خبرگزاری جمهوری چک از روزنامه لیدووه نووینی نقل کرد که در پی گرم شدن روابط ایران و جمهوری چک، سفیر این کشور پس از 20 سال به تهران خواهد آمد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، روزنامه لیدووه نوینی چاپ پراگ نوشت که روابط ایران و چک از سال 2015 که مناسبات اتحادیه اروپا و ایران بهبود یافت تغییر کرده است و مراجعین به سفارت چک در تهران افزایش یافته اند.

در سال 2015 هیأتهایی از مجالس علیا و سفلای پارلمان چک و یان مِلادِک وزیر صنعت و تجارت این جمهوری به تهران آمدند. لوبومیر زوآرالِک نیز نخستین وزیر امور خارجه چک بود که به ایران سفر کرد.

اوایل بهار آتی مارتین تِلاپا جانشین وزیر امور خارجه چک به تهران سفر خواهد کرد و در پی این سفر هیأتی از سناتورهای چک به ایران خواهند آمد.

این روزنامه می نویسد که در پی تجدید روابط اقتصادی میان دو کشور انتظار می رود که روابط دیپلماتیک دو کشور نیز از نو برقرار شود. شاید در سال 2016 و پس از وقفه ای 20 ساله سفیر تام الاختیار جمهوری چک در ایران انتخاب شود.

وزیر امور خارجه چک می گوید: تجار و بازرگانان به من گفته اند که اوضاع تغییر کرده و رو به پیشرفت است و طرفهای ایرانی به وعده هایشان عمل می کنند.

ییری اسوالد، متخصص ایران و تاریخ آن آخرین سفیر تام الاختیار چک در ایران بود که سال 1994 راهی تهران شد. پس از آنکه جمهوری چک در سال 1998 میزبان رادیوی آمریکایی فارسی زبان اروپای آزاد/ رادیو آزادی شد، تهران ضمن اینکه پراگ را متهم نمود که منافع آمریکا را دنبال می کند، سفیر خود را فراخواند و بی سر و صدا تجارت با چک را تحریم کرد.

وزیر صنعت و تجارت چک در مورد فرصتهای صادراتی کالاهای چک به ایران به روزنامه لیدووه نووینی گفت: کالاهای چک کیفیتی آلمانی و قیمتی قابل قبولتر دارند و ایرانی ها نیز این نکته را درک می کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin