سفیر اسبق انگلیس در تهران مدعی شد: انگلیسی‌ها نمی‌خواهند بخشی از سیاست آمریکایی فشار حداکثری علیه ایران باشند. اگرچه بعد از توقیف کشتی ایرانی از سوی انگلیس در جبل الطارق، ایران انگلیس را به این پیروی از آمریکا متهم کرده است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ریچارد دالتون سفیر اسبق انگلیس در تهران در گفتگو با نشریه فرانسوی لوپوئن درباره اظهارات جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور درباره نفتکش توقیف شده انگلیسی گفت: بعد از توقیف نفتکش بریتانیایی وزیر باید در برابر مجلس سخنرانی می‌کرد و اوضاع را برای نمایندگان توضیح می‌داد.

وی مدعی شد: من از روشنی و صراحتی که وزیر امور خارجه موضوع را بیان کرد و گفت که براساس قوانین بین‌المللی، ایران نباید در عبور کشتی بریتانیایی اخلال ایجاد و بعد هم آن را توقیف کند، حمایت می‌کنم.

سفیر اسبق انگلیس در تهران درباره پیشنهاد جرمی هانت برای ایجاد یک نیروی اروپایی برای تامین تردد کشتی‌ها اظهار داشت: در شرایط کنونی نیروی دریایی انگلیس، همانطور که در روز ۱۰ ژوییه مداخله کرد، نشان داده که می‌تواند مانع یک قدرت خارجی برای اخلال در تردد نفتکش‌ها باشد. در نتیجه امروز هم هر اقدام لازم را برای حمایت از نفتکش‌هایش می‌کند، به شرطی که در شرایط جنگی قرار نگیریم.

دالتون افزود: این کار نیازمند چندین ناوچه جنگی است لذا در این راستا از آنچه از سوی جرمی هانت برای روشن شدن موضع اتخاذ شده از سوی فرانسه و آلمان با آنچه آمریکا پیشنهاد کرد، صورت گرفته است استقبال می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا انگلیس نمی‌پذیرد بخشی از ائتلافی باشد که آمریکا می‌خواهد برای تامین امنیت دریایی در خلیج فارس ایجاد کند، باشد؟ تصریح کرد: به خاطر اینکه این تصمیم با اقدامی عملی، دنبال نشده است. به علاوه، آمریکایی‌ها می‌خواهند این ائتلاف مجموعه‌ای از کشورهای خریدار نفت از خلیج فارس و به‌خصوص چین و ژاپن، تایلند و سنگاپور باشد. در حالی که این دولت‌ها عادت ندارند با دولت‌های بزرگ همکاری کنند.

دیپلمات پیشین انگلیسی با بیان اینکه کشورهای اروپایی می‌توانند سریعاً در زمینه مسائل امنیتی بسیج شوند، خاطرنشان کرد: دلیل اصلی انگلیس این است که نمی‌خواهد بخشی از سیاست آمریکایی فشار حداکثری علیه ایران باشد. اگرچه بعد از توقیف کشتی ایرانی از سوی انگلیس در جبل الطارق، ایران انگلیس را به این پیروی از آمریکا متهم کرده است.

دالتون اضافه کرد: الان ۱۳ سال است که فرانسه، آلمان و انگلیس با هم بر موضوع ایران و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کار می‌کنند و مصمم هستند آن را به گونه‌ای ادامه دهند و نه اینکه در سیاست‌های تحریمی آمریکا درباره ایران مشارکت داشته باشند.

وی درباره اظهارات وزارت خارجه اسپانیا مبنی بر اینکه لندن به دستور واشنگتن، نفتکش حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرده است، مدعی شد: می‌توان آن را، همانطور که وزارت خارجه اسپانیا می‌گوید، به صورت پیشنهاد دانست ولی تصمیم به گرفتن این نفتکش از سوی دولت محلی جبل‌الطارق، در هماهنگی کامل با انگلیس و در قالب تحریم‌های اعمالی بر سوریه از سوی اتحادیه اروپا گرفته شده است.

سفیر اسبق انگلیس در تهران با بیان اینکه اختلاف بزرگی در این زمینه میان لندن و تهران وجود دارد که به قانونی بودن این تصمیم بازمی‌گردد، ابراز داشت: انگلیسی‌ها تاکنون جزییاتی در این باره نداده‌اند و با تمرکز روی اینکه این کار به تحریم‌های اروپایی بازمی‌گردد، سعی کرده‌اند بگویند که این کار در قالب قانونی صورت گرفته است.

دالتون اضافه کرد: به نظر من بحث قانونی بودن این موضوع، نمی‌تواند مهمترین موضوع جاری باشد. اول باید راه‌های عملی پایان دادن به اختلاف های دو کشور در زمینه نفتکش‌هایشان را یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما امروز در وضعیت بحران آشکار میان انگلیس و ایران قرار داریم؟ بیان کرد: ما در زنجیره‌ای از مسایل پیچیده قرار داریم ولی این موضوع چیز جدیدی در روابط دو طرف نیست. اوضاع مشابهی در گذشته وجود داشته و حل شده‌اند. الان بحث بر سر مسائل دوجانبه نیست زیرا نشان دهنده تنش‌هایی است که در اثر خروج یک طرفه و غیرمسئولانه آمریکا از توافق هسته‌ای و همچنین جنگ اقتصادی است که از سوی آمریکا علیه ایران آغاز شده است.

دیپلمات پیشین انگلیسی ادامه داد: این تصمیمات آمریکا به شکل وحشتناکی تنش‌ها را بالا می‌برند و مسئله‌ای که فقط با موضوع نفتکش‌ها مرتبط است را پیچیده‌تر می‌کند.

دالتون در پاسخ به این سوال که توقیف کشتی انگلیسی توسط سپاه موجب شگفتی شما شد؟ مدعی شد: نه، اصلاً مرا شگفت‌زده نکرد. همه می‌دانند که ایران در صورتی که بداند به شکلی توجیه نشده علیه او اعمال قدرت می‌شود، بیکار نخواهد نشست. دو روز قبل از توقیف این نفتکش انگلیسی، رهبر ایران به انگلیسی‌ها هشدار داده بود که بهای کارشان را خواهند پرداخت.

وی به این سوال که چگونه می‌توان برای بحران نفتکش‌ها یک راه حل مناسب پیدا کرد؟ پاسخ داد: آزاد کردن نفتکش گریس ۱. اگر این اطمینان باشد که نفت آن برای سوریه نمی‌رفته است، می‌تواند شروع خوبی باشد. تا به اینجای کار معلوم نیست ایران چه پاسخی داده است و در نهایت آیا علاقه‌مند است در ازای آزادی اسنتا ایمپرو، این کار را انجام دهد یا نه؟

سفیر اسبق انگلیس در تهران با طرح این ادعا که من فکر می‌کنم ایرانی‌ها می‌خواهند به جای آزاد کردن نفتکش‌شان، موضوعات دیگری را هم روی میز مذاکره بیاورند، یادآور شد: در مجموع باید بین دو کشور مذاکرات محرمانه‌ای انجام شود و اگر بی‌اعتمادی که در تهران نسبت به لندن وجود دارد را هم مد نظر داشته باشیم، در بعد دوجانبه پیشرفت در این زمینه غیرممکن است.

دالتون افزود: در صورتی که دو طرف انتظار داشته باشند که مداخله سومی صورت گیرد، ورود فردی مانند دبیرکل سازمان ملل می‌تواند مد نظر باشد.

وی درباره رویکرد بوریس جانسون نسبت به ایران عنوان کرد: من فکر نمی‌کنم که وی سیاستی به مراتب آمریکایی‌تر درباره ایران اتخاذ کند. جانسون در زمان وزیر امور خارجه بودنش سعی کرده بود در قالب اروپایی عمل کند. بنابراین من این انتطار را ندارم که وی همکاری امنیتی با اروپا و به خصوص با فرانسه و آلمان را کنار بگذارد.

این دیپلمات پیشین انگلیسی اضافه کرد: مسئله ایران بخشی از منافع امنیتی انگلیس است که سعی دارد در این زمینه سیاست نزدیک‌تری با همسایگانش در این زمینه داشته باشد.

دالتون در پاسخ به این سوال که آیا روش‌های ترامپ درباره ایران در حال ثمر دادن است؟ گفت: همه چیز به اهداف این روش‌ها بستگی دارد زیرا اصلاً وضعیت روشنی ندارند. اگر هدف درخواست از ایران باشد که در زمینه اولویت‌های داخلی و بین‌المللی‌اش امتیاز بدهد، این روش جواب نخواهد داد. اگر بحث بر سر این است که ایران به سلاح اتمی نرسد، باید این را بار دیگر بگوییم که ایران این موضوع را پذیرفته و توافق هسته‌ای برای همین منظور امضا شده است.

وی با بیان اینکه مسئله اکنون این است که پیشنهادی از سوی آمریکایی‌ها بر میز مذاکره وجود ندارد و بنابراین پاسخی جدی هم در این باره از سوی ایران وجود ندارد، اظهار داشت: من فکر می‌کنم این بن بست می‌تواند ادامه داشته و طولانی باشد ولی در همان زمان، این امکان هم وجود دارد که در ماه‌های آینده هر طرف، تصمیم بگیرد تعدادی محدود از اولویت‌هایش را مشخص کرده و بپذیرد درباره آنها مذاکره کند.

سفیر اسبق انگلیس در تهران درباره احتمال وقوع جنگ هم تصریح کرد: وقوع درگیری، امر قابل اجتنابی نیست. اگر رفتارهای تحریک‌آمیز از سوی هر دو طرف ادامه داشته باشد، این وضع می‌تواند به درگیری منتهی شود. با این حال دو طرف رفتار محتاطانه‌ای دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin