فیلیپ تیه بو، سفیر فرانسه در تهران با مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ذوالنوری در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط پارلمانی رو به رشد جمهوری اسلامی ایران و فرانسه گفت: گفتگوهای خوبی در سطح روسای گروه‌های دوستی پارلمانی و کمیسیون‌های مختلف پارلمان دو کشور صورت گرفته است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از تبادل هیأت‌ها و تداوم گفتگوهای میان نمایندگان پارلمان دو کشور استقبال می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر سابقه طولانی مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور تصریح کرد: مناسبات اقتصادی دو کشور در سال های اخیر دستخوش فراز و نشیب‌هایی شده است اما با توجه به فضای کنونی حاکم بر روابط دو کشور در حال حاضر تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی و فراهم نمودن بسترهای همکاری‌های بلند مدت توسط مقامات دو کشور یک ضرورت انکار ناپذیر است.

ذوالنوری در ادامه سخنان خود با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در صحنه بین‌الملل افزود: زیاده‌خواهی و استانداردهای چندگانه کاخ سفید نشان دهنده آن است که آمریکائی ها با رفتارهای استبدادی و اسکتباری خود نمی‌خواهند مسائل و مشکلات حل شوند از این جهت فرانسه می‌بایست نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته و دنباله روی آمریکا نباشد.

وی افزود: تلاش فرانسه برای حفظ برجام امید بخش و دلگرم کننده است و در مقابل رویکرد ایران هم حفظ برجام در چارچوب اجرای تعهدات متقابل دیگر طرف‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از اجرایی نشدن کانال مالی مطرح شده برای ارتباط با کشورمان و عدم اقدامات عملی از سوی کشورهای اروپایی افزود: INSTEX اگرچه گامی به جلو بحساب می‌آید، اما تاخیر در اجرای آن و همچنین عدم بهره‌مندی مردم ایران از مزایای برجام در حالیکه جمهوری اسلامی ایران تعهدات برجامی خود را بطور کامل انجام داده است، ناامیدی نسبت به اروپا را میان مردم و دولتمردان تقویت کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن بیانیه سه کشور اروپایی در خصوص حمله به تأسیسات آرامکو و مسئول دانستن جمهوری اسلامی ایران در این قضیه، افزود: مردم یمن با تلاش توان دفاعی خود را بالا برده‌اند و به توان پهپادی رسیدند، چرا وقتی آن ها از خود دفاع می‌کنند سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس علیه ایران بیانیه صادر می‌کنند در حالی که هیچ سندی در مورد نقش ایران در این خصوص وجود ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: متاسفانه همچنان شاهد فروش تسلیحات از طرف اروپایی‌ها به عربستان سعودی و استمرار جنایات جنگی نیروهای ائتلاف در جنگ یمن هستیم.

وی در پایان با اشاره به لزوم امنیت خلیج فارس توسط کشورهای منطقه گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا ثبات در منطقه برای تامین امنیت آبراه‌های بین‌المللی و عدم اخلال در تجارت بین‌الملل حفظ گردد.

فیلیپ تیه بو، سفیر فرانسه در تهران در ابتدای این دیدار با اشاره با اظهار تاسف از تصمیم یکجانبه آمریکا در خروج از توافق بین‌المللی برجام گفت: فرانسه همواره از توافق بین‌المللی برجام حمایت کرده و در صدد تلاش برای برداشتن تحریم‌ها از سوی کاخ سفید هستیم.

وی افزود: علیرغم ابراز ناراحتی آمریکا از راه اندازی INSTEX دولت‌های اروپایی تمام تلاش خود را برای عملی کردن این ابزار خواهند کرد.

سفیر فرانسه در پایان این دیدار نسبت به تداوم گفتگوهای خود با رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جهت تقویت روابط پارلمانی دو کشور ابراز امیدواری کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin