رونق و دموکراسی، بلکه برای امنیت کشورهای عضو آن حمایت کرد. به نظر من، ادغام کشورهای اروپایی در یک سازمان ظرفیت آن را دارد که همه مشکلات تاریخی و خشونت میان ملل اروپایی را برای همیشه پایان دهد.

متأسفانه، ما پاسخ مشترکی از کشورها در رابطه با مشکلاتشان دریافت نکرده ایم، اما این بدین معنا نیست که از رسیدن به راه حل دست بکشیم.

با توجه به اینکه اسلواکی عضو ناتو است، آیا دونالد ترامپ نقش استراتژیک ایالات متحده را در آن حفظ خواهد کرد؟

اسلواکی در سال 2004 به نیروهای ناتو پیوست. به اعتقاد من، مشکلی که توسط دونالد ترامپ مطرح شد عمدتاً به کاهش هزینه های دفاعی اعضای اروپایی ناتو مربوط است که به دنبال بحران درازمدت اقتصادی و مالی ایجاد شده است.

 در حال حاضر، کشورهای بسیاری از جمله اسلواکی در حال تصمیم گیری برای افزایش تدریجی و گام به گام هزینه های دفاعی هستیم. به اعتقاد من، این مشکل بزرگی نیست و ناتو به کار خود ادامه خواهد داد. ایالات متحده امریکا رهبری با مسولیت جهانی است و به باور من، امریکایی ها آمادگی ترک همیشگی اروپا را ندارند.

شما معتقدید که ناتو به کار خود ادامه می دهد، آیا رویکرد فعلی ترامپ تاثیر منفی بر نقش راهبردی ایالات متحده در این سازمان نمی گذارد؟

فکر می کنم ما باید منتظر دولت جدید امریکا و اولویت های سیاست خارجی آن باشیم. کشورهای اروپایی هم پیمانان نزدیک، بی طرف و راهبردی امریکایی ها، آنهم در دنیای غیرقابل پیش بینی امروز هستند.

کشورهای اروپایی نظیر اسلواکی با تجربیات تاریخی­شان به ضمانت امنیتی و دفاعی ناتو نیاز دارند. ناتو پروژه ای اروپایی-آتلانتیکی است و ما از منافع امریکایی ها در دیگر نقاط جهان اطلاع داریم.

مسله اول مربوط به منابعی است که برای تداوم ماموریت جهانی به آن نیاز است. من باور دارم که ناتو با حمایت همه اعضا به کار خود ادامه می دهد. وقوع برخی تغییرات منطقی در آینده بعید نیست، اما بحث امنیت در صدر همه موضوعات قرار دارد.

گفتگو از: محمدرضا نظری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin