سفیر پاکستان خواستار بررسی وضعیت زندانیان پاکستانی که گرفتار مواد مخدر شد که در زندان‌های یزد به سر می‌برند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نورمحمد جدمانی، در دیدار با استاندار یزد با اشاره به سفر خود به استان یزد و بازدید از برخی واحدهای کاشی و سرامیک اظهار داشت: به طور قطع می‌توانیم پیشرفت‌های بیشتری در تعاملات پاکستان و یزد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشترکات فرهنگی یزد و پاکستان بسیار است، عنوان کرد: در این شرایط امیدواریم بتوانیم میزان مراودات اقتصادی را نیز افزایش دهیم.

جدمانی با اشاره به اینکه متاسفانه تراز تجاری ایران و پاکستان در گذشته نه چندان دور یک میلیارد دلار بوده است در حالی که این رقم اکنون به زیر 300 میلیون دلار رسیده است که البته عوامل متعددی در کاهش تراز مالی ایران و پاکستان مؤثر بوده است اما با این حال پاکستان تلاش می‌کند شرایط فعلی را به روال سابق برگرداند.

سفیر پاکستان در ایران عنوان کرد: گرچه تراز مالی موجود نیز به نفع ایران است اما برای ما فرقی نمی‌کند و حتی اگر این تراز به نفع پاکستان هم بود، برای افزایش آن تلاش می‌کردیم زیرا ما ضرر ایران را ضرر خود و سود ایران را سود خود می‌دانیم.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل به هم خوردن بالانس تجاری میان ایران و پاکستان، تحریم‌های بین‌المللی و نبود سیستم بانکی است که این امر قاچاق کالا و از دست دادن درآمدهای دو کشور را به دنبال داشته است.

سفیر پاکستان در ایران با بیان اینکه از آنجا که پاکستان با تروریست در حال مقابله است، وضعیت چندان مناسبی ندارد و بانک‌های ما زیر ذره‌بین هستند و بانک‌ها نیز به مبادلات خود حساس هستند اما به نظر می‌رسد می‌توان تعریف یک سیستم بانکی بین خودمان و حذف دلار از معاملات، بخشی از مشکلات صادرات و واردات بین دو کشور را حل کنیم.

جدمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد لزوم توسعه صادرات غیر نفتی عنوان کرد: با توجه به اینکه استان یزد نفت ندارد، می‌تواند در این زمینه پیشتاز باشد ضمن اینکه بر اساس مشاهدات ما، یزد پتانسیل‌های بالقوه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: مثبت‌ترین نکته‌ای که در استان یزد دیدم این بود که بخش دولتی و تجاری همپای هم حرکت می‌کنند و امیدواریم با این حمایت و پشتکار، روابط تجاری و صنعتی میان یزد و پاکستان افزایش پیدا کند و این دو بتوانند نقش کلیدی با یکدیگر در حوزه اقتصادی منطقه اجرا کنند.

سفیر پاکستان در ایران با بیان اینکه قبول داریم شرایط منطقه حساس است، بیان کرد: ایران و پاکستان باید با همکاری یکدیگر از بحران‌ها به ویژه بحران‌های اقتصادی عبور کنند و نقش استان یزد در این زمینه می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

جدمانی با اشاره به سخنان رؤسای جمهور ایران و پاکستان در رسانه‌های مختلف عنوان کرد: هر دوی این دولت‌ها تمرکز بر روی تقویت روابط با کشورهای همسایه دارند و این دیدگاه کمک می‌کند که روابط اقتصادی خود را نیز تقویت و تحکیم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان درخواستی از استاندار یزد اظهار داشت: ما پاکستانی‌های زیادی در یزد نداریم اما برخی از هموطنان ما ناخواسته و بدون آگاهی در دام قاچاقچیان گرفتار شده‌اند و مبادرت به حمل موادمخدر کرده‌اند که اکنون در زندان به سر می‌برند و برای برخی از آنها نیز حکم اعدام صادر شده است.

جدمانی با تاکید بر اینکه ما به قوانین و مقررات کشور ایران احترام می‌گذاریم و به هیچ وجه درخواست زیر پا گذاشتن قوانین این کشور را نداریم، تصریح کرد: اگر بتوانیم در مورد برخی از افرادی که بی‌گناه قربانی مواد مخدر شده‌اند، جلسات و مشاوره‌هایی داشته باشیم، خوب است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin