چانگ هوآ، سفیر چین در تهران با امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، در ابتدا فرا رسیدن روز ملی چین را تبریک گفت و با اشاره به روابط دیرینه و پایدار دو کشور اظهار داشت: پیشینه مراودات فیمابین و روند رو به رشد تعاملات جمهوری اسلامی ایران و چین نشان از پیوند عمیق، اشتراکات فرهنگی و اجتماعی دو کشور دارد.

وی در همین راستا بر توسعه و گسترش همکاری ها و اهمیت طرح مشارکت جامع راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین تأکید کرد.

امیر عبداللهیان ضمن ابلاغ سلام رئیس مجلس شورای اسلامی به مقامات عالی و رئیس پارلمان چین، با توجه به تشکیل گروه‌ دوستی پارلمانی ایران و چین در مجلس یازدهم ابراز داشت: مجلس شورای اسلامی معتقد به گسترش همکاری‌های پارلمانی در فضای نوین فراروی دو کشور است و نسبت به ارتقاء مراودات دو کشور اهمیت ویژه ای قائل است.

دستیار ویژه رئیس و مدیرکل امور بین الملل با تأکید بر اهمیت تداوم گفتگو ورایزنی­های دو کشور در موضوعات منطقه­ ای و بین­ المللی تصریح کرد: اشتراک نظرات جمهوری اسلامی ایران و چین در برابر یکجانبه­ گرایی و رفتارهای زورگویانه آمریکا و مقابله با سیاست های تهاجمی این کشور می تواند به تقویت صلح، برقراری ثبات و امنیت پایدار در جهان منجر گردد.

وی همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های گوناگون را پشتوانه مهمی برای توسعه روابط دوستانه فیمابین دانست و افزود: در راستای منافع دو ملت، بسترهای مناسبی در بخش‌های مختلف همکاری ­ها وجود دارد که توسعه این تعاملات به سود دو کشور خواهد بود.

امیرعبداللهیان مهار کرونا ویروس در چین را مهم دانست و با تبریک موفقیت این کشور در کشف و تست واکسن کرونا افزود: تبادل تجارب تهران و پکن در مبارزه با شیوع کرونا به تعمیق همکاری های بهداشتی و درمانی فیمابین و تولید واکسن کرونا کمک خواهد کرد.

در ادامه این دیدار، چانگ هوآ سفیر چین در تهران با ابراز خرسندی از افزایش مراودات و ضمن ابلاغ سلام رئیس مجلس چین به آقای دکتر قالیباف بیان داشت: چین توجه زیادی به توسعه همکاری‌ با جمهوری اسلامی ایران دارد و برای گسترش مناسبات دوجانبه اهمیت زیادی قائل است.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت همکاری‌های دوجانبه و پارلمانی مطلوب و رو به گسترش است و تعاملات اقتصادی بر اهمیت ارتقاء روابط و همکاری ها خواهد افزود.

سفیر چین رابطه فعال گروه‌ دوستی پارلمانی دو کشور را مهم برشمرد و اظهار داشت: دیدارهای پارلمانی در سطوح مختلف با هماهنگی و برنامه ریزی های انجام شده، کمک به تقویت همکاری همه جانبه دو کشور خواهد بود.

در این دیدار، آخرین مناسبات پارلمانی، منطقه ای و بین المللی از جمله بحران در منطقه قره‌باغ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin