سفیر اتریش گفت: ما در قبال طبیعت یک مسئولیت جهانی داریم و در گفتمان‌های دینی با ارایه دیدگاه‌های خود باید به یک اندیشه و نظر متقابل از حقوق انسان، طبیعت و آزادی برسیم تا از این طریق صلح و عدالت در جهان محقق شود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، هفتمین دور گفت وگوهای دینی ایران و اتریش با موضوع انسان، طبیعت و آزادی در سالن حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور آیت الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، آیت الله دکتر مصطفی محقق داماد، رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، دکتر استفان هامر، مسئول گفت وگوی ادیان اتریش، دکتر اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران و جمعی از صاحب نظران اسلام و مسیحیت برگزار شد.

 اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه هفتمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش، ضمن ابلاغ سلام وزیر خارجه اتریش و با اشاره به تاریخ تمدنی دو کشور، از ریشه و سابقه طولانی گفت‌وگوی ادیان بین دو كشور یاد كرد.

 شولتز در ادامه با تأكید بر اینكه این گفت‌وگوها برای دولت اتریش بسیار باارزش است، گفت: خوشحالم كه امروز به همراه علمای برجسته ایرانی به بررسی موضوع آزادی، اختیار انسان و مسئولیت آن در قبال طبیعت با توجه به تنوع فرهنگی و با دید جهانی می‌پردازیم.

 اشتفان شولتز بیان كرد: این گونه نشست‌ها سبب هدایت جامعه بشری می‌شوند. تاریخ گفت‌وگوی ایران و اتریش ۲۵ ساله است و همواره در این گفت‌وگوها به مفاهیم دینی اشاره شده است. مسئولیت ما در قبال محیط زیست و طبیعت زیاد و این مسئولیت غیرقابل انکار است.

 وی افزود: انتخاب این عنوان برای این دور از گفت‌وگوها یک انتخاب دو طرفه و آینده‌نگرانه است و تبادل افکار ادیان در این زمینه باعث می‌شود که به فرهنگ طبیعت که اصل و ریشه انسان است، بازگردیم.

 سفیر اتریش در تهران ادامه داد: ما در قبال طبیعت یک مسئولیت جهانی داریم و در این نشست‌ها و گفتمان‌ها با ارایه دیدگاه‌های خود باید به یک اندیشه و نظر متقابل از حقوق انسان، طبیعت و آزادی برسیم تا از این طریق صلح و عدالت در جهان محقق شود.

 اشتفان شولتز در بخش دیگر سخنان خود تأكید كرد: این گفت‌وگوها سبب می‌شود که ما به راه‌حل‌های مناسبی دست بیابیم و در این عرصه نیازمند صبر و ممارست هستیم.

 وی همچنین گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی بین وزارت امور خارجه اتریش و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یک یادداشت تفاهم برای توسعه گفتمان دینی امضا شد و از همین رو امروز جوامع جهانی نگاهشان را به پیروان ادیان تغییر داده‌اند و این نشست‌ها تأثیرات قابل توجهی داشته است.

 اشتفان شولتز رابطه ایران و اتریش را یک رابطه ۵۰۰ ساله خواند و گفت: این رابطه ساختارمند و هدفدار است. از این رو، مسئولیت ما در قبال طبیعت و محیط زیست بسیار زیاد و لازم است اهداف این دور از گفت‌وگوها را به جهانیان معرفی كنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin