سفیر جمهوری آذربایجان در ایران طی سفر به تبریز با “اسماعیل جبارزاده” استاندار آذربایجان شرقی دیدار و تبادل نظر کرد.به گزارش آوا دیپلماتیک، استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با “جوانشیر آخوندوف” سفیر جمهوری آذربایجان در تهران، آمادگی این استان را برای توسعه روابط با همسایه شمال غربی ایران در زمینه‌های مختلف اعلام کرد و گفت: روابط ایران و آذربایجان باید قوی‌تر و گسترده‌تر از وضعیت فعلی باشد.
وی بر علاقمندی استان آذربایجان شرقی برای توسعه مناسبات اقتصادی با جمهوری آذربایجان تاکید کرد و با اشاره به فعالیت بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی در تبریز در زمینه‌های مختلف، افزود: می‌توانیم توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این واحدها را با آذربایجان به اشتراک بگذاریم.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین آمادگی دانشگاه‌های تبریز برای پذیرش دانشجویان پزشکی و پزشکان جمهوری آذربایجان برای گذراندن دور‌های تخصصی را اعلام و بر افزایش روابط علمی، فرهنگی و دانشگاهی دو طرف تاکید کرد.
وی گفت: دانشجویان، سفیران فرهنگی دو کشور هستند و رفت‌وآمد آنها می‌تواند زمینه توسعه روابط فرهنگی را فراهم کند.
وی در پایان با تاکید بر افزایش روابط فرهنگی بین دو ملت ایران و آذربایجان، تصریح کرد: دولت ایران برای سهولت رفت‌وآمد اتباع آذربایجان، اخذ روادید برای آنها را لغو کرده است و انتظار مردم ایران هم این است که این محدودیت از سوی دولت آذربایجان نیز برداشته شود.
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران هم در این دیدار ایران را کشوری با یک تاریخ بزرگ توصیف کرد و با بیان این که حفظ ثروت ارزشمند تاریخ و میراث فرهنگی، وظیفه سنگینی بر عهده ماست، از اهتمام استاندار آذربایجان شرقی در خصوص ایجاد فرهنگستان زبان آذری قدردانی کرد.
جوانشیر آخوندوف در ادامه به زمینه‌های مشترک همکاری دو کشور ایران و آذربایجان اشاره و بر گسترش این زمینه‌ها تاکید کرد.
وی با بیان این که موضوع حمل و نقل برای ما بسیار مهم است، افزود: دولت جمهوری آذربایجان اقدامات زیادی برای اتصال خط آهن این کشور به راه‌آهن سراسری ایران کرده است و امیدواریم این اقدامات به زودی به نتیجه برسد.
آخوندوفبا اشاره به این که امسال در جمهوری آذربایجان، سال صنایع اعلام شده، اظهار داشت: دولت، تسهیلات خوبی برای ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی ارایه کرده است و ما آماده پذیرش سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی در پارک‌های فناوری و شهرک‌های صنعتی آذربایجان هستیم.
سفیر جمهوری آذربایجان با اشاره به حضور دانشجویان این کشور در دانشگاه‌های ایران، از احداث بیمارستان‌های جدید در آذربایجان خبر داد و با یادآوری ضرورت آموزش‌های تخصصی در زمینه مهندسی تجهیزات پزشکی در این کشور، از دانشگاه‌های تبریز در این زمینه درخواست همکاری کرد.
وی همچنین ساماندهی رفت‌وآمد اتباع این کشور برای درمان به ایران را ضروری دانست و گفت: البته مشکلات در این زمینه نسبت به گذشته کمتر شده است، اما تنظیم برنامه جامعی برای ساماندهی فرایندهای مختلف اعزام، درمان و پذیرش بیماران آذربایجانی در شهرهای مختلف ایران ضروری است

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin