در نشستی بین مدیر مجموعه سعدآباد و سفیر بلغارستان در ایران، زمینه‌های تعامل دو جانبه و ارتباطات فرهنگی و علمی بین مجموعه سعدآباد و کشور بلغارستان بررسی شد.

به گزارش آوادیپلماتیک، در این دیدار کیا پارسا، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت: یکی از اهداف اصلی سعدآباد را ایجاد تعاملات فرهنگی با سایر کشورهاست.

او ادامه داد:‌ سعدآباد ظرفیت بالا و فضاهای مناسبی برای برپایی نمایشگاه‌های هنری، نشست‌های علمی، فرهنگی و تخصصی در حوزه‌های فنی و مرمتی، کنسرت‌های موسیقی دارد، بنابراین خواستار تبادل افکار، ایده، تکنولوژی، علم موزه‌داری و مرمت است.

هریستو پولنداکوف، سفیر بلغارستان در ایران نیز در این دیدار با توجه به گذشته تاریخی هر دو کشور، خواستار آغاز روابط مردم با مردم و فرهنگ با فرهنگ ایران و بلغارستان شد.

وی از ایران به عنوان همسایه خوب کشور بلغارستان در اسناد تاریخی این کشور در قرن ۱۸ میلادی و با تاریخی غنی و طولانی یاد کرد و گفت: متون فارسی، مستندات و داشته‌های فرهنگی و تاریخی از ایران در بلغارستان وجود دارند که امکان برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و تاریخی و نمایش فیلم‌های بلغار در سعدآباد و برپایی نمایشگاه‌های مجموعه سعدآباد در کشور بلغارستان وجود دارد.

او افزود: تدوین برنامه مشترک فرهنگی میان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و سفارت بلغارستان در ایران و نمایش فیلم‌های منتخب این کشور در سعدآباد اولین فاز اجرایی بین سعدآباد و سفارت بلغارستان خواهد بود.

همچنین هر دو طرف با ایجاد کارگروه‌های مشترک نسبت به تدوین تفاهمنامه فرهنگی برای استمرار این نوع نشست‌ها تا حصول نتایج ملموس تاکید کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin