آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید شیعه در ایران، با “بارون میکائیل اشترنبرگ”سفیر آلمان در ایران دیدار و گفتگو کرد.به گزارش آوا دیپلماتیک، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با “بارون میکائیل اشترنبرگ”سفیر آلمان در ایران، با تاکید بر این که برخی دولت‌ها از جمله اسراییلی‌ها نمی‌خواهند توافقی بین ایران و غرب صورت بگیرد، گفت: غربی‌ها باید از فرصتی که برای اعتمادسازی پیش آمده به درستی استفاده کنند.

وی نگرانی از مسأله هسته‌ای ایران را توهم دانست و تاکید کرد: ما معتقدیم این بیم و ترس را دیگران در همسایه‌های ما ایجاد کرده‌اند؛ اگر دیگران تحریک نکنند، این ترس خیالی از بین می‌رود.

وی با تاکید بر این که مسأله انرژی هسته‌ای ایران شفاف و روشن است، گفت: ما به هیچ قیمت دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوال سفیر آلمان مبنی بر علاقه برای گفتگو با ایران، تاکید کرد: ما هم با این مساله موافق هستیم و معتقدیم اگر این گونه رفت و آمدها وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: گاهی خبرنگاران خارجی با ما تماس می گیرند و ما از آنها می پرسیم آیا ایرانی که در رسانه ها دیدید و ایرانی که از نزدیک مشاهده کردید، یکی است؟ در پاسخ می گویند نه کاملا متفاوت است.

وی اضافه کرد: مصالح سیاسی هم همین مساله را اقتضا می کند، اگر بنا است مردم دنیا با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند راهش این است که آنچه هستند همدیگر را بشناسند نه چهره های غیر واقعی.

وی در پاسخ به سوال دیگر سفیر آلمان درباره ناامنی های منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه و نقش اساسی ایران و عربستان در کاهش این تنش ها، خاطرنشان کرد: معتقدیم گروه هایی مثل القاعده و گروه های دیگر مستقیم یا غیر مستقیم با آمریکا و اسراییل ارتباط دارند و آنها هستند که به این ناامنی دامن زده اند؛ اگر واقعا آنها به تروریست ها کمک نکنند، چراغ سبز هم نشان ندهند، کمک های تسلیحاتی هم نکنند، مساله سوریه را به اختیار مردم واگذارند و به خواست مردم تن دهند، سوریه امن و امان می شود.

سفیر آلمان پرسش دیگری را از این مرجع تقلید درباره شرایط افغانستان و این که ایران و آلمان چه تلاش مشترکی می‌توانند در جهت بهبود اوضاع در افغانستان با هم داشته باشند و این که آیا مذهب در این راستا نقشی دارد، که آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ خاطرنشان کرد: ما با افغان‌ها جهات مشترکی هم از نظر مذهب و زبان و هم از نظر سوابق تاریخی داریم و طبیعتا بودن یک همسایه امن و آرام برای پیشرفت اقتصادی دو کشور مناسب است.

وی بخشی از مشکلات افغانستان را به دلیل مواد مخدر دانست و افزود: اگر ما و شما و دولت های خیرخواه به پیشرفت اقتصادی افغانستان کمک کنیم تدریجا این مساله مواد مخدر که مشکل بزرگی است حل می شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: هرچند در گذشته بین شیعیان و اهل سنت در افغانستان اختلافات و درگیری هایی بود، اما الان در دولت افغانستان وزرای شیعه و وزرای سنی با هم تعامل دارند. ما نیز می توانیم از نظر مذهبی با آنها تعامل بیشتری داشته باشیم و باعث آرامش و امنیت بیشتر در افغانستان شویم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin