سفیر تاجیکستان در تهران با برگزاری نشست خبری، برنامه های اجلاس سران شانگهای در شهر دوشنبه را تشریح کرد.به گزارش آوا دیپلماتیک، “نعمت الله امام زاده” سفیر تاجیکستان در آستانه برگزاری اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه طی برپایی نشست خبری، گفت: تاجیکستان امسال ریاست دوره ای اجلاس شانگهای را برعهده دارد و از اینکه میزبان اجلاس سران و همچنین رییس جمهوری اسلامی ایران هستیم، خرسندیم.

وی افزود: هدف از تشکیل این اجلاس، تحکیم روابط دوستانه، توسعه همکاری های اقتصادی، فرهنگی و حتی همکاری در زمینه محیط زیست است.

سفیر تاجیکستان در تهران خاطرنشان کرد: به طور قطع در این نشست درباره موضوعات منطقه ای و بین المللی بحث و گفت و گو و در بیانیه پایانی به محورها و موضوعات مورد نظر سران کشورهای عضو در این خصوص اشاره خواهد شد.

وی اضافه کرد: قرار است علاوه بر بیانیه مشترک، توافقنامه هایی دوجانبه بین ایران و کشور تاجیکستان در زمینه های مختلف تنظیم و همزمان با سفر رییس جمهور ایران به تاجیکستان به امضا برسد.

وی همچنین به سفر رییس جمهوری به تاجیکستان اشاره کرد و گفت: قرار است در این سفر از نیروگاه برقابی و همچنین از خط راه آهن که از سوی سرمایه گذاران ایرانی ساخته شده است بهره برداری شود.

سفیر تاجیکستان افزود: در حال حاضر 150 شرکت ایرانی در بخش های مختلف در تاجیکستان مشغول به فعالیت هستند که امیدواریم با سفر رییس جمهوری ایران سطح مناسبات اقتصادی دو کشور و سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در اجلاس سران کشورهای عضو اجلاس شانگهای قرار است درباره ریاست دوره ای 2015-2014 این اجلاس تصمیم گیری شود.

نعمت الله امام زاده تامین ثبات وامنیت منطقه، همکاری در رشد اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی بین اعضای سازمان همکاری شانگهای را از جمله مهمترین اهداف این سازمان دانست.

وی درباره سطح روابط تجاری دو جانبه بین تهران و دوشنبه گفت: رقم تبادلات اقتصادی ناچیز است و در سال های گذشته نیز کاهش یافته است که امیدواریم سفر قریب الوقوع رییس جمهوری ایران به تاجیکستان باعث بهبود سطح روابط تجاری دو کشور شود.

سفیر تاجیکستان درباره امکان طرح موضوع مبارزه با تروریسم به عنوان مهمترین تهدید منطقه ای از جمله موضوعات مورد بحث در اجلاس شانگاهی گفت: البته تروریسم و افراطی گری موضوعی عمومی برای کل بشریت است و در این خصوص باید سازمان ملل و اتحادیه اروپا تصمیمات مهمی بگیرند اما به طور قطع این موضوع در اجلاس سران شانگهای مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم گام های مهمی در زمینه مبارزه با تروریسم برداشته شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار آوا دیپلماتیک درباره حضور تعدادی از اتباع تاجیکستان در میان گروهک تروریستی داعش اظهار داشت: داعش نه برای ایران بلکه برای تاجیکستان و همه کشورها مشکل و تهدید است.

وی افزود: ما اطلاعات دقیقی از تعداد کسانی که به این گروه افراطی پیوستند در اختیار نداریم اما به طور قطع این موضوع از سوی دولت تاجیکستان بررسی می شود و آنها تحت نظر خواهند بود.

سفیر تاجیکستان خاطرنشان کرد: البته براساس اخبار موجود از شهروندان همه کشورها در این گروه فعالیت دارند.

امامزاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره قرارداد انتقال آب تاجیکستان به ایران گفت: این موضوع زمینه خوبی برای همکاری دو کشور بوده و جلسات پیگیری آن در دستور کار است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin