لیندال ساکس سفیر استرالیا در ایران، با عبدالناصر درخشان رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و استرالیا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در ابتدای دیدار عبدالناصر درخشان، قدمت روابط دوجانبه با استرالیا را سرفصل گفتگوها قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و استرالیا روابط دیرینه و خوبی در حوزه‌های گوناگون به ویژه اقتصادی، تجاری و فرهنگی را تجربه کرده و در کارنامه خود دارند.

وی همچنین افزود: علاقه‌مندی دو کشور به بسط و گسترش مناسبات فیمابین، ارتقاء روابط در حوزه های مختلف را موجه می‌سازند.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و استرلیا، توسعه ارتباطات پارلمانی میان کمیسیون های تخصصی و گروه‌های دوستی پارلمانی میان مجالس دو کشور را مهم دانست و تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از گسترش روابط پارلمانی با استرالیا استقبال می کند و توسعه مناسبات و مراودات بین دو کشور موجب تثبیت و تقویت همکاری‌های فیمابین می‌گردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بسط و گسترش تعاملات فیمابین در راستا، گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور، تسهیل مسیر برای تسریع و ارتقاء مناسبات دولت‌های دو کشور را فراهم خواهد کرد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی، توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی اعم از علمی، دانشگاهی و جهانگردی دو کشور و حضور دانشجویان ایرانی در استرالیا را مدنظر قرار داد و بیان داشت: دو کشور دارای ظرفیت های علمی و دانشگاهی فراوانی هستند و حضور جمعیت قابل توجهی از ایرانیان در استرالیا فرصتی برای گسترش مناسبات علمی_ دانشگاهی و همچنین جهانگردی فیمابین خواهد بود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و استرالیا شیوع کرونا ویروس در سطح جهان را بلای مشترک همه کشورها دانست و همکاری مشترک و استفاده از تجربه دانشمندان دو کشور در این موضوع را توفیقی در پیشبرد اهداف انسانی و بهداشتی قلمداد کرد.

درخشان در بخش دیگری، ترور شهید دکتر فخری زاده دانشمند ایرانی را محکوم کرد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار ثبات و امنیت منطقه بوده است و سکوت جامعه جهانی بویژه دستگاه‌های دیپلماسی غربی_اروپایی در برابر این جنایت تروریستی حیرت انگیز است و ما خواستار توجه نهادهای دیپلماتیک و سیاسی بین المللی به جایگاه مقتدر ایران در منطقه و عواقب اینگونه تحرکات مذبوحانه هستیم.

لیندال ساکس، سفیر استرالیا در تهران با اشاره به جایگاه مهم منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران کشوری دارای قدمت و دیرینگی است و جمعیت ایرانیان مقیم در استرالیا دلیلی برای تعاملات بیش از پیش فیمابین را به همراه خواهد داشت.

وی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه مناسبات پارلمانی، گسترش روابط فیمابین در سطوح مورد علاقه فیمابین را مثبت ارزیابی کرد و بهره گیری از دیپلماسی پارلمانی را موجب پایداری روابط در حوزه های گوناگون دانست.

 سفیر استرالیا همچنین اظهار داشت: استرالیا و ایران از دیرباز دارای روابط و مناسبات در زمینه‌های گوناگون بوده‌اند و اکنون نیز این روابط می‌تواند در حوزه‌های مختلف بویژه پارلمانی گسترش یابد.

ساکس تصریح کرد: هرچند که در شرایط کنونی سطح روابط فیمابین به دلایل مختلف به ویژه تحریم‌ها و کرونا ویروس کاهش یافته است اما امیدوارم که دوباره همکاری‌ها روند رو به رشدی داشته باشد و مناسبات دو جانبه و تعاملات بین المللی ارتقا یابد.

سفیر استرالیا در تهران در پایان عنوان داشت: گروه دوستی پارلمانی استرالیا ایران در پارلمان آن کشور تشکیل نشده اما، معتقدم؛ تقویت همکاری‌های فیمابین در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی منافع مردم دو کشور را هموار خواهد کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin