سفیر فنلاند در ایران با غلامرضا نوری رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فنلاند در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نوری در ابتدای این دیدار با اشاره به تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و فنلاند در مجلس شورای اسلامی گفت: گروه های دوستی پارلمانی نقش مهمی در تسهیل و تسریع همکاری های فیمابین دارند، از این رو امیدواریم گروه دوستی پارلمانی فنلاند و ایران نیز در مجلس فنلاند هر چه سریعتر تشکیل شود تا با همکاری های نمایندگان عضو دو گروه، شاهد ارتقاء سطح مناسبات فیمابین باشیم.

وی افزود: از همکاری های پارلمانی دو طرف در سطوح مختلف استقبال کرده و مایلیم بعد از شرایط کرونایی، شاهد تبادل هیأت‌های پارلمانی در سطوح مختلف باشیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فنلاند در ادامه این دیدار ضمن تقدیر از مواضع بین‌المللی فنلاند در خصوص تحولات بین‌المللی گفت: با توجه به پیشینه مثبت روابط ایران و فنلاند و مواضع متعادل فنلاند در قبال تحولات بین المللی، زمینه های مناسبی برای توسعه همکاری‌های فیمابین ایجاد شده است که باید از آنها به نفع مردم دو کشور استفاده کرد.

نوری تقویت توریسم و همکاری های علمی را برای توسعه مناسبات ایران و فنلاند ضروری خواند و گفت: تسهیل صدور روادید و برقراری پرواز مستقیم میان تهران و هلسینکی می‌تواند رسیدن به این هدف را تسریع ببخشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان با ابراز نارضایتی از سطح همکاری‌های اقتصادی فیمابین گفت: علی‌رغم ظرفیت های فراوان دو کشور در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، فناوری اطلاعات، دارو و انرژی، تبادلات دو کشور در سطح نازلی قرار دارند و اجرای توافقات منعقده میان مقامات دو کشور به افزایش سطح تبادلات اقتصادی دو کشور کمک زیادی می‌کند.

کیو نوروانتو سفیر فنلاند در تهران نیز در این دیدار ضمن استقبال از تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و فنلاند در مجلس شورای اسلامی گفت: ما پیگیر تشکیل گروه دوستی فنلاند و ایران در مجلس فنلاند هستیم و امیدواریم با برطرف شدن شرایط همه‌گیری کرونا، شاهد تبادل هیات هایی از نمایندگان دو کشور در سطوح مختلف باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: سفارت فنلاند در تهران نه تنها از توسعه روابط سیاسی و پارلمانی دو کشور حمایت می‌کند بلکه تمام توان خود را برای افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی و سایر زمینه‌های مورد علاقه دو طرف بکار خواهد گرفت.

کیو نوروانتو سفیر فنلاند در تهران حفظ برجام و تداوم گفتگوهای طرفین را برای توسعه همکاری های دو کشور حائز اهمیت دانست و افزود: اتحادیه اروپا حفظ برجام را عامل مهمی برای تقویت همکاری‌ها با ایران می‌داند لذا امیدواریم همه طرفین به میز مذاکره و توافقات برجامی برگردند.

وی در پایان تصریح کرد: همکاری‌های اقتصادی ما بخش مهمی از همکاری‌های دو طرف است و شرکت-های خصوصی فنلاندی نیز علاقه زیادی به کار در ایران دارند.

شایان ذکر است، آقای حسن همتی و خانم صالحی مبارکه از دیگر اعضای این گروه نیز در این ملاقات حضور داشتند و نظرات خود را در خصوص نحوه توسعه روابط و تبادل تجربیات میان دو طرف مطرح کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin