دفتر انجمن دوستی ایران و اندونزی با حضور سفیر اندونزی در تهران و سید مجتبی عرفانی رییس انجمن دوستی ایران و اندونزی و جمعی از فعالان اقتصادی و فرهنگی افتتاح شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سید مجتبی عرفانی در مراسم گشایش دفتر انجمن دوستی ایران و اندونزی گفت: انجمن دوستی میان ایران و اندونزی از سال 85 و با حضور سفیر وقت اندونزی در تهران و مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

وی به نقش سازمان های غیر رسمی در توسعه روابط کشورها اشاره کرد و افزود: ارتباط با کشور اندونزی به عنوان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی برای ما اهمیت دارد و با توجه به تاکیدی که رهبر معظم انقلاب بر گسترش تعاملات با این کشور داشته اند در تلاش هستیم روابط خود را با این کشور افزایش دهیم.

رییس انجمن دوستی ایران و اندونزی از اعزام پنج هیات بازرگانی به اندونزی خبرداد و خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی ایران و اندونزی نیز در حال شکل‌گیری است، امیدواریم با هماهنگی شرکت های ایرانی در اندونزی سطح روابط دو طرف را گسترش دهیم.

عرفانی اعزام گروه‌های دانشجویی به اندونزی را از دیگر برنامه‌های انجمن دوستی عنوان کرد و افزود: با توجه به این‌که اندونزی فعالیت‌های تجاری بسیاری دارد نیاز داریم تا سطح سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یابد.

وی با بیان این که به دنبال این هستیم شرکت های کوچک ایرانی را با طرف های اندونزی مرتبط کنیم، ابزار امیدواری کرد: با هماهنگی سفارت اندونزی در تهران تجار دو کشور بتوانند در قالب سمینارهایی با یکدیگر آشنایی پیدا کنند.

سفیر اندونزی نیز در حاشیه مراسم افتتاح انجمن دوستی ایران و اندونزی کفت: از ماه اول 2017 تا کنون دو کشور 600 میلیون دلار مبادلات تجاری داشته اند، در حالی که این رقم در سال قبل 370 میلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های دو کشور امکان افزایش این رقم به یک میلیارد دلار در سال 2018 وجود دارد.

سفیر اندونزی در تهران روغن نخل خرما، کاغذ، پارچه و کائوچو را از تولیدات اندونزی عنوان کرد و یادآور شد: اندونزی 280 میلیون نفر جمعیت دارد که بازار آن چهار برابر بازار ایران است و در مقابل ایران بزرگترین بازار خاوررمیانه است.

علیمودین به ظرفیت های گردشگری دو کشور اشاره کرد و افزود: سالانه گردشگران زیادی از اندونزی با هدف زیارت اماکن مقدس در مشهد و قم به ایران سفر می کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا و اربعین بسیاری از مردم اندونزی برای زیارت عتبات در عراق از ایران سفر می کنند و گردشگران ترجیح می دهند قبل از سفر به عراق در ایران توقف کنند.

سفیر اندونزی در تهران در خصوص تسهیلات سفارت اندونزی به گردشگران ایرانی هم گفت: سفارت اندونزی هر وقت گردشگران درخواست بدهند در اسرع وقت روادید برای آنها صادر می کند و حتی گردشگران ایرانی می توانند با ارائه بلیت ویزای اندونزی را دریافت کنند.

علیمودین با بیان این که علاوه براین ما روادید 6 ماهه برای تجار می دهیم، یادآور شد: در حال حاضر ویزای فرودگاهی در کمترین زمان صادر می شود ضمن این که دو کشور برای ارائه تسهیلات بیشتر باید باهم صحبت کنند .

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر دریافت کنندگان روادید اظهارداشت: بسیاری که به اندونزی سفر می کنند به دنبال سفر به کشورهای دیگر منطقه نیز هستند و باید چنین مسائلی را مد نظر قرار داد.

سفیر اندونزی در تهران همچنین درخصوص نحوه مراودات تجاری دو طرف و اینکه آیا دو کشور از ارزهای ملی در مبادلات خود استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: این امر در مبادله محصولاتی همچون چوب و روغن نخل اتفاق افتاده و طرفین در مبادلات خود از ریال و روپیه استفاده می کنند ضمن اینکه مبادلات دو کشور در حوزه نفت و گاز هم به یورو انجام می شود و دو کشور با دلار مبادله ای باهم ندارند.

علیمودین با بیان این که بخشی از مبادلات دو طرف از طریق کشورهای ثالث انجام می شود، ابراز امیدواری کرد: مبادلات تجار ایران و اندونزیایی مستقیم و بدون واسطه انجام شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin