علی اکبر شعبانی‌فرد استاندار مرکزی در دیدار با سفیر روسیه بر گسترش ارتباطات موثر و قوی‌تری بین ایران و روسیه تاکید کرد.به گزارش آوا دیپلماتیک، شعبانی‌فرد استاندار استان مرکزی در دیدار با سفیر روسیه گفت: سفر هیات تجاری استان مرکزی به روسیه در سال گذشته، شرایط خوب و ارتباطات موثری مابین بازرگانان، تجار و مسئولان استان مرکزی با استان‌های مختلف روسیه به وجود آورده است و این ارتباطات در حال حاضر برقرار است.

وی در ادامه افزود:ما به دنبال این هستیم که این پیوندها قوی‌تر و سبب همکاری بیشتر طرفین در حوزه صادرات و واردات شود.

شعبانی فرد تصریح کرد: اتحاد سه گانه امروز چین، ایران و روسیه در جهان می‌تواند اثرگذار باشد، زیرا در پشت لایه‌های ارتباط سیاسی، به طور حتم ارتباطات اقتصادی و بازرگانی وجود دارد.

محمدرضا جعفری، رییس اتاق بازرگانی اراک نیز در این نشست افزود: پیرو سفری که اتاق بازرگانی اراک به سفارت فدراسیون روسیه در تهران داشت، این نشست برگزار شد.

وی در ادامه افزود: علی‌رغم سطح بالای روابط سیاسی بین دو کشور ایران و روسیه ولی سطح روابط اقتصادی دو کشور گسترده نیست.

رییس اتاق بازرگانی اراک خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر دو و نیم میلیارد دلار صرف مبادلات تجاری شد که با توجه به سطح بالای روابط سیاسی این رقم بسیار ناچیز است.

“لوان جاگاریان” سفیر فدراسیون روسیه در این نشست گفت:با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی که بخش کشاورزی در این منطقه وجود دارد ما آمادگی داریم برای توسعه تبادلات اقتصادی میان دو کشور ایران و مسکو در این بخش سرمایه گذاری کنیم.

وی تصریح کرد: ایران و روسیه مرز مشترک ندارند، اما همسایه دریا به دریا هستند که خوشبختانه در دیدار اخیر رئیس جمهور دو کشور گسترش روابط فرهنگی مورد تاکید قرار گفت.

سفیر فدراسیون روسیه ادامه داد: از پیشنهاد خواهر‌خواندگی استان مرکزی با یکی از استان‌های صنعتی روسیه نیز با کمال میل استقبال کرده و به محض بازگشت به روسیه این طرح را مطرح خواهم کرد تا زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.

جاگاریان همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته بین مسئولان دو کشور در زمینه  ارز ملی در مبادلات تجاری بین تهران و مسکو بیان داشت: این مذاکرات صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون اجرایی نشده که به زودی تکلیف این موضوع نیز روشن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در شرایط موجود حجم فروش کالا به ایران رو به کاهش گذاشته شده، گفت: متاسفانه درحال حاضر سطح تبادل کالا بین دو کشور رضایت ‌بخش نیست که باید راهکارهای افزایش حجم تبادلات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin