سفیر ازبکستان در ایران گفت: مبادلات کالا با ایران را با محوریت اصفهان توسعه می‌دهیم و چشم‌انداز خوبی در این زمینه برای دو کشور وجود دارد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، فریدالدین نصریوف در دیدار با استاندار اصفهان در استانداری افزود: مبادلات کالا میان ازبکستان و ایران پارسال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بود و با هم‌افزایی رییسان جمهور ۲ کشور برنامه‌ریزی شده است تا این رقم به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

وی به بازدید روز گذشته خود از اتاق بازرگانی اصفهان اشاره و بیان کرد: تولیدکنندگان بزرگ اصفهان نیز برای گسترش همکاری‌ها اعلام تمایل و آمادگی کردند، از این رو به‌دنبال برگزاری کنفرانس ویدئویی بین فعالان اقتصادی ازبکستان و اصفهان هستیم.

نصریوف اضافه کرد: امیدواریم اصفهان در این تعاملات نقش‌آفرینی موثر داشته باشد و ما نیز به‌منظور ایجاد این همکاری تلاش خواهیم کرد.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: اصفهان نخستین شهر ایران نیست که از آن بازدید می‌کنم اما علاقه من به این شهر زیبا هیچ‌گاه از قلبم بیرون نخواهد رفت.

استاندار اصفهان نیز در این دیدار گفت: باتوجه به اراده رییسان جمهور ایران و ازبکستان برای گسترش ارتباطات و تعاملات امیدواریم بتوانیم روزهای درخشانی را نسبت به گذشته رقم بزنیم.

سیدرضا مرتضوی با بیان اینکه اصفهان یکی از مهمترین استان‌های ایران اسلامی است، افزود: اصفهان مهد فرهنگ و هنر و پیشتاز درحوزه‌های صنعتی، اقتصادی، علم و فناوری و درمان است.

استاندار اصفهان ادامه داد: ایران در زمان حاضر در رتبه هجدهم تعاملات بین‌المللی و تجاری کشور ازبکستان است که امیدواریم زمینه گسترش همکاری‌ها به خوبی شکل بگیرد.

مرتضوی گفت: هفته آینده اصفهان میزبان رییسان اتاق های بازرگانی کشورهای آسیایی است که با این برنامه زمینه مناسبی برای ایجاد روابط و تعاملات تجاری و اقتصادی فراهم خواهد شد.

اصفهان روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت جاری، میزبان برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا(ACD)  است.

جمهوری ازبکستان کشوری در آسیای میانه و در کنار جاده ابریشم است؛ سمرقند، بخارا، خیوه، ترمذ و شهر سبز از مهمترین و کهن‌ترین شهرهای این سرزمین هستند.

معدن طلای مورونتا در کویر قزل‌قوم ازبکستان، بزرگ‌ترین معدن طلای روباز جهان است و با تولید سالانه ۶۶ تن در جایگاه دومین تولیدکننده طلای جهان قرار دارد. ازبکستان همچنین از تولیدکنندگان عمده پنبه در جهان است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin