به منظور بهبود وضعیت تراز تجاری بنگلادش با ایران، سفیر این کشور با رییس و اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان دیدار کرد.به گزارش آوا دیپلماتیک، رییس اتاق زنجان در دیدار با “خندکار عبدالستار” سفیر بنگلادش در ایران ضمن اشاره به وضعیت استان زنجان، گفت: زنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در میان تجار و بازرگانان بنگلادش ایفا کند.
“غلامحسین جمیلی” با اشاره به آمار موجود، سطح مبادلات تجاری زنجان و بنگلادش را صفر دانست و ابراز امیدواری کرد، این سفر بتواند زمینه‌های مناسب جهت گسترش روابط تجاری بین تجار زنجان و بنگلادش را فراهم کند.
وی، مهم‌ترین مزیت صادراتی استان را سرب و روی و مس عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به تولید 75 درصد سرب و روی کشور، زنجان می‌تواند نقش مهمی در صادرات این محصول به بنگلادش ایفا کند. هم‌چنین معادن سنگ‌های تزیینی با توجه به نیاز و واردات کشور بنگلادش می‌تواند از تجارت‌های قابل اتکا طرفین باشد.
در ادامه این نشست “خندکار عبدالستار” سفیر کشور بنگلادش نیز هدف از سفر خود به زنجان را گسترش روابط دوجانبه بین ایران و بنگلادش ذکر کرد و گفت: طی سه سال گذشته روابط تجاری ایران و بنگلادش سیر نزولی داشته است که ما سعی می‌کنیم با سفر به شهرهای مختلف و دیدار با روسای اتاق‌های بازرگانی و تجار شهرها یک دیپلماسی قوی تجاری بین دو کشور ایجاد کنیم.
وی با اشاره به این‌که بنگلادش به 67 کشور جهان دارو صادر می‌کند، اظهار کرد: داروهای کشور ما اکثراً تحت لیسانس کشورهای اروپایی بوده و ما می‌توانیم در این خصوص با ایران وارد تجارت شویم. هم‌چنین در بخش پوشاک نیز کشور بنگلادش از حیث کیفیت و قیمت در دنیا مطرح است و ما می‌توانیم پوشاک تولیدی خود را به ایران با قیمت مناسب صادر کنیم.
سفیر بنگلادش، روابط ایران با کشور متبوعش را از حیث فرهنگی بسیار دیرینه دانست و تاکید کرد: در گذشته به لحاظ ازدواج اتباع ایرانی با بنگلادش، روابط خوبی نیز بین مردم دو کشور ایجاد شده که این خود زمینه مناسبی جهت گسترش تعاملات دو کشور می‌باشد.
وی، آمادگی این کشور برای کاهش اثرات تحریم‌ها به نفع ایران را اعلام کرد و گفت: ما آمادگی داریم به هر روشی که تجار ایران برای کاهش تحریم‌ها انجام می‌دهند با ایران وارد مذاکره شویم.
سفیر بنگلادش هم‌چنین از رییس اتاق زنجان خواست زمینه‌های فعالیت تجار زنجانی را به صورت مکتوب به سفارت بنگلادش ارسال کند، تا سفارت زمینه‌های لازم جهت یافتن شرکای تجاری مناسب را فراهم نمایند. هم‌چنین مقرر شد اطلاعات صنایع دارویی کشور بنگلادش طی هفته آینده در اختیار اتاق زنجان قرار گیرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin