رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نیاز متقابل ایران و چین به تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی گفت: فراهم کردن بسترهای همکاری‌های بلندمدت توسط مقامات ایران و چین یک ضرورت انکار ناپذیر است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مجتبی ذوالنوری در دیدار چانگ هووآ سفیر چین در تهران با اشاره به روابط مثبت و رو به رشد جمهوری اسلامی ایران و چین در عرصه های مختلف اظهار داشت: روابط دوستانه و پایدار دو کشور پشتوانه محکمی برای ارتقاء سطح مناسبات فی‌مابین در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به ویژه روابط پارلمانی ایران و چین است.

وی افزود: توسعه و تقویت روابط مجالس ایران و چین بهترین راه برای درک بهتر از یکدیگر و نزدیک‌تر شدن ملت‌های دو کشور است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر سابقه طولانی مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور تصریح کرد: با توجه به نیاز متقابل ایران و چین به تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، فراهم کردن بسترهای همکاری‌های بلندمدت توسط مقامات دو کشور یک ضرورت انکار ناپذیر است.

ذوالنوری عنوان داشت: جاده ابریشم خاطره خوشی از ده‌ها سال روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از یکجانبه گرایی آمریکا در صحنه بین‌الملل افزود: امروزه یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی همچون ایران و چین موجب شده که دیدگاه کشورها در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی از نظر سیاسی و اقتصادی به هم نزدیک شود و این همسویی مانعی برای تک قطبی شدن جهان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار با اشاره به گفت و گوهای متعدد مقامات دولتی و پارلمانی ایران و چین گفت: سطح بالای تبادل هیات‌های پارلمانی و دولتی میان ایران و چین نشان دهنده عمق روابط دوستانه دو کشور است.

چانگ هوآ، سفیر چین در تهران در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه همکاری‌های فیمابین، تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور را عامل تحکیم روابط و پیوند چین و ایران دانست.

وی ضمن تشکر از حمایت جمهوری اسلامی ایران از مواضع چین در عرصه‌های بین‌المللی گفت: از مقامات جمهوری اسلامی ایران جهت حمایتشان از مواضع چین در عرصه‌های بین‌المللی به ویژه در مباحث حقوق بشری و حفظ تمامیت ارضی چین تشکر می‌کنم

سفیر چین در تهران در پایان این دیدار نسبت به تداوم گفت وگوهای خود با رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جهت تقویت روابط پارلمانی دو کشور ابراز امیدواری کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin