رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در تهران با فداحسین مالکی رئیس فراکسیون مرزنشینان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مالکی در این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی میان ایران و پاکستان، گفت: ریشه عمیق اشتراکات بین دو کشور در عرصه‌های مختلف، بستر مناسبی برای گسترش مناسبات فیمابین به وجود آورده است.

وی با اشاره به سفرهای پارلمانی صورت گرفته بین نمایندگان مجالس دو کشور، تصریح کرد: دیدارها و گفتگوهای پارلمانی فرصتی برای تقویت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ایجاد کرده است که باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات افغانستان، خاطرنشان کرد: ظرفیت همکاری‌های مطلوب جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در رفع مشکلات افغانستان موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه به رفع مسائل افغانستان گره خورده است، توضیح داد: حضور 20 ساله آمریکایی‌ها در افغانستان نتیجه‌ای جز آوارگی مردم مظلوم این کشور به همراه نداشته است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، راه‌حل کشور افغانستان را تشکیل حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام دانست و تاکید کرد: همکاری جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به منظور ایجاد ثبات در افغانستان موثر است.

وی در ادامه با اشاره به مرز بیش از 900 کیلومتری بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، تاکید کرد: مرز گسترده بین دو کشور فرصتی کم‌نظیر در توسعه مراودات اقتصادی و تجاری در قالب بازارچه‌های مرزی و ایجاد شهر‌ک‌های صنعتی مشترک به وجود آورده است.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت اشتغالزایی و رفع مشکلات مرزنشینان، عنوان کرد: توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد بازارچه‌های مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در حفظ امنیت مرزها و بهبود زندگی مردمان مرزنشین موثر خواهد بود.

مالکی با تاکید بر لزوم تعامل میان بنادر چابهار، گوادر و کراچی، اثربخشی این تعامل در توسعه اقتصاد منطقه و گسترش مناسبات فیمابین را موثر دانست.

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان اینکه زندگی مردم دو طرف مرز جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به دلیل‌ قرابت‌های خویشاوندی، فرهنگی و اشتراکات دینی و مذهبی به یکدیگر گره خورده است، گفت: ایجاد پایانه‌‌های مسافربری و تقویت بازارچه‌های مرزی، می‌‌تواند نقش مهمی در رفع مشکلات مرزنشینان این منطقه ایفا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در ادامه ایجاد تعاملات و همکاری‌های مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را در گسترش مناسبات فیمابین موثر دانست.

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار، نیک‌شهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار، گفت: سیاست دولت جدید جمهوری اسلامی ایران که مورد حمایت مجلس شورای اسلامی نیز هست، توسعه مناسبات با همسایگان به ویژه گسترش همکاری‌ها با پاکستان است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، با اشاره به مشکلات مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، تصریح کرد: با کاهش بیماری کرونا و ایجاد زیرساخت‌ها در اطراف مرز، تقویت بازارچه‌های مرزی، ایجاد خط دریایی بین بنادر چابهار، گوادر و کراچی و افزایش ساعت کاری مرزها می‌توانیم به رفع مشکلات مرزنشیان امیدوار باشیم.

رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در تهران نیز در این دیدار با اشاره به سطح بالای همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر لزوم استفاده از توانمندی‌های موجود در دوکشور برای توسعه مناسبات فیمابین تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری نشست آتی وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد، تصریح کرد: مسئله افغانستان فرصتی مناسب به منظور همگرایی و وحدت کشورهای اسلامی برای رفع مشکلات مردم افغانستان است.

سفیر پاکستان در تهران با بیان اینکه حضور کشورهای غربی و خارجی‌ها برای منطقه دستاوردی جز ویرانی نداشته است، گفت: مسائل کشورهای منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود.

وی تمامی اقوام افغانستان را دوست و برادر یکدیگر دانست و افزود: راه حل مشکل افغانستان، تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی اقوام است.

رحیم حیات قریشی در پایان ظرفیت‌ بازارچه‌های مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند دانست و بر لزوم رفع موانع در مسیر توسعه این بازارچه‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و تقویت همکاری‌ها در این زمینه تاکید کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin