جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران – تاجیکستان با نظام الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رحیمی جهان آبادی در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی، دینی و زبانی دو کشور و همچنین سابقه ارتباطات دوستانه فیمابین گفت: گسترش تعاملات دوستانه ایران و تاجیکستان در حوزه ‌های مختلف و رفع موانع موجود در مسیر توسعه همکاری ‌های فیمابین، از جمله موضوعاتی است که از سوی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران – تاجیکستان مورد پیگیری قرار می گیرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران – تاجیکستان در ادامه بر لزوم افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و افزود: ایران و تاجیکستان در زمینه های مختلف اقتصادی، صنعتی و فرهنگی مکمل یکدیگرند به نحوی که می‌ توانند از این مزیت در جهت افزایش سطح مبادلات و همکاری ‌های فیمابین استفاده کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیشینه مشترک و پیوندهای دیرینه و مستحکم میان مردم ایران و تاجیکستان در طول تاریخ تا به امروز موجب گشته تا بدخواهان نتوانند میان دو کشور تفرقه و جدایی ایجاد کنند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار از آمادگی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان برای کمک به توسعه همکاری ‌های فیمابین در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی خبر داد.

نظام الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات و همکاری ‌های دو کشور گفت: تاجیکستان همواره به توسعه مناسبات دوستانه با جمهوری اسلامی ایران علاقمند است و در جهت گسترش ارتباطات اقتصادی، تجاری و فرهنگی به ویژه توسعه گردشگری میان مردم دو کشور تلاش می کند.

سفیر تاجیکستان در تهران همچنین با اشاره به اهمیت گسترش همکاری ‌های پارلمانی بین ایران و تاجیکستان افزود: نقش گروه های دوستی پارلمانی در مجالس دو کشور در کمک به پیشبرد همکاری های فیمابین در سطوح مختلف، مؤثر و سازنده است.

وی در این خصوص افزایش تعامل میان گروه­های دوستی پارلمانی و کمیسیون های تخصصی در مجالس تاجیکستان و ایران را خواستار شد.

سفیر تاجیکستان در پایان این دیدار بر لزوم تحکیم و تقویت همکاری ‌های فیمابین در عرصه های دوجانبه و منطقه ای تاکید کرد.

در این دیدار جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوه سرخ؛ رضا حاجی پور نماینده مردم آمل؛ حسین محمدصالحی دارانی نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت؛ حسین امامی راد نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز و احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه؛ حضور داشتند و در خصوص راه‌های گسترش مناسبات دوستانه فیمابین گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin