سفیر اتریش در ایران گفت: برجام یکی از اقدامات کلیدی برای عدم اشاعه سلاح و تامین کننده امنیت بین‌الملل است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، اشتفان شولتس در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی افزود: براساس مذاکراتی که امروز انجام شد، بهترین زمینه‌های همکاری بین اتریش و استان مرکزی در حوزه صنعت، گردشگری و فرهنگ است. در دو سال گذشته تبادل هیات های تجاری و مسئولان اقتصادی بین دو کشور انجام گرفته و این رفت و آمدها بستر مناسبی را برای افزایش روابط تجاری استان مرکزی و اتریش سفلا فراهم می کند.

سفیر اتریش در تهران موقعیت جغرافیایی استان مرکزی، قرار گرفتن این استان در مرکز ایران، برنامه‌هایی که برای توسعه ریلی وجود دارد و ظرفیت این منطقه برای ایجاد کریدور ریلی به سمت استانبول، اتریش و مرکز اروپا را از عوامل انتخاب این استان برای افزایش روابط تجاری عنوان کرد و گفت: از دیگر دلایل تمایل اتریش به افزایش روابط تجاری بین دو کشور تولد بنیان گذار انقلاب اسلامی در این استان و تحصیل وی در اراک است.

شولتس با بیان اینکه حق مردم ایران است که از مزایای برجام بهره‌مندی اقتصادی داشته باشند، اظهار کرد: هفته گذشته دکتر ظریف و موگرینی رایزنی‌هایی داشتند و دو طرف تاکید کردند که برجام دستاوردهایی به همراه داشته و پایبندی ایران به برجام نیز براساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اثبات رسیده است.

وی اضافه کرد: موگرینی در بیانیه خود به چند مورد تاکید کرده و بر تصمیم راسخ اروپا برای پیگیری و حفظ برجام تاکید کرده است چراکه برجام یکی از اقدامات کلیدی برای عدم اشاعه سلاح و تامین کننده امنیت بین‌الملل است و بر این اساس وی بر اجرای بندهای این قرارداد و برخورداری مردم ایران از این قرارداد تاکید کرده است.

سفیر اتریش در تهران گفت: نقل و انتقالات مالی در حال حاضر بزرگترین معضل ماست و کشورهای اروپایی به صورت فشرده به دنبال رفع این مشکل هستند، البته استثناهای بشردوستانه برای دارو و غذا در این حوزه وجود دارد.

شولتس بیان کرد: در این ‌هفته با بانک‌های ایرانی مذاکراتی داشتیم که نقل و انتقالات مالی را ایجاد کنیم، البته فائق آمدن بر چالشی که تحریم‌های آمریکا ایجاد کرده مشکل است زیرا نقل و انتقالات مالی میان ایران و سایر دولت‌ها بر خلاف و بر ضد تحریم هایی است که آمریکا اعمال کرده و این امر کار نقل و انتقالات را دشوار کرده است.

وی گفت: قطع به یقین بخش نقل و انتقال ارز سخت‌ترین بخش کار است، ولی همانگونه که مطلع هستید اروپا شدیدا به دنبال برقراری یک کانال مطمئن در این خصوص است که در این راستا باید اقدامات لازم پیگیری شود، امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم نتایج ملموس این اقدامات را به طرف ایرانی منتقل کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin