سفیر بلغارستان جهت آشنایی با ظرفیت‌های زنجان با رئیس و هیأت نمایندگان این اتاق و جمعی از فعالان اقتصادی استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، غلامحسین جمیلی رئیس اتاق زنجان در دیدار با هریستو پولنداکف، سفیر بلغارستان در ایران گفت: فضای زنجان به جهت نزدیکى به قطب‌هاى صنعتى، بازار عمده مصرف، نقاط مرزى که مراکز عمده مبادلات کالا هستند و همچنین وجود گمرک در استان، مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای برای سرمایه گذاری دارد.

وی افزود: استقرار زنجان در موقعیت جغرافیایی فعلی دسترسی به کشورهای آسیای میانه و عراق را بسیار آسان کرده که این موضوع باید در کانون توجه تجار و فعالان اقتصادی کشور و حتی سایر کشورها قرار گیرد.

جمیلی، زنجان را قطب سرب و روی کشور اعلام کرد و ادامه داد: بلغارستان نیز در حوزه سرب و روی تجارب قابل ملاحظه‌ای دارد که این امر می‌تواند سبب گسترش همکاری زنجان و بلغارستان در حوزه معادن به ویژه سرب، روی و مس شود.

رئیس اتاق زنجان اعلام کرد: با توجه به این‌که دولت بر تبدیل زنجان به قطب آی تی کشور تأکید دارد، ایجاد همکاری و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز منافعی را برای هر دو طرف خواهد داشت.

وی به قدمت استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی در ایران اشاره کرد و گفت: از آن‌جایی‌که بلغارستان از جمله کشورهای مصرف کننده گیاهان دارویی است و بخش اعظم این نیاز از کشورهای چین و آمریکا تأمین می‌شود، می‌توان زمینه صادرات و رفع نیازهای بازار بلغارستان از سوی ایران را فراهم کرد.

در این دیدار پولنداکف سفیر بلغارستان ظرفیت‌های استان در تمامی زمینه‌ها از جمله کشاورزی، معدنی، صنعتی و گردشگری را مطلوب دانست و گفت: بلغارستان آمادگی همه‌جانبه برای گسترش روابط با زنجان را دارد و به منظور گسترش روابط همه جانبه، جاذبه‌های گردشگری زنجان به مردم بلغارستان معرفی می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های زنجان در حوزه آی.تی بیان کرد: از آن‌جایی که پارک‌های تکنولوژی و دانشگاه‌های فعال در بلغارستان در حوزه آی.تی وجود دارد، پیشنهاد می کنیم میزان روابط علمی بین دو طرف در این حوزه افزایش یابد.

پولنداکف عنوان کرد: به دنبال لینک کردن ظرفیت‌های زنجان و بلغارستان هستیم تا روابط علمی، فنی، اقتصادی و بازرگانی دو جانبه را گسترش دهیم.

سفیر بلغارستان با اشاره به این‌که این کشور در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی از دانش بالایی برخوردار است، تصریح کرد: انرژی به عنوان تأمین کننده، نگهدارنده و محافظی برای محیط‌زیست محسوب می‌شود و در زمینه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی مایل به همکاری با زنجان هستیم.

وی تأکید کرد: آماده همکاری با ایران در زمینه تولید و فعالیت در حوزه ترانسفورماتور هستیم، زیرا پیش از فعالیت شرکت ترانسفورماتور در زنجان این محصول از بلغارستان به ایران صادر می‌شد و اکنون ما این محصول را به کشورهایی از جمله سوریه، عراق و افغانستان صادر می‌کنیم.

پولنداکف بلغارستان را دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا دانست و تصریح کرد: آمادگی لازم برای صدور محصولات تولیدی زنجان در تمامی بخش‌ها به اتحادیه اروپا را داریم و نزدیکی زنجان به ترکیه و جمهوری آذربایجان از موقعیت‌های ویژه این استان به شمار می‌رود و امیدواریم تبدیل زنجان به مرکز آماد شمال‌غرب ایران در گسترش همکاری‌های دو جانبه نقش پررنگی را ایفا کند.

سفیر بلغارستان اعلام کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی مانند فرآوری مس در این کشور از فضای خوبی برخوردار است و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آلمانی در این حوزه در بلغارستان مستقر است، از سوی دیگر بلغارستان در حوزه فناوری اطلاعات نیز از تجربه خوبی برخوردار است و برای ارائه تجربیات خود به ایران آمادگی دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin