جلسه مشترک سفیر افغانستان و دکتر کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این دیدار دکتر مقتدایی معاون بین الملل ضمن خیر مقدم به سفیر افغانستان به معرفی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای بیش از ۱۰۰۰ هیئت علمی، ۱۲ دانشکده، ۱۸ بیمارستان و۴۵ مرکز تحقیقاتی می باشد و در سال ۲۰۱۹ رنکینگ آن ۶۰۱-۸۰۰ می باشد.

وی افزود: این دانشگاه نسبت به آموزش دانشجویان افغان با همکاری UNFPA (صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اقدام نموده است.

در ادامه دکتر کوهپایه زاده به آموزش ۴۱ دانشجوی افغان در مقطع کاردانی و کارشناسی و ۱۰ دانشجوی کارشناسی ارشد اشاره نمود و گفت که در ایران نیازی برای درمان، تشخیص و ارجاع به خارج از کشور وجود ندارد. در ضمن با توجه به قیمت ارز، درمان در ایران بسیار به صرفه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر افغانستان بسیاری از بیمارانش را برای درمان به هند می فرستد که هزینه ی بیشتری نسبت به ایران دارد و علاوه بر آن ایران تجربه ی بیشتری در نظام سلامت دارد.

به گفته وی کشور ایران در اجرا و برنامه ریزی شبکه سلامت توانایی مشاوره و ارائه ی خدمات را دارد. همچنین ایران در زمینه شاخص های نظام سلامت دارای وضعیت خوبی ست و آمادگی آموزش و همکاری با کشور افغانستان در تمامی زمینه های سلامت را دارد.

سپس عبدل الغفور لیوال سفیر افغانستان از اموزش ۴۱ نفر دانشجوی افغان مامایی در دانشگاه ایران تشکر نمود و آن را برای افغانستان بسیار مفید فایده دانست. وی دلیل مراجعات افغان ها به هندوستان جهت درمان را سهولت دریافت ویزا دانست و ابراز امیدواری کرد با تسهیل شرایط دریافت ویزا برای افغان ها توریسم سلامت در ایران رونق یابد. ایشان از دکتر کوهپایه زاده جهت تحصیل دانشجویان افغان درخواست تخفیف بیشتری نمود.

در ادامه جمال انصاری رایزن علمی و دانشجویی سفارت افغانستان درخصوص آموزش ۴۰ نفر دانشجوی ماما تقدیر کرد و ابراز امیدواری نمود: با اعمال تخفیف های جدید تعداد دانشجویان افغان به ۱۰۰۰ نفر افزایش یابد.

سپس دکتر کوهپایه زاده رواج طب سینوی یا سنتی را یکی از زمینه های همکاری خوب بین دو کشور قلمداد نمود.

گفتنی است دکتر توکلی معاون درمان دانشگاه در این جلسه بیان کرد: تخصص طب اورژانس در ایران تاریخچه ۱۷ ساله دارد و در حال حاضر امکان آموزش ۲۰ نفر از پزشکان عمومی افغان در این رشته را در یک دوره سه ساله داریم.

همچنین دکتر متولیان معاون تحقیقات، امکان آموزش در دوره  MPH (گواهی عالی بهداشت عمومی) برای افغان ها را میسر دانست.

وی افزود: دوره های PHD by Research در ۴۶ مرکز تحقیقاتی و ۴ پژوهشکده در حال اجرا می باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin