اسخت اورازبای سفیر قزاقستان در تهران با غلامرضا نوری قزلجه رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نوری در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و مثبت جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان گفت: همواره روابطی دوستانه و بر اساس احترام متقابل میان دو کشور برقرار بوده است.

وی در همین بخش افزود: گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان از هرگونه اقدامی در راستای توسعه و گسترش مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه روابط پارلمانی فیمابین استقبال و حمایت می کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی و قزاقستان با تأکید بر استفاده از ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور افزود: توانمندی های فراوانی در ایران و قزاقستان وجود دارد که می توان با برنامه ریزی مناسب و معرفی آن به تجار و بازرگانان دو کشور در راستای منافع دو ملت بهره برد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی سطح مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان را قابل قبول ندانست و تصریح کرد: عملیاتی کردن توافقات نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می تواند با ارتقا سطح مناسبات اقتصادی فیمابین منجر شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان گفت: نگاه یکجانبه گرایانه آمریکا به کشورهای جهان و اعمال تحریم های ناعادلانه علیه کشورهای مستقل مانند جمهوری اسلامی ایران قطعاً با شکست روبرو خواهد شد و نباید ارتباطات ایران و قزاقستان به سیاست ­های خصمانه آمریکا گره زده شود.

نوری قزلجه در پایان این دیدار بر ضرورت رفع موانع صدور روادید تجار و گردشگران ایرانی، توسعه توریسم سلامت و همکاری های بانکی فیمابین تأکید کرد.

در ادامه این دیدار اسخت اورازبای سفیر قزاقستان در تهران، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم در منطقه خواند و افزود: ایران از کشورهای دوست قزاقستان است و مقامات عالی رتبه سیاسی و پارلمانی قزاقستان بر تقویت و تحکیم ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تأکید خاص دارند.

سفیر قزاقستان نقش مجالس دو کشور را مهم و تأثیرگذار دانست و تشکیل گروه دوستی پارلمانی در مجالس ایران و قزاقستان را تقویت کننده مناسبات ذکر کرد.

وی در ادامه با تأکید بر تداوم گفتگو و رایزنی ­های سیاسی دو کشور در مجامع منطقه ای و بین المللی گفت: رایزنی های مستمر دو کشور می تواند به افزایش تبادلات اقتصادی فیمابین و برقراری ثبات و امنیت منطقه ای کمک فراوانی کند.

شایان ذکر است در این دیدار پروین صالحی مبارکه، مهدی اسماعیلی و مهرداد ویس­کرمی نمایندگان مردم مبارکه، میانه و خرم آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان با بیان نقطه نظرات خود، برقراری پرواز مستقیم میان تهران و آلماتی و رفع موانع سرمایه گذاری های مشترک و همگرایی منطقه ای این کشور تأکید کردند و از میزبانی قزاقستان در برگزاری روند آستانه در خصوص حل بحران سوریه حمایت کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin