همایش تجاری ایران و آفریقای جنوبی با حضور هیئت تجاری از کشور آفریقای جنوبی در تهران و سفیر این کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ویلیام مکس وایتهد، سفیر آفریقای جنوبی در این مراسم با اشاره به اتمام زمان مأموریت خود در ایران گفت: از اقداماتی که به‌رغم میل باطنی نتوانستیم آن را عملی کنیم ایجاد اتاق مشترک ایران و آفریقای جنوبی بود که باید در آینده نزدیک عملی شود.

سفیر آفریقای جنوبی، روابط ایران و این کشور را رابطه‌ای بسیار قدیمی توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد.

وایتهد با اشاره به سفر چندی پیش رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران گفت: در آن سفر حمل و نقل و ترانزیت به عنوان زمینه اصلی همکاری میان دو کشور عنوان شده که بسیار مهم است و حتماً باید پی‌گیری شود.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران با اشاره به توافق برجام گفت: کاملاً آشکار است که رفع تحریم‌ها تأثیرات شگرفی بر اقتصاد ایران گذاشته است.

وایتهد با اشاره به نقش مهم دولت‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی گفت: دو رئیس جمهور خود را متعهد کرده‌اند تا سال 2020 حجم روابط اقتصادی را به دو میلیارد دلار برسانند.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران در مورد ایران نیز گفت: ایران اقتصاد قوی خاورمیانه است و به آسیای میانه و اوراسیا دسترسی دارد که موضوع مهمی برای آفریقای جنوبی به شما می‌آید.

وایتهد در بخش دیگری از سخنانش رسیدن به درک مشترک در روابط تجاری دو کشور را مهم خواند و گفت: رابطه اقتصادی باید بر مبنای منافع مشترک دوطرف باشد و تازمانی که دو کشور تنها به دنبال فروش محصولات خود باشند همکاری‌های اقتصادی پایدار نخواهد بود.

وی افزود: مبنای تجارت میان ایران و آفریقای جنوبی باید بر توسعه و تنوع‌بخشی به اقتصاد باشد. همچنین باید بر روی حوزه‌هایی تمرکز کنیم که قوی‌ترین بخش‌ها در اقتصاد هر کشور هستند.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران، انتقال تکنولوژی‌های آبی، انتقال مهارت و فناوری، ایجاد شرکت‌های تجاری مشترک، نیروی انسانی، آموزش جوانان، سیستم‌های فاضلاب و لوله‌کشی را از زمینه‌های همکاری میان ایران و آفریقای جنوبی عنوان کرد.

ویلیام مکس وایتهد، با اشاره به تجارب خود از حضور در ایران گفت: در اغلب صحبت‌های خود با تجار ایران متوجه شده‌ام که آنها می‌گویند تجار آفریقای جنوبی باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و نمی‌گویند که ما باید در آفریقای جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم در صورتی که سرمایه‌گذاری در آفریقای جنوبی برای ایران بسیار سودآور است و باید تغییر فکری در این زمینه صورت بگیرد.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران در بخش دیگری از سخنانش در مورد چالش‌های موجود در توسعه روابط دو کشور گفت: مشکلات بانکی از اصلی‌ترین چالش‌ها بر سر راه توسعه روابط اقتصادی است که باید رفع شده و روابط دو کشور تسهیل شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin