دکتر منصور تاجری، در دیدار با سرکنسول افغانستان، هم مرزی سیستان و بلوچستان با افغانستان را یک نقطه عطف برای تقویت همکاری دو جانبه دانست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، دکتر منصور تاجری در نشست مشترک با سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان و نماینده وزارت امور خارجه در جنوب شرق کشور که در محل این نهاد برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی و بر خاسته از متن انقلاب فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1359 تأسیس که وظیفه پاکسازی و آماده سازی دانشگاه ها را برای شروع یک انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها عهده دار شد.

دکتر تاجری ادامه داد: در طول 35 سال گذشته که از تاسیس جهاددانشگاهی در سیستان و بلوچستان می‌گذرد، این نهاد در حوزه‌های فرهنگ، آموزش، تحقیقات و اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توانسته است منشأ خدماتی ارزشمند و ماندگار برای مردم این استان باشد.

وی ضمن خیرمقدم به مهندس عبدالرحیم نیکپور سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان و نمایندگان وزارت خارجه در جنوب شرق کشور گفت: ناگفته پیداست که دو کشور ایران و افغانستان از علقه ها و پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، قومی و مذهبی برخوردارند. به گونه ای که دو کشور تا سال 1275 ق یک کشور محسوب می شدند. در واقع دوستی این دو ملت بسیار عمیق و دیرینه است و دو ملت از یک فرهنگ و تمدن مشترک برخوردار و هر دو پیرو دین مبین اسلام هستند، ضمن آنکه زبان فارسی به عنوان زبان مشترک دو ملت نقش قابل‌ توجهی در تعامل فرهنگی میان دو کشور داشته و به عنوان یک پل زرین و جاودانه در این بین نقش‌آفرینی کرده است.

رییس جهاددانشگاهی استان تصریح کرد: به حمدالله امروز می‌بینیم که مسئولان سیاسی هر دو کشور در سطح عالی نسبت به تقویت دوستی‌های دو ملت تاکید دارند و عملکردها نیز گویای همین عزم و اراده طرفین است، البته انتظارات ملت‌ها از نهادهای دولتی این است که اهتمام بیشتری نسبت به تسهیل زمینه های تبادل فرهنگی، علمی و آموزشی میان دو کشور صورت پذیرد.

وی با بیان این که در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه دو کشور تقویت پیوندهای فرهنگی، علمی و آموزشی برای توسعه ارتباط میان دو کشور ایران و افغانستان و نهادینه کردن این تعاملات است، افزود: با توجه به اینکه مسائل علمی و آموزشی ماهیت ذاتی جهاددانشگاهی در حوزه مأموریت‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی است، معتقدیم این بخش از جمله مسائل مهمی است که می‌تواند در روابط دو کشور ایران و افغانستان در دستور کار قرار گیرد.

عضو کارگروه تخصصی، آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان، هم مرزی سیستان و بلوچستان با افغانستان را یک نقطه عطف برای تقویت زمینه‌های همکاری دو جانبه با ولایات هم‌جوار در افغانستان دانست و گفت: توسعه و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی مشترک، نیازمند درک صحیح و همه‌جانبه از شرایط امروز افغانستان و شناسایی ظرفیت‌های کم نظیر موجود در این کشور است که بدون تردید برگزاری نشست‌های فرهنگی، دینی و معرفتی، انجام همایش های گوناگون و نیز رفت و آمد نخبگان فرهنگی دو کشور در بخش های دانشگاهی و حوزه های دینی و معرفتی نقش قابل‌توجهی را در بر طرف کردن موانع پیوندهای فرهنگی-علمی و آموزشی موجود خواهد داشت.

دکتر تاجری افزود: به نظر می‌آید در این راستا تعامل با شخصیت‌های فرهنگی، علمی و آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها و حوزه های دینی و معرفتی بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر باشد.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی در حوزه علم و تحقیقات در افغانستان، گفت: به نظر ما می آید که توسعه آموزش، تحقیق و فرهنگ می‌تواند یکی از موضوعات جدی همکاری ما و افغانستان باشد، امروزه بیش از 10 میلیون دانش‌آموز افغان در 20 هزار مدرسه در افغانستان درس می‌خوانند که تعداد مدارس با تعداد دانش‌آموزان همخوانی و سنخیت ندارد و سالانه حدود 115 تا 140 هزار دانشجوی افغان وارد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خصوصی و دولتی این کشور می‌شوند و ایران اسلامی تنها کشوری است که می تواند در خصوص بالا بردن ظرفیت علمی و اموزشی افغانستان تاثیر گذار باشد.

رییس جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: بازماندن 80 هزار دانش‌آموز از پذیرش در دانشگاه‌ها می‌تواند زمینه ای مناسب برای توسعه همکاری‌های آموزشی این نهاد با کشور افغانستان باشد؛ با توجه به این که در حال حاضر 20 هزار دانشجو از اتباع افغانی نیز در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران تحصیل می کنند.

دکتر تاجری در بخش دیگری از سخنان خود به تصویرسازی‌های نادرست بیگانگان درباره مردم ایران و افغانستان نسبت به یکدیگر اشاره و عنوان کرد: یکی از راه‌های تغییر این تصویر نادرست متقابل همین مجامع دانشگاهی، رسانه ها و همکاری های علمی آموزشی و فرهنگی است.

این مقام مسوول در ادامه اظهارداشت: ما معتقدیم که افغانستان خواستگاه مکاتب ادبی، علمی و هنری دیرینه‌ است و این پیشینه قوی و غنی فرهنگی دو کشور می‌تواند تعاملات ما را در دستگاه‌های علمی و فرهنگی بیشتر کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اگر چه امروزه فعالیت‌های علمی- پژوهشی در خصوص مسائل مشترک دو کشور در حال انجام است، اما متاسفانه این فعالیت‌ها از یک پیوستگی، انسجام و جامعیت کافی برخوردار نیست و وجود80 مرکز تحصیلات عالی در افغانستان می‌تواند ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت های دو جانبه باشد.

رییس جهاددانشگاهی استان هدف از این نشست را هم اندیشی و رسیدن به یک فهم مشترک برای توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه فرهنگ، آموزش و تحقیقات دانست و گفت: این همکاری‌های بین‌المللی را می‌توانیم از دریچه تجربه و توانمندی نهاد دانش بنیان جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان انجام بدهیم؛ ما آماده ایم تا انتظارات و نیازمندی های شما را بشناسیم تا بر اساس آن انتظارات، بستر همکاری های مشترک را در قالب انعقاد یک سند همکاری و تفاهم نامه آماده سازیم.

دکترتاجری در ادامه اظهار کرد: آنچه فعلا در زمینه‌ همکاری‌های دو جانبه با ولایات هم مرز سیستان و بلوچستان در افغانستان به ذهنمان رسیده است، تأسیس مرکز مطالعات افغانستان در جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان است که از طریق این مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی بتوانیم ظرفیت ها واولویت های تحقیقاتی افغانستان را نیازسنجی و دسته بندی بکنیم.

وی به توانمندی جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش های تخصصی و فوق تخصصی اشاره کرد و خاطرنشان نمود: می‌توانیم یک مرکز آموزش عالی علمی کاربردی با تاکید بر آموزش‌های مهارتی با توجه به نیاز جوانان کشور دوست و برادر افغانستان در ولایات همسایه ایجاد کنیم.

دکتر تاجری گفت: در آموزش‌های مهارتی یک پیوندی میان مباحث تئوریک و عملی ایجاد می‌شود و سرفصل هایش مهارتی است.

وی به وجود اساتید، تحصیل کردگان و اعضای هیئت‌های علمی برجسته در سیستان و بلوچستان و افغانستان برای استفاده در مراکز آموزش عالی اشاره و اضافه کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند مراکز آموزشی کوتاه مدت تخصصی را نیز در افغانستان تأسیس کند که در این مراکز یکسری آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی برای پزشکان، مهندسان و اساتید دانشگاه‌ها وجوانان ارایه می‌شود و یا جوانان و متخصصان افغان می توانند پس از طی فرایند اداری و تشریفات قانونی دوره های فوق تخصصی را در مراکز وابسته به این نهاد طی نمایند.

رییس جهاددانشگاهی استان با عنایت به سطح نازل شاخص های سلامت و بهداشت در افغانستان همکاری در حوزه بهداشت و سلامت را از دیگر توانمندی‌های علمی جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان اعلام و بیان کرد: با توجه به اینکه بهداشت و سلامت از مسائل مهم و ‌روز دنیا است، و با توجه به ستم‌هایی که در طول 30 سال اخیر توسط بیگانگان به برادران و خواهران افغانستان روا داشته شده طبیعی است که باید شاخص‌های بخش سلامت و بهداشت در این کشور ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: ایران به واسطه فعالیت‌های علمی پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی، جزو چند کشور برتر دنیا در زمینه درمان نازایی و ناباروری؛ شبیه سازی و سلول های بنیادی است و با توجه به نیاز‌ها و افزایش زاد و ولدی که در این کشور وجود دارد، جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان با همکاری پژوهشگاه رویان و مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان قم آمادگی دارد تا در استان پذیرای بیماران دارای نازایی از کشور افغانستان باشد.

رییس جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان در بخش دیگر از سخنانش با توجه به راه اندازی مرکز خدمات تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی در استان در آینده ای نزدیک از آمادگی جهاددانشگاهی دانشگاه پزشکی برای پذیرش بیماران این حوزه و حتی بررسی شرایط برای تأسیس یک کلینیک فوق تخصصی داندانپزشکی در افغانستان خبر داد .

عضو کارگروه تخصصی، آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری سیستان و بلوچستان تأسیس آزمایشگاه تشخیص طبی ژنتیک در آینده ای نزدیک در استان و پذیرش بیماران افغانی را در این موسسه و بررسی شرایط برای ایجاد و راه اندازی این مرکز تخصصی را در کشور دوست و برادرافغانستان را از توانمندی‌های دیگر جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه سلامت دانست و ادامه داد: این آزمایشگاه در حوزه نازایی و ناباروری بااهمیت و ضروری است.

دکتر تاجری در بخش دیگر سخنانش پیشنهاد داد: جهاددانشگاهی سیستان وبلوچستان با همکاری رویان می‌تواند نمایندگی بانک خون بند ناف را نیز در افغانستان تأسیس یا نمونه‌های نوزادان این کشور را در بانک خون بند ناف سیستان و بلوچستان و پژوهشگاه رویان نگهداری کند، در خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده سلول‌های بنیادین فراوانی وجود که می‌تواند در روند درمان بیماری‌های بدخیمی مانند تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن و همچنین کم خونی استفاده شود.

وی با بیان اینکه زمینه‌های متعدد همکاری در جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان وجود دارد، افزود: در حوزه فرهنگ، برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری بین المللی، برگزاری جشنواره های قرانی دانشجویان استان و ولایات هم مرز ایران و افغانستان، برگزاری محافل ادبی و نشست های شعر دانشجویی ویژه دانشجویان دو کشور، بررسی اجرای طرح فرهنگی ایران مرز پرگهر و بازدید و دیداردانشجویان استان با مواریث و مفاخر فرهنگی یکدیگر از دیگر زمینه های همکاری این نهاد در عرصه فرهنگی و هنری است .

دکتر تاجری به ظرفیت خبرگزاری ایسنا و ایکنای استان اشاره کرد و افزود این قابلیت نیز از دیگر توانمندی های جهاد دانشگاهی است که این تجربه را می توانیم منتقل و آن را در افغانستان اجرایی و عملیاتی کنیم با توجه به این که خبرگزاری قرآنی دانشجویان ایران ایکنا اولین و تنهاترین خبرگزاری قرانی جهان اسلام است که به 27 زبان زنده دنیا اخبارقرانی و مذهبی را مخابره می کند و افتخارش این است که مقام معظم رهبری هم خود عضو افتخاری این خبرگزاری است و ایسنا نیز از مهمترین و بزرگترین خبرگزاری های کشور با ضریب بالا در نفوذ خبر است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به فعال شدن آموزش‌های مجازی و ارایه خدمات فنی در حوزه فناوری‌های جدید و IT اشاره کرد و گفت: کمک فنی وتخصصی و مشاوره ای در بخش زیر ساخت و شبکه ” خدمات فیبر نوری , نصب و تجهیز و نگهداری از شبکه های محلی کابلی و بی سیم، راه اندازی و پشتیبانی از سیستم های اتوماسیون اداری، طراحی و پشتیبانی وب سایتهای کاملا داینامیک و ریسپانسیو، طراحی پایگاه های داده مورد نیاز ادارات؛ سازمان ها و شرکت های مختلف، آموزش های تخصصی در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات؛ برگزاری جلسات آنلاین و ویدیو کنفرانس از دیگر توانمندی های جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان است در حوزه ای تی است؛ ولی اگر نیازهای افغانستان از این‌ها هم فراتر رفت، آمادگی داریم از طریق همکاری‌های بین جهادی و با بهره گیری از همکاری جهادهای بزرگ دانشگاهی نظیر جهاد دانشگاهی دانشگاه‌های صنعتی شریف و خواجه نصیر تهران؛ علم و صنعت و پژوهشکده ها و پژوهشگاه های مختلف جهاد این نیازها را تامین کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی دیگر زمینه فعالیت این نهاد را پژوهش و تحقیقات عنوان نمود و خاطر نشان ساخت در حوزه های مختلف علوم انسانی و معرفتی، فنی و مهندسی، پزشکی و علوم پایه و کشاوری با بهره گیری از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها آمادگی همه گونه همکاری در عرصه های گوناگون را داریم.

در این دیدار عبدالرحیم نیکپور سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان گفت: سخت به همکاری‌های مشترک با جهاد دانشگاهی سیستان‌وبلوچستان نیازمندیم.

عبدالرحیم نیکپور در پاسخ به 10 پیشنهاد جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان برای انجام همکاری‌های بین المللی علمی، آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی و بهداشتی در افغانستان افزود: ما سخت به این عرصه‌ها نیازمندیم، مطالب پیشنهادی شما، مطالب بسیار خوبی است که می‌تواند براساس یک تفاهم‌نامه بین دو کشور تنظیم و مورد اجرا قرار گیرد.

نیکپور با بیان اینکه در طول چهار دهه گذشته در افغانستان جنگ خانمان‌سوز، تحمیلی و ظالمانه جریان داشته است، اظهار داشت : همانطوری که شما گفتید ایران و افغانستان پیوند‌های بسیار عمیق، ناگسستنی و جدانشدنی دارند، این پیوند‌ها مربوط به امروز نیست بلکه از هزاران سال قبل بین دو ملت وجود داشته و همیشه وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: درد شما درد ما است و درد ما درد شما است، بطوریکه در طول 25 سال اخیر شما نیز آثار جنگ افغانستان را لمس کرده‌اید، شما مهماندار بیش از 2.5 (دو و نیم) میلیون افغانستانی در داخل ایران بودید که به سبب جنگ و خونریزی از افغانستان گریخته‌اند، ما قلبا از کمک‌های شما تشکر می‌کنیم.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان گفت: به فضل خدا در 13 سال اخیر افغانستان از صفر کار سازندگی را شروع کرده است، جنگ‌های دهه‌های اخیر همه عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، و زیربنایی ما را نابود کرده است، اگر چه شما هم 8 سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتید ولی هنوز آثار این جنگ در برخی مناطق وجود دارد.

نیکپور با بیان اینکه ما در طول 25 سال جنگ گذشته همه چیز را از دست داده‌ایم، افزود: این جنگ، مکاتب، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و خانه‌های مردم را از بین برد و حتی در نتیجه این چنگ فرهنگ‌های جدید و خطرناکی نیز با اشکال گوناگون شروع به جوانه زدن کرده که بسیار خطرناک است.

وی افغانستان امروز را یک کشور دارای نظام، قانون و مقررات توصیف و بیان کرد: کشور ما دارد به سمت نوسازی پیش می‌رود، در طول این 13 سال مردم افغانستان با بیل و کلنگ شروع به ساختن وطن خود کرده و این شهامت را دارند که بدون حضور نیروهای خارجی از منافع و خاک خود دفاع کنند.

این مقام سیاسی کشور افغانستان، در ادامه جامعه افغانستان را به یک مریض بد حال و نیمه‌جان تشبیه کرد و اضافه کرد: این مریض به هر چیزی نیازمند است، ما در عرصه‌های فرهنگی به مواردی که اشاره کردید، نیازمندیم، به گزارش وزارت آموزش و پرورش ایران، هم‌اکنون 330 هزار دانش‌آموز در داخل ایران مشغول به تحصیل هستند، شما این‌ها را از آموزش و پرورش شروع به تربیت کرده و تا دانشگاه و سطوح بالاتر هدایت می‌کنید، این برای ما ارزشمند است،

وی با بیان اینکه همه جوانان تحصیل‌کرده افغانستان که مدارج بالای علمی را از ایران می‌گیرند به افغانستان بر گشته و آنجا مشغول کار کردن می‌شوند، افزود: همین دانشگاه‌ شما وزیر به کابینه دولت افغانستان فرستاده است، وزیر حج و اوقاف افغانستان از دانشگاه زاهدان دکترا گرفته و این مایه افتخاری برای ما و شما است.

سرکنسول افغانستان با اشاره بر این که زمین گذاشتن تفنگ‌ها و به دست گرفتن قلم‌ها آرزوی دیرینه‌ای است، در ادامه گفت: در عرصه‌های فرهنگی هر حرکتی که شما انجام بدهید نه تنها به خیر و صلاح دو ملت است که به خیر و صلاح آخرت ما نیز هست.

نماینده عالی دولت افغانستان در جنوب شرق کشور، مدارس ایران در نقاط مختلف دنیا را انتخاب نهایی دانش‌آموزان افغانستانی دانست و بیان کرد: فرزندان ما در سراسر دنیا برای تحصیل مدارس ایرانی را انتخاب می‌کنند، چون اگر به مدارس سایر کشورها برویم ممکن است فرهنگ خودشان را تبلیغ کنند، اما مدارس ایرانی مذهب اسلامی دارند، مدارس ایرانی مثل مکتب و فرهنگ افغانستان عمل می‌شود چون فرهنگ و اشتراکات فراوانی از جمله دین با هم داریم.

وی پیشنهاد‌های جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان برای انجام همکاری‌های علمی، آموزشی و بهداشتی در افغانستان را مورد نیاز این کشور دانست و عنوان کرد: ما سخت به این عرصه‌ها نیازمندیم، مطالب پیشنهادی شما، مطالب بسیار خوبی است که می‌تواند بر اساس یک تفاهم‌نامه بین دو کشور تنظیم و مورد اجرا قرار گیرد.

نیکپور گفت: جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان پیشنهاد‌های خود را در قالب یادداشتی به ما ارایه کند تا ما این موضوع را به دولت خود در افغانستان انعکاس دهیم، ولی در مجموع ما در این‌باره آمادگی داریم و از این پیشنهاد‌ها استقبال می‌کنیم، جدا کردن جوانان از تفنگ در افغانستان و هدایت آن‌ها به درس، دانش و تخصص بهترین کمک برای ماست.

سرکنسول افغانستان در ادامه با انتقاد از آموزش‌‌های نظامی به جوانان افغانستان توسط برخی کشورها، بیان کرد: برخی کشورها جوانان افغان را می‌برند تا به آن‌ها انتحار، راکت و تفنگ بیاموزند تا جامعه خود را خراب کنند اما شما (ایران) به جوانان ما علم می‌آموزید، ما از این حرکت استقبال می‌کنیم.

سرکنسول افغانستان در جنوب شرق کشور، با تقدیر از آمادگی جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان برای علم‌آموزی به جوانان افغانستان، خاطرنشان کرد: 100 درصد این پیشنهادات و تصمیمات مورد قبول جامعه ما است.

نیکپور در ادامه خواستار حل مشکل ادامه تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی که از مدارس ایران دیپلم می‌گیرند شد و گفت: از مسئولین ایران می‌خواهیم تا مشکل ادامه تحصیل این افراد که بدون گذرنامه تا مقطع پیش‌دانشگاهی در ایران تحصیل‌کرده‌اند را حل کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin