مراسم تشییع پیکر داریوش شایگان، نویسنده، مترجم و نظریه‌پرداز فلسفه با حضور جمعی از چهره‌های حوزه فرهنگ، سیاست و دانشگاه، در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مراسم تشییع پیکر داریوش شایگان، نظریه‌پرداز در حوزه فلسه، نویسنده و مترجم پیشکسوت، با حضور جمعی از چهره‌های سیاست، دانشگاه، فرهنگ و فلسفه و همچنین تعدادی از وزرای دولت دوازدهم و نیز سفرای کشورهای خارجی در محل مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در تهران برگزار شد.

از جمله چهره‌های حاضر در مراسم بدرقه داریوش شایگان به خانه ابدی، می‌توان به علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سائوراب کومار سفیر کشور هندوستان، مرتضی الویری و الهام فخاری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، حمید چیت‌چیان، وزیر اسبق نیرو، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جواد مجابی، بهمن فرمان آرا، آیدین آغداشلو، محمدکاظم موسوی بجنوردی، کامران فانی و … اشاره کرد.

در این مراسم سائوراب کومار، سفیر هند در سخنانی، ضمن ابراز تسلیت دولت و ملت هند به دلیل درگذشت داریوش شایگان، هندپژوه مطرح، به خانواده وی و نیز ملت ایران، گفت: زمانی که سفارت هند در تهران خبر مرگ دکتر شایگان را شنید از این مساله ناراحت شد. ما به خانواده محترم شایگان تسلیت می‌گوییم. شایگان محقق، عالم، نویسنده، فیلسوف و نظریه‌پرداز بود. او از زمره دوستان هند به شمار می‌آید. او نقش بسیار بزرگی را در شناخت فرهنگ هندوستان داشت و از این جهت از او قدردانی می‌کنیم. ما به میراث او احترام می‌گذاریم و در کنار مردم ایران به سوگ می‌نشینیم و برای آرامش ابدی او دعا می‌کنیم.

داریوش شایگان (متولد ۱۳ بهمن ۱۳۱۳ تبریز) در سال ۱۳۴۷ با مدرک دکتری در رشته هندشناسی به ایران بازگشت و به تحقیقات خود درباره ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد که حاصل آن کتابی دوجلدی بود به نام ادیان و مکتب‌های فلسفی هند که از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

شایگان پیش از آن دیدگاه‌های نظری‌اش را در کتاب آسیا در برابر غرب منتشر کرده بود که همچنان از کتاب‌های مهم در حوزه اندیشه معاصر ایرانی است. این نویسنده، مترجم و پژوهشگر و نظریه‌پرداز همچنین چند سال بعد کتاب بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی را منتشر کرد. تصوف و هندوئیسم، افسون‌زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار، بینش اساطیری، پنج اقلیم حضور، در جستجوی فضاهای گمشده و نگاه شکسته، تعدادی دیگر از آثار شایگان است. آخرین کتاب منتشر شده از داریوش شایگان فانوس جادویی زمان است؛ اثری در بررسی زندگی و آثار مارسل پروست با تاکید بر رمان در جستجوی زمان از دست رفته او.

این اندیشمند، نویسنده و مترجم، ۵ بهمن ماه ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد و به کما رفت. شایگان سرانجام در سحرگاه ۲ فروردین ۹۷ در بسترش در بیمارستان فیروزگر تهران، چشم از جهان فروبست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin