در اوائل دهه هشتاد میلادی برای بالا بردن قلمرو ورزش چوگان در عرصه بین المللی و همچنین در سطح بازی های المپیک، به پشنهاد آقای مارکوس اورانگا که در آن زمان رئیس فدراسیون چوگان آرژانتین بود، فدراسیون بین المللی چوگان تاسیس شد. در سال 2012 دکتر ریچارد خلیل به عنوان رئیس فدراسیون بین المللی چوگان انتخاب شد.وی در خانواده ای به دنیا آمد که چوگان در آن سابقه ای طولانی دارد آقای خلیل خود بازیکن این رشته ورزشی و عضو دائمی انجمن چوگان آمریکا است و در همه رویدادهای مربوط به چوگان در هر نقطه از دنیا شرکت می کند. آقای خلیل که دارای مدرک مدیریت است و همواره به عنوان اقتصاد دانی برجسته شناخته شده است با توانایی های مدیریتی بی نظیر خود توانسته است برنامه ای دقیق و حساب شده برای ترقی ورزش چوگان در سطح جهانی تدارک ببیند. آقای ریچارد خلیل در تاریخ 17 خرداد 1393 وارد تهران شد تا از مسابقات جام سفرا در ایران دیدن کند. پس از بازگشت وی به آمریکا به منظور بررسی پیشینه ورزش چوگان در ایران و نیز دستاوردهای این سفر با آقای ریچارد خلیل به گفتگو پرداخته ایم.

گفتگوی اختصاصی آوا دیپلماتیک با “ریچارد توماس خلیل” رئیس فدراسیون جهانی چوگان

  پیشینه چوگان در ایالات متحده به چه زمانی باز می گردد؟

در سال 1876 نخستین مسابقه چوگان در شهر نیویورک آمریکا توسط “جیمز گوردون بنت” برگزار شد. البته او هم برای اولین بار در انگستان با این ورزش آشنا شده بود.

 به نظر شما ورزش چوگان تا چه حد می تواند موجب نزدیکی مردم کشورهای مختلف با یکدیگر شود؟

چوگان هم مانند سایر ورزش ها به روش غیر سیاسی به دنبال ایجاد “ورزش دوستی” و تبادل فرهنگی بین ملت های مختلف است که این امر می تواند موجب ترقی در حوزه روابط بین الملل هم شود. در همین راستا بازی های المپیک، جام جهانی فوتبال و نیز تورنمت بین المللی چوگان برگزار می شود که نشان دهنده جایگاه ورزش در برقراری ارتباط دوستانه و غیر سیاسی مابین کشورهاست.

طبق اسناد تاریخی، پیشینه ورزش چوگان به ایران باستان باز می گردد. به نظر شما چگونه ایران می تواند بار دیگر در این ورزش جایگاه خود را در عرصه بین المللی به دست آورد؟

من اعتقاد دارم ایران جایگاهش را به عنوان زادگاه ورزش چوگان، دوباره بازیافته است. همچنین فکر می کنم مسئول میراث فرهنگی ایران در نظر دارد تا درخواست ثبت ورزش چوگان را به سازمان یونسکو ارسال کند.

آیا در سفری که به ایران داشتید با همتای ایرانی خود هم دیدار کردید؟

بله ، من با آقای حمزه ایلخانی‌زاده رییس فدراسیون چوگان ایران ملاقات کردم. ایشان و پسرشان سیامک، میزبانان این رویداد ورزشی بودند. باید به این نکته اشاره کنم که برنامه ریزی های این رویداد ورزشی بی نظیر بود. تجهیزات چوگان و اسب ها در این دوره از مسابقات فوق العاده بودند. همینطور مهمان نوازی و دست و دل بازی تک تک افرادی که در ایران ملاقات کردیم برای ما بسیار لذت بخش و قابل تقدیر بود.

 حضرتعالی با چه هدفی به ایران سفر کردید؟

هدف من از سفر به ایران شرکت در هشتاد و سومین جام سفرا بود و از این طریق اعضای جوامع بین المللی برای شرکت در یک رویداد ورزشی بین المللی گردهم آیند. همینطور آنها نیز یک تجربه فرهنگی داشته باشند.

این سفر برای شما چه دستاوردهایی را در بر داشت؟

بزرگترین دستاورد من گرد هم آوردن گروهی متشکل از افرادی از کشورهای مختلف در ایران بود که برای آن ها این امکان به وجود آمد تا بتوانند مهمان نوازی گرم ایرانیان را از نزدیک ببینند و تجربه کنند و با فرهنگ تاریخی بی نظیر ایران آشنا شوند.

حضرتعالی به کدامیک از شهرهای ایران سفر کردید؟

از تهران، اصفهان، شیراز و همینطور پرسپولیس بازدید کرده ام.

آیا در این سفر با مردم ایران نیز در تعامل بودید؟

بله. در مواقع صرف نهار یا شام و یا در زمان هایی که از مکان های مختلف بازدید می کردیم با مردم ایران ارتباط مستیم داشتیم.

در سفرتان به ایران با کدامیک از مقامات دیدار و گفتگو داشتید و این گفتگوها چه نتایجی را در بر داشتند؟

من با وزیر ورزش، رئیس سازمان میراث فرهنگی و همینطور شهردار اصفهان ملاقات کردم. در این زمینه همگی هم نظر بودیم که ورزش چوگان دارای یک پیشینه فرهنگی غنی در ایران است و برگزاری مسابقات بین المللی چوگان باید در برنامه های آتی ایران قرار بگیرد.

آیا در آینده نیز مسابقاتی بین دو تیم ایران و آمریکا برگزار می شود؟

فدراسیون بین المللی چوگان یک سازمان بین المللی است و وابسته به هیچ کشور خاصی نیست. این فدراسیون نماینده 87 کشور جهان است. کمیته بین المللی المپیک (IOC) و سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) فدراسیون بین المللی چوگان را بدنه حکومتی جهانی چوگان می دانند. ایران هم می تواند همانند تمامی اعضای فدراسیون در تمامی تورنمنت های بین المللی شرکت کند.

آیا مایل هستید که باز هم به ایران سفر کنید؟

ایرانیان مردمی فوق العاده گرم و مهمان نواز هستند. سفر به ایران برای من این فرصت فوق العاده را فراهم آورد تا با تاریخ و فرهنگ غنی ایران آشنا شوم. این تجربه هیجان انگیز برای من بسیار آموزنده بود. بیصبرانه منتظرم تا برای شرکت در رویدادهای بین المللی چوگان دوباره به ایران سفر کنم.

گفتگو از: محمدرضا نظری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin