مراسم بیست و هفتمین سالگرد نسل کشی خوجالی در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم بنیاد حسین اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران گفت: یکی از دردناک ترین نتایج سیاست اشغالگری ارمنستان و تجاوز آن به جمهوری آذربایجان، اشغال شهر خوجالی توسط نیروهای مسلح ارمنستان در 26 فوریه سال 1992 و جنایت بر علیه مردم غیر نظامی خوجالی می باشد. تراژدی خوجالی یکی از ناگوارترین جنایت های صورت گرفته بر علیه بشریت در قرن بیستم می باشد.

وی افزود: نزدیک به 2500 نفر از اهالی تحت محاصره در خوجالی به منظور نجات زندگی خود با فرار به نزدیکترین منطقه امن در نزدیکی روستاهای نخجوانلی و پیرجمال توسط نیروهای مسلح ارمنی کمین کرده، به صورت بی رحمانه به قتل رسیدند، تعدادی نیز به اسارت گرفته شدند. تعداد دیگری از اهالی نیز که عمدتا زن و کودک بودند در کوه ها بر اثر یخ زدگی هلاک شدند.

سفیر آذربایجان با اشاره به وقوع نسل کشی در این جنایت خاطرنشان کرد: در نتیجه این جنایت نسل کشی، جمعا 613 نفر از اتباع جمهوری آذربایجان اعم از 106 زن، 63 کودک و 70 نفر سالمند به طرز وحشیانه ای توسط ارمنی ها به قتل رسیدند. 1275 نفر از اهالی به گروگان درآمدند، از سرنوشت 150 نفر نیز تا به امروز اطلاعی در دست نیست. شهر با خاک یکسان شد. 478 نفر از ساکنین خوجالی که 76 نفر آنها کودک بودند نقص عضو شدند. 8 خانواده به طور کامل محو گردیدند، 130 کودک یکی از والدین خود و 25 کودک هر دو والدین خود را از دست دادند. 56 نفر به طرز فجیعانه ای با سوزاندن آنها به صورت زنده، کندن پوست سر آنها، بریدن گردن، درآوردن چشم و فرو کردن نیزه بر شکم زنان باردار به قتل رسیدند.

وی در ادامه افزود: صاحب منصبان ارمنی منجمله روبرت کوچاریان و سرژ سارکیسیان روسای پیشین ارمنستان مسئولیت خود را در جنایت های انجام شده انکار کردند و به تحریف حقایق پرداختند ولی هیچکدام از اینها هرگز نخواهد توانست حادثه را آن طور که ارمنی ها شرح دادند و کاملا بر خلاف واقعیت بود جلوه دهد و حقایق را تکذیب کند. مردم ارمنستان دولت جنایتکار به رهبری روبرت کوچاریان و سرژ سارکیسیان را به زباله دان تاریخ ریختند. اینک روبرت کوچاریان در حبس بوده و مردم آذربایجان انتظار دارند تا وی به جزای لایق خود برسد.

بنیاد حسین اف  در ادامه  یادآور شد: نسل کشی خوجالی در پارلمان های پاکستان، بوسنی و هرزه گوین، چک، اردن، سودان، مکزیک، کلمبیا، پرو، هوندوراس، پاراگوئه و دولت های دیگر مورد مذاکره قرار گرفته و اسناد سیاسی که این جنایت را محکوم نموده مورد قبول واقع گردیده است. جنایت نسل کشی خوجالی از سوی سازمان همکاری اسلامی نیز به رسمیت شناخته شده و به عنوان حادثه قتل عام محکوم گردیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من خود قربانی این مناقشه هستم. در سال 1988 با زور مجبور به ترک شهر ایروان که در طول تاریخ یک شهر مسلمان نشین بوده شدیم. من نیز 31 سال است که محروم از دیدن زادگاه خود شده ام و نمی توانم مزار مادربزرگ خود را که شهادتین و سوره فاتحه را به من آموخت زیارت کنم. اینجا کسانی هستند که با جنگ از نزدیک آشنا هستند و نتایج تلخ جنگ را تجربه کرده اند. جنگ به نفع کسی نیست. هدف ما قصاص نیست. هدف ما عدالت برای خوجالی، برای شهیدان خوجالی، برای کودکان، زنان و سالمندان می باشد. اگر امروز ما به نسل کشی خوجالی ارزش حقوقی قائل شویم در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

در ادامه این مراسم محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: مراتب همدردی مردم ایران را نسبت به اتفاقی که در خوجالی افتاد ابراز می‌کنم. امیدوارم در هیچ جای جهان جنگی نباشد.

وی ادامه داد: امیدواریم در سایه مذاکره و تحولات جدید ارمنستان مذاکرات دو کشور به نتیجه برسد و اراضی جمهوری آذربایجان به این کشور بازگردد. دوستان آذربایجان همیشه دغدغه این مساله را داشته‌اند و به دنبال تشویق طرفین برای استقرار صلح در منطقه هستیم.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران یک نگاه صلح آمیز به منطقه و جهان دارد و در بیانیه اخیر رهبر انقلاب به تمدن نوین اسلامی اشاره شده است که جهانی پر از عدالت را نوید می دهد.

وی ادامه داد: معتقد هستیم اگر صلح عادلانه مستقر شود دیگر جنگ و تجاوزی نخواهد بود. این نوید رهبر ایران نگاه ما به آینده است.

پاک آیین افزود: روابط ایران و جمهوری آذربایجان در بهترین حالت است و سفرهای متعدد مقامات عالیرتبه گواه این حقیقت است.

اصغر محمدی معاون دبیرکل اتحادیه بین المجالس اسلامی نیز طی سخنانی اظهار داشت: اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی دارای ۵۴ عضو است که همواره در اجلاس‌های سالانه خود موضوع قره‌باغ و منازعه ارمنستان به صورت مساله ثابت مورد بررسی قرار داده و می‌دهیم. البته اجلاس بعدی هم که در هفته آینده تشکیل می‌شود حتماً کمیته سیاسی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

وی افزود: این اتحادیه بر تعلق قطعی و ابدی قره باغ به آذربایجان همواره تاکید کرده و می‌کند و همچنین بر ضرورت بازپس‌گیری آن تاکید دارد.

معاون دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی ادامه داد: حمایت ۵۴ کشور عضو اتحادیه از آذربایجان برای بازپس‌گیری سرزمین خود بارها تاکید شده و جمهوری آذربایجان حق دارد سرزمینش را پس بگیرد.

محمدی با بیان این که قره‌باغ جایگاه ویژه‌ای در تاریخ جهان اسلام دارد، گفت: هیچ‌گاه نمی‌شود قره‌باغ را خارج از تاریخ اسلامی این منطقه مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: نسل‌کشی خوجالی در تمامی اجلاسیه‌های ما مورد تاکید قرار گرفته و این اتفاق برخلاف تمام مقررات جنگی است، ارتکاب چنین فجایعی قابل پذیرش نیست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin