عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سفیر ترکیه در تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، برزگر در ابتدای این دیدار با اشاره به مناسبات خوب دو کشور گفت: ایران و ترکیه بعنوان دو کشور همسایه و مسلمان، از سطح ارتباطات و تعاملات مطلوبی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردارند.

وی همچنین با برشمردن توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی دو کشور، افزود: می‌بایست از تمامی ظرفیت‌های ایران و ترکیه برای افزایش مبادلات فیمابین و تحقق تراز تجاری 30 میلیارد دلاری میان دو کشور استفاده کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار گفت: بازگشایی مرز کوزه‌رَش در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه، ضمن کمک به افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور، مسیر حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی و امکان دسترسی به مراکز اقتصادی و صنعتی دو کشور را آسان و کوتاه‌تر می‌کند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در همین بخش تصریح کرد: اجرایی کردن توافقات امضا شده و سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور می‌تواند به ارتقاء سطح مراودات منجر گردد.

همچنین در این دیدار، عین الله شریف پور، نماینده مردم ماکو، چالدران، پُلدشت و شوط و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به معیشت ساکنان نواحی مرزی دو کشور و کمک به رونق کسب و کار آنان نقش مهمی در کاهش روند مهاجرت به شهرها و دیگر معضلات و مشکلات موجود در این مناطق دارد.

وی بر این اساس به اهمیت ایجاد بازارچه‌های مرزی اشاره کرد و افزود: بازگشایی مجدد بازارچه مرزی شیخ سیلو علیا در شهرستان چالدران و دیگر بازارچه‌های مرزی منطقه، نقش مهمی در تامین معیشت پایدار ساکنان مناطق مرزی دو کشور و رونق چرخه مبادلات اقتصادی فیمابین دارد.

دریا اورِس، سفیر ترکیه در تهران در ادامه این دیدار با اشاره به تعاملات رو به رشد سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی ایران و ترکیه گفت: افزایش مناسبات دوستانه فیمابین در عرصه‌های مختلف با اهتمام و پیگیری مقامات عالیرتبه دو کشور نقش مهمی در رفع موانع و مشکلات توسعه همکاری‌ها دارد.

سفیر ترکیه با اشاره به نقش گذرگاه‌های مرزی در رونق اقتصادی و کمک به کاهش آسیب‌های امنیتی و اجتماعی در منطقه افزود: خواست و اراده طرفین برای گسترش تعاملات فیمابین، نقش مهمی در تسهیل امور دارد و امیدواریم بزودی شاهد افزایش توسعه و شکوفایی اقتصادی در مناطق مرزی دو کشور باشیم.

وی در پایان این دیدار بر انجام پیگیری‌های لازم تا حصول نتیجه و توسعه ارتباط مستمر میان مسئولان سیاسی و پارلمانی دو کشور خبر داد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin