سفیر بلاروس در تهران میزان پروژه های در دستورکار تهران – مینسک را بالاتر از حجم مبادلات تجاری دو کشور اعلام کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ویکتور ریباک در دیدار با مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور متبوعش برای تشویق سرمایه گذاران خارجی به اندازه سه برابر مبالغ سرمایه ای که آورده اند، به آنها امتیاز داده شده است.

به گفته سفیر بلاروس در تهران، ارزش پروژه های سرمایه گذاری و پروژه های در دستورکار میان ایران و بلاروس، بیش از 700 میلیون دلار است و شرکت های بزرگی هم در این پروژه ها حضور دارند.

وی افزود: زمینه های همکاری گسترده ای بین تهران – مینسک وجود دارد و در شرایط تحریم از انجام مقدمات لازم برای سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران خبر داد.

به گفته ریباک، دوستی میان دو کشور در شرایط دشواری ها قابل ارزیابی است و بلاروس در همکاری های مشترک با ایران به دنبال سود آنی نیست و توسعه مناسبات را در سطح وسیع جستجو می کنیم.

سفیر بلاروس، توسعه روابط گمرکی و بررسی مباحث تعرفه ای میان تهران – مینسک را خواستار شد و گسترش همکاریهای گمرکی و دیدار رئیسان گمرک دو کشور را در آینده نزدیک ضروری دانست.

وی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران را پایه گذار کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور معرفی کرد.

براساس این گزارش، مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران نسبت به علاقه مندی بلاروس برای گسترش همکاری ها با جمهوری اسلامی ابراز خشنودی کرد و افزود: سرمایه گذاری ایرانی ها در زمینه های مختلف از جمله صنایع نساجی برگرفته از پتروشیمی در بلاروس افزایش یافته است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: بلاروس عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا و از بنیانگذاران این اتحادیه است و اکنون فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا همکاری های گمرکی میان ایران و اوراسیا گسترش یابد.

وی افزود: مسئولان ایرانی آمادگی دارند تا به همراه سرمایه گذاران و تجار و بازرگانان کشورمان ، دیدارهایی را با مقام ها و فعالان اقتصادی بلا روس داشته باشند.

کرباسیان الکترونیکی شدن رویه های گمرکی و پیاده سازی سامانه جامع گمرکی در کشورمان را یادآور شد و گفت: سامانه مزبور، این امکان را فراهم می سازد تا برخلاف گذشته، تبادل اطلاعات میان دو کشور به روش الکترونیکی صورت پذیرد و برای تبادل آمار و اطلاعات تجارت خارجی این موضوع اولویت دارد.

لازم به یادآوری است، سال 2014 روابط ایران و بلاروس در عرصه های سیاسی به سرعت توسعه یافت و همکاری های اقتصادی و بازرگانی هم گسترش یافت و در این سال حجم مبادلات بازرگانی دو کشور به حدود 130 میلیون دلار رسید.

کشور بلاروس 207 هزار و 600 کیلو متر مربع مساحت دارد و جمعیت این کشور 9 میلیون و 600 هزار نفر است و این کشور عضو سازمان جهانی گمرک محسوب می شود . ایران و بلاروس براساس مقررات صادرات و واردات دارای تعرفه ترجیحی هستند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin