مراسم گرامیداشت سالگرد نسل کشی خوجالی در سفارت جمهوری آذربایجان در ایران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم پس از تلاوت قرآن و پخش مستندی در خصوص نسل کشی خوجالی، آقای پاک آیین سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان پس از ادای احترام به حاضرین گفت: من از فرصت استفاده می کنم و مراتب همدردی خودم را به نمایندگی از مردم ایران به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد فاجعه خوجالی به مردم خوب جمهوری آذربایجان که سالها میزبان بنده بودند، ابراز می کنم. امیدوارم که خداوند روح شهدای خوجالی را قرین رحمت بفرماید و این قبیل حوادث غم انگیز دیگر تکرار نشود.

وی افزود: مطلع هستید که در این ایام ما عزادار شهادت سردار سپهبد سلیمانی هستیم که قهرمان مبارزه با تروریسم بود و همچنین بسیار علاقه مند به امنیت منطقه بود. وی غیر از آنکه یک فرمانده نظامی و یک سیاستمدار باشد، یک نظریه پرداز هم بود. نظریه وی این بود که هر کشوری در منطقه که قرار است امن شود باید همه کشورهای منطقه امن باشند. او به امنیت منطقه ای می اندیشید و آرزو داشت همه کشورهای منطقه در امنیت باشند.

سابق ایران در جمهوری آذربایجان در ادامه خاطرنشان کرد: من زمانی که در جمهوری آذربایجان بودم، یک روز خدمت او رسیدم که آخرین دیدار ما هم بود. گزارشی از روابط دو کشور و روند توسعه آن ارائه دادم. به یاد دارم که سردار شهید در آن جلسه به من گفت که امنیت جمهوری آذربایجان امنیت ایران است و شما از طرف ما به مقامات آذربایجان بگویید که ما علاقه مند به امنیت جمهوری آذربایجان هستیم. این نظریه موجب شده که ایران دست دوستی به طرف همه کشورهای منطقه دراز کند و برای تامین امنیت منطقه که فقط با کمک کشورهای منطقه انجام می شود، تلاش کند.

پاک آیین در پایان ضمن اشاره به مناقشه قره باغ گفت: امیدوار هستیم که این مناقشه نیز به زودی پایان یابد و راه حل مناسبی بر اساس مذاکرات ایجاد شود. خوشبختانه اراده در میان رهبران دو کشور به خصوص در بین رهبران جمهوری آذربایجان به ویژه آقای الهام علی اف وجود دارد. امیدواریم با تدابیر خاصی که انجام می شود ما شاهد حل این مناقشه از طریق صلح آمیز باشیم.

در ادامه این مراسم آقای بنیاد حسین اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران پس از ادای احترام به حضار و تشکر از آنها بابت حضور در این مراسم گفت: دولت و مردم آذربایجان آن ایام روزهای سختی را گذراندند ولی ما نه دولت و نه مردم آذربایجان هیچوقت کمک های کشورهای دوست و برادر را فراموش نخواهیم کرد. ارتش جمهوری آذربایجان الان یکی از قدرتمند ترین ارتش ها در منطقه است. در فیلم هم مشاهده کردید که نظامی های آذربایجان گفتند که هر لحظه امکان وقوع جنگ هست. من مطمئن هستم روزی خواهد رسید که ارتش جمهوری آذربایجان اراضی اشغال شده جمهوری آذربایجان را آزاد خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: هفته گذشته در چارچوب کنفرانس امنیتی مونیخ برای اولین بار بود که در سی سال گذشته رئیس جمهور محترم آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان یک مناظره 45 دقیقه ای را برای عموم برگزار کردند. در همان مناظره رئیس جمهور آذربایجان بنا به استناد به حقایق تاریخی دوباره اثبات کرد که قره باغ خاک آذربایجان است که از طرف ارمنستان اشغال شده و برای اولین بار بود که نخست وزیر ارمنستان اعتراف کرد که قره باغ از طرف ارمنستان اشغال شده است. ما از اینکه نخست وزیر ارمنستان در سیاست ناشی بود مطلع بودیم ولی دانستیم که در دانستنی های عادی تاریخی و فرهنگی نیز ناشی است.

بنیاد حسین اف ضمن اشاره به روابط دو کشور آذربایجان و ایران خاطرنشان کرد: روابط ایران و آذربایجان هم اکنون بهترین دوران خود را طی می کند. در شش سال گذشته روسای محترم جمهور دو کشور سیزده بار ملاقات داشته اند که از این تعداد هشت بار آن در پایتخت های دو کشور بوده است. الان برای جمهوری اسلامی ایران روزهای سختی است ولی من مطمئن هستم که سیستم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و دولت از پس این بلای بین المللی ویروس کرونا بر خواهد آمد.

سفیر جمهوری آذربایجان با اشاره به برقرار بودن خطوط پروازی بین دو کشور گفت: پروازهای هواپیمایی آذربایجان مثل شرایط عادی ادامه دارد. پروازهای “ایران ایر” از شهر تبریز و تهران بر قرار است. مرز با ایران باز است. ما در این روزهای سخت در کنار دولت و ملت ایران هستیم. حتی همین امروز یک هیئت بلند پایه نظامی از جمهوری آذربایجان در تهران حضور دارد که هم اینک در جلسات هستند. این امر خود نشانگر دوستی، برادری و همکاری است.

وی با اشاره به رویکرد ارمنستان در مواجه با بیماری کرونا در ایران افزود: من این حرف را پنهان نخواهم کرد که همیشه دعا می کردم روزی مرز ایران و ارمنستان بسته شود. امروز این دعای من مستجاب شد و ارمنستان با دست خودش این مرز را بست. مرزی را بستند که رئیس جمهور پیشین ارمنستان از آن به عنوان پنجره اکسیژنی برای ارمنستان نام برده بود. این خصلت ارمنی را نشان می دهد. مگر یک ویروس چه چیزی است که به خاطر آن یک مرز را بستند یا اتباع ایران را از ارمنستان بیرون می کنند. امروز هم دعای من مستجاب شد و این مرز بسته شد و هم دوستان ما در ایران این خصلت ارمنی را دیدند و لمس کردند.

بنیاد حسین اف در پایان خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که با هم از این روزها عبور خواهیم کرد. سفارت آذربایجان همان طور که می بینید دایر است. خانواده های ما همه در تهران هستند. ما مطمئن هستیم که سیستم پزشکی ایران این مسئله را مدیریت خواهد کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin