پانگ سن، سفیر جدید چین در ایران، با علی طیب نیا، وزیر اقتصاد کشورمان، دیدار و درباره گسترش مناسبات اقتصادی تبادل نظر کرد.به گزارش آوا دیپلماتیک، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد در دیدار با “پانگ سن” سفیر چین در ایران ضمن یادآوری سیر صعودی حجم مبادلات اقتصادی دو کشور از سالانه 500 میلون دلار در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به 27 میلیارد دلار در سال های اخیر، اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصاد به عنوان مسوول تنظیم روابط اقتصادی دو کشور، معتقدند ظرفیت های همکاری های ایران و چین با شیوه ها و روش های جدید می تواند بیش از مبادلات کنونی باشد.
طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تأمین انرژی، مواد معدنی و اقلام کشاورزی از مهم ترین اولویت های چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان است، افزود: ما می دانیم که چین برای تأمین این نیازها و به عنوان دارنده بیشترین حجم ذخایر خارجی در دنیا، در صدد سرمایه گذاری در خارج از این کشور است.
وزیر اقتصاد ادامه داد: ایران به عنوان کشوری بزرگ در یکی از حساس ترین مناطق جهان در مسیر دسترسی کشورهای غنی از منابع مالی (به عنوان مشتریان بالقوه تولیدات انبوه چین) همچون عراق، ترکیه و کشورهای آسیای میانه قرار دارد که علاوه بر برخورداری از این موقعیت سوق الجیشی، دارنده بیشترین منابع نفت و گاز دنیا به عنوان مهم ترین نیاز کشوری چون جمهوری خلق چین نیز هست.
طیب نیا گفت: ایران همچنین دارای میلیون ها نفر نیروی متخصص کارآزموده، توانمند و در عین حال ارزان است که در کنار شرایط پیش گفته، واجد ظرفیت های بسیاری برای توسعه همکاری های دو جانبه با جمهوری خلق چین است.
وزیر اقتصاد کشورمان در ادامه بر علاقه مندی ایران برای همکاری در زمینه سرمایه گذاری مستقیم چین در فرصت های بی شمار صنایعی چون خودرو، نفت، پتروشیمی را اعلام کرد.
وی همچنن با اشاره به توافقات اولیه رئیس جمهور کشورمان با همتای چینی خود در سفر به این کشور برای سرمایه گذاری چین بالغ بر 70 میلیارد دلار پروژه زیربنایی و تولیدی ایران، علاقه مندی کشورمان بر اجرایی شدن هر چه سریع تر این توافقات را مورد تأکید قرار داد.
در این دیدار “پانگ سن” سفیر جدید چین در ایران طی سخنانی، با اشاره به سابقه همکاری های گذشته و ظرفیت های موجود در ایران، بر علاقه مندی کشور متبوع خود برای توسعه همکاری ها و به ویژه سرمایه گذاری در کشورمان تأکید کرد.
سفیر چین همچنین عنوان نمود موضوعات مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد کشورمان را با جدیت دنبال خواهد کرد و نتایج حاصله را به ایشان منعکس خواهند نمود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin